3737
Sök

Förbereda Ford Escort för Banger Rally genom Europa

Förbereda en bil för Banger Rally genom Europa

11 534 Visningar
Uppdaterades senast 24 augusti 2019
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
16 juli 2019
#21
Vilket datum startar ni? Det vore kul med lite uppdateringar under hela färden även då med lite bilder. Det skulle uppskattas. Detta är ju ett stort äventyr. Hur lång tid beräknas detta rally ta?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (16 juli 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

31 Inlägg
16 juli 2019
Trådstartare
#22
Starten är 26 Juli

Om Rallyt:
https://www.twoballbangerrally.co.uk/th … rally.html

Det är osäkert hur mycket bilder vi kommer att posta under tiden men rallyt kommer att lägga ut på både facebook förmodligen instagram och Twitter för de som hänger där.
https://www.facebook.com/twoballrally/ (Möjligt att det kommer en öppen grupp för Beach route 2019)
https://twitter.com/twoballrally
Senast redigerat av VisitingVikings (16 juli 2019)

31 Inlägg
21 juli 2019
Trådstartare
#23
Då var Wheels and Wings avklarat och passade på att gå igenom alla vätskor i bilen och sätta på lite mer klistermärken och tog bilen på en 25mils roadtrip för att se så att allt verkade ok vilket det gjorde.

Tänkte passa på att dela med mig av min checklista inför rallyt. Som allt annat är den inte komplett men har försökt få med de viktiga sakerna men inte varje liten kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-82551346850f80ca747e09a30aa03165.jpg


Några förslag på vad vi kan sakna?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
21 juli 2019
#24
VisitingVikings skrev:
Då var Wheels and Wings avklarat och passade på att gå igenom alla vätskor i bilen och sätta på lite mer klistermärken och tog bilen på en 25mils roadtrip för att se så att allt verkade ok vilket det gjorde.

Tänkte passa på att dela med mig av min checklista inför rallyt. Som allt annat är den inte komplett men har försökt få med de viktiga sakerna men inte varje liten kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-82551346850f80ca747e09a30aa03165.jpg


Några förslag på vad vi kan sakna?

Har du sett över kylarslangarna så det inte finns nån halvdålig? Byt i så fall. Några extra slangklämmor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

31 Inlägg
24 juli 2019
Trådstartare
#25
På plats inför starten. Inga mekaniska problem med bilen men ACn klarar inte av värmen utan nöjer sig med lite ljummet vinddrag vilket gör att man svettas som en gris

80 Inlägg
24 juli 2019
#26
Med tanke på temperaturerna i Sydeuropa för tillfället så kan det nog bli tufft både för er och bilen, men det är åtminstone lika för alla...
Mycket vatten lär det gå åt i alla fall &#128517;
Lycka till och ha det så kul! /Hälsningar Claes

450 Inlägg
25 juli 2019
#27
Lycka till big_smile


31 Inlägg
25 juli 2019
Trådstartare
#28
Tackar.
Vi åkte förbi en verkstad som fick liv i ACn, oklart vad de gjorde då de inte talade engelska och vi inte talar Franska men det var prisvärt och den funkar nu. Införskaffade en ordentlig kylbox fylld med is och flaskor så vätska är vi redo med. Våra medtävlare börjar ramla in i stan nu och än så länge delar vi hotel med en Austin kittad som Echo1 från Ghostbusters

31 Inlägg
25 juli 2019
Trådstartare
#29
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-97b888b28de72f535400ceb7221f64e4.jpg

Bästa bilen än så länge

2 327 Inlägg
25 juli 2019
#30
Mycket bilder nu! smile


31 Inlägg
25 juli 2019
Trådstartare
#31
Ett par bilar till. Det märks att begagnat priserna skiljer sig åt mellan Sverige och UK.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-a2d100152c8d701ed7526c20798f7e8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-743c88be9c319885f49b2c40d0aa62fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-60a9bac8a330cc79a8df6c44b75a7090.jpg

31 Inlägg
25 juli 2019
Trådstartare
#32
Ett par medförare försöker fästa ett luftfilter med buntband och eltejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-5b096674940127037358270cb1406b8c.jpg


Vinge på vingen borde ge 2+ extra HP?
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-054a83c47bba9db6faeb67a9d8b4d1da.jpg

31 Inlägg
27 juli 2019
Trådstartare
#33
Kort sammanfattning, skriver en utförlig när allt är klart. Racet rullar på och bilen lever fortfarande. Under fredagens 850:ish km körning till Annecy kändes det som att bilen ibland tappade kraft mot slutet av dagen så vi valde att hoppa över dagens mål uppe i Alperna och körde istället direkt till San remo. Fredagen avslutades med att jag var lite ivrig med att backa med öppen dörr så den öppnar sig nu lite längre än normalt och glappet är tätat med silvertejp...

