Ja, hur reglerna ser ut för släp har jag gett upp att ha i huvudet. Reglerna hinner för övrigt ändras lagom tills jag lärt mig dem känns det som!
Det är ett problem när man haft körkort i mer än tio år, det som var aktuellt då kanske inte är det längre...
Är jag tveksam och vill göra rätt brukar jag ringa trafikenheten på polisen och fråga, de brukar vara tillmötesgående och hjälpsamma. Och går att få tag i även på helger och kvällar!!! Annars är även vägverket bra och hjälpsamma.
Det där med regbevis har jag inte hört talas om, får man med sig en kopia när man hyr ett släp då, tro? Verkar otroligt krångligt, de ska väl kunna kolla i datorn på nolltid utifrån regnumret. Vi har egen täckt kärra som vi använder flitigt och ofta lånar ut, men regbeviset på den har jag inte haft framme sen vi fick det och det hamnade på sin plats i pärmen.
Det är för övrigt inte så gott om kärror som får lasta en bil på mer än 1200 kilo, även om det är tvåaxliga vagnar är de oftast klassade för att de flesta bilar ska få dra dem på B-kort, och därmed "nedklassade" i förhållande till sin egen hållfasthet. Det är min erfarenhet av att jaga hyrsläp för att lasta bilar på i alla fall.
Och appropå att dra alltför tungt: En bekant till mig tappade sitt släp, en vanlig kärra, varför minns jag inte, men hur som helst for den in i en mötande bil. Nu gick det "bra" den gången, men #¤%&!! vad rädd han blev när han såg med vilken kraft det for iväg (undrar om han inte fick punka och skiten släppte i krängningarna på något vis..?)
Jag dubbelkollar alltid allt när jag kopplar släp och är SKITNOGA med den där vajern till bromsarna, och har man sedan levande last (häst/ar) är det ju ännu viktigare att grejorna är dimensionerade därefter.
// Ellen