Mekanikern har plockat ur vxl lådan som är rasad, lamell+tryckplatta är i bra skick o har inga skador. Svänghjulet har tagit stryk, några tänder på kugghjulet är förstörda, se på bilden. Han misstänkte från början att det kunde vara startmotorn som kunde ha orsakat detta, dock är den oskadad. Återstår att hitta ett begagnat svänghjul o lägga i. Kan se att 2.4t/t5 har samma svänghjul enligt artikel nr har sett dock att det finns två olika artikel nr till dessa motorer.
Mekanikern har plockat ur vxl lådan som är rasad, lamell+tryckplatta är i bra skick o har inga skador. Svänghjulet har tagit stryk, några tänder på kugghjulet är förstörda, se på bilden. Han misstänkte från början att det kunde vara startmotorn som kunde ha orsakat detta, dock är den oskadad. Återstår att hitta ett begagnat svänghjul o lägga i. Kan se att 2.4t/t5 har samma svänghjul enligt artikel nr har sett dock att det finns två olika artikel nr till dessa motorer.
Har hittat dessa artikel nr på bildelsbasen:
9480660 9480480 Till 2.4t/t5
Frågan är om jag kan ta ett svänghjul från en 2.4 artikel nr 9480482? På bilden ser dom identiska ut, båda är dubbelmassesvänghjul
Fast jag tror inte din låda har rasat. Jag tror att det är en del från kopplingen som lossnat och orsakat det där.
Har inte sett den gamla lådan men han sa att exeln var knäckt o det är det som har gjort att den har kommit mellan svänghjulet, kopplingen var oskadd har dock inte sett det
Kan vara att axellagringen varit dålig och till slut skar lådan och bröt av axeln och slog sönder svänghjulet. Sopor verkar det vara ändå, kör inte med såna missljud nästa gång
Kan vara att axellagringen varit dålig och till slut skar lådan och bröt av axeln och slog sönder svänghjulet. Sopor verkar det vara ändå, kör inte med såna missljud nästa gång
Spelar ingen roll nu, vet till nästa gång. Va menar du med sopor?
Dum fråga från en som inte har mycket erfarenhet med "moderna" bilar: Vad är de där kuggarna som nu är kass till? Det är ju inte för startmotorn i alla fall, för den kransen ser man nedanför
Dum fråga från en som inte har mycket erfarenhet med "moderna" bilar: Vad är de där kuggarna som nu är kass till? Det är ju inte för startmotorn i alla fall, för den kransen ser man nedanför
Det är där vevaxelgivaren känner av hur motorn snurrar.
Det är där vevaxelgivaren känner av hur motorn snurrar.
Ok, jag funderade på om det kunde vara just det. Då kanske det räcker att rätta kuggarna så gott det går och fila av eventuella vassa kanter?
Surt sa räven, men billigare o enklare byta låda o koppling/svänghjul än hela motorn. Att tänderna till vevaxelgivaren såg ut som de gör kan ju förklara varför bilen inte heller ville starta. Det går i alla fall framåt!
Surt sa räven, men billigare o enklare byta låda o koppling/svänghjul än hela motorn. Att tänderna till vevaxelgivaren såg ut som de gör kan ju förklara varför bilen inte heller ville starta. Det går i alla fall framåt!
Liten uppdatering Har plockat delar från en 2.4 vxl låda, koppling, tryckplatta, drivaxlar o svänghjul
Har ett problem sa mekanikern att svänghjulen har ett annat mått i centrum den är typ större än den som satt i, sedan är axeln i den ”nya” lådan större... så han skulle testa med att ta samtliga delar från skrotbilen o sätta i min... hoppas att det funkar
om du har plockat från samma årsmodel så ska ju allt vara samma....vadå större axel....har en hel komplet donatorbil i göteborg annars.....där motor o växellåda är hel...
om du har plockat från samma årsmodel så ska ju allt vara samma....vadå större axel....har en hel komplet donatorbil i göteborg annars.....där motor o växellåda är hel...
Har plockat från en s60 2.4 -02 m56h Min är en t5 -01 m56lk Tryckplattan+lamell är större på min o den ser annorlunda ut, så gör även svänghjulet Den gamla lamellen är för liten för att sättas på vxl axel
Har plockat allt jag behöver... bara det funkar, återstår att se om några dagar