Inför besiktningen: Del 2/2 - Byte till ett rostfritt avgassystem! Ända sedan jag köpte "Hooken" hade jag vetat om att jag borde göra något åt avgassystemet. Konstigt nog hade besiktningen inte anmärkt på det trots att det fanns stora hål på flera ställen. De hade väl fullt upp med att notera alla andra fel de hittat den gången.
Nu, två år senare (i januari 2020) och med bara några dagar kvar till besiktning var det hög tid att åtgärda detta. Och kanske skulle man investera i ett rostfritt avgassystem? Jag har ju ändå tänkt att ha den här bilen ett tag.
Hur är det befintliga avgassystemet då? Till att börja med är downpipen riktigt rostig. Den ser ut att vara lagad flera gånger, men har trots det många små hål. Plåten är väldigt tunn och man lär ha lätt att bränna igenom med svetsen vid en lagning. Även "framröret", alltså det rör på ca 1 meter som går mellan downpipen och den bakre delen (halvsatsen) var rostigt.
Men värst var ändå röret mellan de båda ljuddämparna, som går över bakaxeln.
Bestämde mig för att riva ner och byta hela avgassystemet, ända från grenrören.
Gjorde en jämförelse av priser på rostfria avgassystem till 200-serien. De som var billigast visade sig vara Raka Rör i Mölndal, vilket var nära. Där hade jag varit sju år tidigare och handlat en rostfri halvsats till min 744 TIC -86 (och den ser fortfarande ny ut).
Tyvärr hade downpipen och framröret till dieslarna utgått. Det som fanns var halvsatsen, som ju är samma 2"-system på alla modeller i 200-serien (utom Turbo som sannolikt har grövre dimension). Det fick bli ett sådant. 3590 kr kostade det, men det lär hålla i flera decennier. Men klammorna som följde med (bilden till höger) monteras inte! Istället köpte jag till rostfria klammor.
Det är vansinne att montera vanliga klammor på ett rostfritt rör enligt mig.
Det nya avgassystemet inhandlat. Jag hade tagit med mig downpipen och framröret för att se om det fanns några lösa rörbitar att köpa. Downpipen är ju lite krånglig att bygga ihop själv, eftersom det är dubbla grenrör på D24 sug.
Men jag fick Raka Rör att hjälpa mig vidga anslutningen något på främre ljuddämparen...
...och även montera en fläns och kona till ett löst 2" rör på 1 meter. Detta blir ersättaren till framröret (mellan downpipe och främre ljuddämpare)!
Fick ge 400 kr för det här lösa röret med flänsen, vilket inte var så mycket i sammanhanget.
Men innan någon montering kunde påbörjas behövde jag skrapa bort gammal sot och lägga på lite underredsmassa.
Sådär.
Då jag inte kunde lösa downpipen fick jag plocka fram det jag hade hemma i mitt D24-lager. Jag hade förutom det rör som satt på (det längst ner) även två på lager. Dessa var i bättre skick. Jag hade även noterat att det finns olika längd på dessa downpipes.
Valde att montera den längre downpipen, för då skulle det lösa röret jag köpte av Raka Rör räcka. Röret jag köpte var nämligen vidgat för att kunna skarvas i ena änden och de sista centimetrarna behövde därmed kapas.
Passade även på att ta loss grenrören när jag ändå höll på!
Och så fick det bli nya grenrörspackningar.
Bearbetning av downpipen. Blev nya packningar även här!
Var lite pilligt att skrapa rent och montera de nya grenrörspackningarna utan att ta av insuget, men det gick bra underifrån.
Hade även införskaffat en ny ring mellan downpipen och framröret.
Bakre ljuddämparen monterad!
Givetvis användes nya gummiringar för upphängningen.
Främre ljuddämparen...
...och så röret som konats på beställninga av mig.
Det visade sig passa perfekt!
För säkerhets skull hade jag pressat röret något i skruvstädet just där det är som närmast golvet, så att det inte ligger emot underredsmassan.
Då var det här jobbet klart!
Som jag nämnt i ett tidigare inlägg gick Hooken igenom besikningen utan anmärkning. Och med det är jag framme vid dagens datum vad gäller uppdateringar i det här projektet. Vi får se vad som händer framöver.