Vid några tillfällen under lördagen kändes den lite slö men när vi kom ner till den italienska kusten så kände jag inte av det mer så vi rullar vidare i morgon till Monaco, eventuellt Cannes och slutmålet  Arles.

Sjukt trevliga medtävlare och bra uppstyrt arrangemang. Engelsmännen vet hur man har roligt. smile

Tillägg, Ghostbustersbilen som var min favorit spräckte sin kylare i backarna på fredagen och är numera parkerad på en mack i mellersta Frankrike i väntan på skrotning.
Senast redigerat av VisitingVikings (27 juli 2019)

450 Inlägg
27 juli 2019
#34
Kollat tändstiften?


31 Inlägg
28 juli 2019
Trådstartare
#35
Nä, hade tänkt att göra det i Barcelona då vi förhoppningsvis är där tidigt innan hemresan då bilen gått bra efter vi kommit ner från bergen men avgasröret gick av i Monaco på väg upp till stora Casinot vilket vi lyckades få ihop minimalt på en mack men vi har i princip bestämt oss för att skrota bilen i Barcelona och ta lite avkopplande semester.

Är någon sugen på att komma ner till Barca och få en gratis bil med mycket personlighet och lite jobb och lite blandade bra-att-ha saker mot uppvisande av Svenskt körkort och pass så är det bara att höra av sig. Besiktad till sista september och mina pengar hade varit på att bilen tar sig hem, vi orkar bara inte lägga tiden på den. (Inget skämt, gratis bil)

31 Inlägg
30 juli 2019
Trådstartare
#36
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-dc88a02b742d65e97f2897ad30cecef8.jpg

Vi fick ta en DNF på hemresan men det har varit en sjukt rolig upplevelse som lätt varit värt jobbet som krävts.

80 Inlägg
1 augusti 2019
#37
Tråkigt att ni inte fick med bilen hem, men det kanske ni inte hade räknat med heller...
Hur som helst så verkar det som att det var ett kul arrangemang och att ni har träffat en massa trevliga människor.
Passa på att ha en skön semester nu! /Hälsningar Claes

31 Inlägg
9 augusti 2019
Trådstartare
#38
För de som är intresserade tänkte jag skriva en sammanfattning av rallyt och våra intryck av det.

Här är första delen.

Incheckningen var på kvällen den torsdagen 25/7 så vi tänkte ta det lugnt ner och hinna njuta lite av St Omer innan det var dags så vi åkte hemifrån på eftermiddagen på tisdagen, övernattade i Osnabrück efter en händelselös körning och drog sen vidare ner till St Omer genom Holland och Belgien utan några större problem mer än att det var varmt som fan.

Av någon anledningen så hade inte hotellet någon av AC i något rum så onsdagen och torsdagen spenderades i hotellobbyn, den lokala kyrkan och ett par vändor till Carefour för att köpa is. Under torsdagen så började hotellet fyllas med roliga bilar och rally folk så det var bra stämning där i väntan på incheckningen.

Incheckningen var att visa upp körkort, bil papper och försäkringar så inga konstigheter. Hade redan talat med arrangören om att Svenska och engelska papper skiljer sig åt så det var inga problem och sen gick man igenom upplägget för rally, fick en rally logbook med information om rutterna, utmaningarna (Utöver de dagliga som man fick när man checkade in på morgonen), blandad info och till slut lite klistermärken för bilen.

Efter det var det dags för fest, lite tal och prisutdelning för bästa kostymen som blev ett Mad Max gäng. Incheckningsfesten är det perfekta tillfället att lära känna övriga deltagare och hitta folk som man vill köra tillsammans med under de kommande dagarna.

Även om engelskmän kan festa så var de flesta inställda på att göra en tidig kväll då fredagens etapp från St Omer till Annecy var den längsta under rallyt på ungefär 810km.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-46054115b1bf1c152445766bf4aa6ca0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-69890b4f52ffad15add148c949d0d1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-1baa78ab39d376272c4baa4a9a0e67d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-60a5417cbd6a0d0366e9f3a925eef740.jpg


Fredagen började med att alla(?) bilarna ställde upp sig på torget och man hade gott om tid att mingla runt, fota och ha trevligt, lite tal om att ha roligt på trappan till St Omers stadshus och sen blev det löpande start till bilarna och vilt tutande för att ta sig fram till starthålet där man dagens uppdrag och sen var det iväg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-0e9608c47f7196f95c0b91d86d7f3094.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-1b97443a0325307247db6e39fcb255c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-699374a5d1c425c7fd47838de009717d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-2283f6c7869bea4405c89bbbead74dfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-0cc907991ee2ab6d50180e643832c856.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-4a825d667981fb9bb4e38095027fc061.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-8ea007472af2ff68a75f960fad502891.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-67d7a9bea6c7a23f689e8858fcf54928.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-3496fb1ee75b9f5018424ae6accc0342.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-5423b8e3847d5821f7d53524c5ca14b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-3c37666350c8254da7cf722aea47862b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-d57f00a50c2fb7073b76202fabf76875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-36caa4d132c3d577820cdfa34a59e4db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-5721e34ea1b3aaec5d053ece878b2867.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-600a7d39f609e439e2df6a4cdf175726.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-53facb8800c1df330e6359edff5b619e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-598890b76c34131b8954401ec3bf5509.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-d2810d1f891c9129b1691c8858c24878.jpg


