Tjena alla här på Garaget! Det är såhär att jag är en 16 årig grabb och som just nu övningskör och så åker jag runt på en Daelim S-Five vilket jag är väldigt nöjd med, mer än vad jag trodde när jag köpte mopeden. Älskar hur den ser ut och älskar hur den känns att köra plus att den är en större moped så det är fortfarande små hjul men det är större hjul än det flesta mopderna som klassas som "scootrar"
Mopeden har varit undebar för mig men nu efter jag börjat köra mer med mina vänner märker jag att den är lite mer långsam på acceleration än det andra. Visst nu var det här "Cross mopeder" som jag körde mot och det kan växla vilket en scooter inte kan så det tjänar tid på att ligga i rätt växel vid gaspådrag. Är inte ute efter att köra fort eftersom ville gärna behålla mitt körkort och lämpen för att senare ta B-Körkort, mopeden gör fortfaranade respektabla farter vilket jag är nöjd med. Men nu till min fråga, finns det något sätt att ändra på moppen så att den kan accelerera bättre? Finns det något lagligt sätt att få den att accelerera fortare?
Skulle gärna vilja veta om det finns något lagligt sätt att få den att accelerera snabbare? Är som sagt inte ute efter farten. Hellre accelerera snabbare upp till den farten mopeden får gå än att den ska så jätte snabbt. Har svårt att tänka mig ett lagligt sätt att den ska kunna accelera snabbare men ge gärna tips och tricks om du har haft en Daelim S-Five själv eller generellt bara vet mycket om mopeder!
Finns det inget lagligt sätt att få den att accelera snabbare på så ge gärna tips på andra diskreta tips för att få den att accelera snabbare. Varje kommentar uppskattas! //Niaisk
Det finns flera bra sätt. Google på t ex trimma baotian så får du upp flera förslag som även innefattar bättre acc med bibehållen hastighet.
Baotian m fl är ”samma” moped men med olika design och namn. Motorerna är väl kanske tre olika men uppbyggda på i princip samma sätt.
Okej, men byt remhjul istället för drev då:)
Går inte heller
Man kan byta brickorna i variatorn men det är en balansgång mellan att få den att accelerera snabbare och fortfarande få den att gå lagligt.
Klassas den fortfarande som laglig då eller kommer den klassas som trimmad? Förstår att det är svårt att pilla med moppen utan att få den att bli klassad som trimmad. Allt jag vill är ju som sagt bättre acceleration på enklast sätt eller på det sättet som funkar och siktar inte efter att vara ute och racea toppfart med andra. Allt jag vill att den ska accelera snabbare än vad den gör nu för att den ska kännas bättre att köra!
Speciellt nu mot sommaren eftersom man känner av effekt skillnaden mellan 0-35km/h så när det är 8 grader så accelerar den bättre än när det är 18 grader fast efter det känns den normal. Men det är som sagt förståligt men på en liten moped så känner man av effekt skillnaden ganska väl i jämfört om du skulle förlora någon häst i din bil. Absolut ingen dålig moped för det men det skulle som sagt bara vara roligare med lite bättre acceleration
Ju lättare desto snabbare acceleration!! Så ta bort all onödig vikt! Det är grunden för en racer!
Hade önskat att jag kunde göra det men den är alldeles för fin enligt mig så känner mig skyldig mot moppen om jag tar bort kåpor bara för att göra den lättare Hade jag inte brytt mig om den så är hade det nog vart en bra ide men vill hålla kvar den i samma fina skick som den är nu
Går den max 45km/h så är den laglig oavsett om du optimerar accelerationen.
Det är sant, men då antar jag att den klassas som trimmad redan nu eftersom den gör mer än 45km/h som orginal. Men farten går ju alltid att ta ner en bit för är som sagt inte ute efter att racea toppfart. Kommer förmodligen sluta med att jag inte rör den alls och håller den som han är men alltid bra att veta hur jag kan förbättra den om jag skulle vilja
Hej! Spar krutet på moppen och satsa på något roligare som en 125:a
Har faktiskt haft tankarna på det! Men har nygligen börjat övningsköra och det lutar att skaffa en första bil istället. Beroende på vad för första bil det är så går den att ha längre fram och då har jag redan bil enda fram tills jag tar B-körkortet och efter jag har tagit det.
Vet att man kan alltid köra 125a också men det blir nog en bil istället efter mycket om och men
Kan gå att laborera med vikter i variatorn för att få den piggare.
Tänkte på det faktiskt, men grejen är att kan inte hitta hur mycket vikterna väger. Känner att om jag ska börja ändra på variator vikterna så vill jag gärna först veta vad orginal på dem är. Vill gärna slippa ta isär allt för att veta vad vikterna är.
Kommer ändå behöva ta isär när det väl är dags att byta vikterna men innan så vill jag gärna hålla ner att behöva skruva isär moppen. Vet du vad standard på vikterna är? Men det är väll såklart skillnad från moped till moped så förstår det.
Går den max 45km/h så är den laglig oavsett om du optimerar accelerationen.
tyvärr.....Ingen mod är tillåten!
Nöj dig med effekten eller köp en lätt mc och tillhörande kort.
Enligt?
Att höja effekten från 50cc är inte okej då det faktiskt är det den är typad och godkänd för. Att byta vikter för ett bättre acc är helt okej så länge mopeden går max 45km/h.
Går den max 45km/h så är den laglig oavsett om du optimerar accelerationen.
tyvärr.....Ingen mod är tillåten!
Nöj dig med effekten eller köp en lätt mc och tillhörande kort.
Enligt?
Att höja effekten från 50cc är inte okej då det faktiskt är det den är typad och godkänd för. Att byta vikter för ett bättre acc är helt okej så länge mopeden går max 45km/h.
Men det jag vill minnas är att om man byter vikter slumgkopplingen så kommer den även att gå fortare. Samt att alla mopeder är "heltypsgordkända" så inget får modifieras även när det gäller vikter m.m
Vart av med mitt ställbara munstycke på min flakmoped som hade allt original med med ställbart soppa munstycke.