Grillväder?Som jag tidigare nämnt köpte jag mig en 264 DL-grill till Hooken av en bekant, som också håller på med gamla Volvo-bilar. Men när jag ändå var där passade jag på att köpa två stycken 240-grillar för platthuven (flathood).
Längst upp syns Hookens original 264 GL-grill. Under den syns den nyligen inköpta DL-grillen och två lyktsargar till de europeiska rektangulära strålkastarna (260 75-80 & 240 79-80) som ingick i köpet. Och under det två stycken 240-rutgrillar till platthuven. Den vänstra från 79-80 (för rektangulära strålkastare) och den högra från 81-85 för de nya strålkastarna (81-93).
Den sistnämnda tänkte jag montera på min blåa 245:a från 92, men justera ut den ett par centimeter i ovankant så att passar den nya huven (86-93).
Hooken med DL-grillen. 264 och 265 DL fanns endast mellan 1975-77 och den här grillen är tillverkad under 1975 enligt stämpeln. Från 1978-års modeller fanns 264 och 265 endast som GLE (gamla GL).
Tycker att det svarta ribbgallret matchar Canada-fronten ganska bra. Men som jag nämnt finns planer på en 262c (Bertone) grill. Men de växer ju inte på träd!
Tvätt & motortvättEftersom min bror höll på och tvätta sin röda riskokare inför försäljning tänkte jag inte vara sämre. Det var dags att ge Hooken en välförtjänt tvätt!
Tydligen inte bara jag som gillar den här bilen...
...utan även Zack...
...som tar varje tillfälle att smita in om man lämnar dörrarna öppna.
Nåväl, efter att jag gjort en ordentlig tvätt blev det dags att göra något åt motorrummet.
Det hade varit ganska smutsigt ända sedan jag köpte bilen.
Gav både motor och motorrum en ordentlig duvning med avfettningsmedel och skrubbade med en svamp.
Skillnaden blev rätt stor.
Dock syntes nu lite mer av rost, som tidigare varit täckt av smuts och gammal olja.
Men det var ändå skönt att ha ett rent motorrum...
...och en ren D24!
Idiotsäkra strålkastare?Om du någon gång glömt strålkastarna på, så att batteriet laddat ur vet du hur det kändes när jag kom tillbaka till Hookens parkeringsplats efter ett par timmar en dag i början av maj. Eftersom D24:an behöver glödning går det inte rulla igång bilen när den är kall, utan jag fick snällt sitta där och vänta tills jag fick starthjälp. Kände mig verkligen som en idiot!
Först på 1986-års modell (som innehöll många förändringar) kopplades strålkastarna över tändningslåset på 200-serien. På tidigare vagnar går endast varselljuset via tändningen. Det är alltså mycket enkelt att glömma strålkastarna på, eller glömma att slå på den (men då har man åtminstone varselljus). Hur som helst bestämde jag mig för att ändra på det!
Eftersom Hooken inte har någon användning för sitt varselljus, nu när han kommer ha helorangea blinkersglas tänkte jag koppla helljuset där och istället koppla ur varselljuset. Dock är de kablarna för tunna, så jag behövde använda mig av ett relä, som släpper förbi strömmen när varselljuset triggas, dvs. om ljusomkopplaren står i 0-läge och tändningen är på.
Ett relä för strålkastare/extraljus från 740 skulle nog fungera bra för detta ändamål!
Återigen fick jag användning för den gamla 740-säkringsboxen och dess relähållare.
Började koppla loss en hållare och kopplade sedan in relät.
Sådär! Med det nya relät styrs strålkastarna via tändningen (oavsett om man har hel eller halvljus). Ljusomkopplaren skall alltid stå i 0-läge. Parkeringsljus (P-läge) fungerar fortfarande.
Varför valde jag då att inte koppla relät via det tredje läget, som är till för strålkastarna?
Jag testade faktiskt det först, och det fungerade. Var till en början nöjd. Strålkastarna tändes och slocknade när man vred på nyckeln. Problemet var bara att det gjorde inte baklyktor, parkeringsljus och nummerplåtsbelysning! De förblev tända, precis som när man väljer P-läget. Varselljus-läget är det enda som bryter allt på den gamla ljusomkopplaren...
Säkert går det att komma runt detta, men det skulle kräva en hel del extra pill och kanske en annan ljusomkopplare. Jag hade ändå ingen användning för varselljus längre med de nya blinkersglasen. Så att styra relät med 0-läget (som i sin tur går över tändningen) och låta det släppa förbi strömmen till strålkastarna tycker jag blev en vettig lösning trots allt.