Våra konvojpartners fick för sig att sticka och äta frukost och vi tog en olycklig sväng och var på väg mot Calais vilket gjorde att vi hamnade i slutet av flocken. (Alla rekommenderades att använda sig av Glympse så man har rätt bra koll på vilka som fanns var). My momma ain´t raise no bitches so vi tog oss sakta men säkert upp till mitten av gruppen och hängde med de olika bilarna man mötte. Rätt kul när man alltid stöter på någon annan från loppen varje gång man stannar till på en mack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-d044ff4a108b8c6120e5f6c43bb96cca.jpg


Första planerade stoppet var Circuit de Reims-Gueux som är en nedlagd racingbana där de sparat läktare, depåer och liknande. Om jag förstod ett gäng äldre herrar där så höll de på att restuarera det till sin fornstora glans. Det var kul att gå runt och titta på passa på att gasa lite längs startrakan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-e43fa889d7b0883efa645a4336698766.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-8c6944c1d6fe12122deae3e0c1d09ebb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-cb4ee3a2d0431512a96eda897aba3d40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-83cd8e3fc857530c46191282107b1904.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-850aefbb6e0d0c82a3c78707a916e8fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-7534cb175b36b7a2dd51322e54b10a76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-fd1ad54d3036dc1de390c1a1e239ebe2.jpg
Bild 24-30

Eftersom den första dagen var en lång transportsträcka så var dagens uppdrag att fota bilar i bokstavsordning efter tillverkare och modell och beroende på bokstav gav det olika poäng. Vår konvojpartner ville in i Reims för att käka och leta bilar och vi bestämde oss för att köra vidare till Dijon för lunch, kaffe och handla “äkta” senap. Rätt intetsägande motorvägskörning men väldigt fina miljöer. Dijon var riktigt trevligt när man väl hittat gågatan och vi spenderade rätt mycket tid där innan vi drog vidare mot Annecy,

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-331e04688ebdc837393fc04765efcb04.jpg


Sista biten mot Annecy var sjukt fin med tunnlar, berg och höga broar. Har inga bilder på det tyvärr men på ett ställe kör man igenom en lång som när den sen öppnar upp sig tar en ut på en bro mellan två gigantiska berg och vyn var sjukt mäktig få vyer som varit finare än det. Bilen kändes lite slå och orkeslös när vi körde runt i bergen, den tog sig fram men det kändes lite osäkert. Backarna ner var spännande, jag är normalt sämst på att motorbromsa i backar men hade försökt öva in vanan lite innan rallyt och det var väl spenderad tid när vi skulle ta oss ner till Annecy. Vi kom fram till hotellet runt 20:30 och deadline för att lämna in dagens utmaningar var 21:30 så lagom stressad och duktigt trött i huvudet så lyckades jag här backa in i en stolpe med öppen dörr vilket knäckte “staget” som håller dörren men det gick fortfarande att stänga dörren med lite våld men tråkig avslutning på första dagen.

Vi hann med en snabbduch och sen iväg till kvällens party och lämna in vårt resultat och ta en ordentlig stek innan vi gav oss tillbaka till hotellet för att däcka.

Annycy var en riktigt fin stad och det var synd att vi inte hade mer tid att titta på den. Det är dock en stad vi skall besöka igen i framtiden med lite mer tid att njuta av den. Vi passade även på att haffa lite folk för utmaningen att få folk att säga en viss fras på sitt egna språk, tricket att få något att säga något som innehåller “Two ball” är att övertyga dem att det är en tävling, för välgörenhet och att man faktiskt inte skall lägga ut det på någon konstig sida på nätet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-fd4fd00e3b4f368cedf239e5d12ff006.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-42d57cdab87a140e2c8b767a3fc62cb5.jpg

En fortsättning kommer efter helgen.
Senast redigerat av VisitingVikings (9 augusti 2019)

80 Inlägg
9 augusti 2019
#39
Härligt, ser fram mot fortsättningen! /Hälsningar Claes

31 Inlägg
24 augusti 2019
Trådstartare
#40
Det blir mindre och mindre bilder ju tröttare vi blev. smile

Efter Annecy var det dags att köra vidare till San Remo i norra Italien. Den rekommenderade routen var upp på Col du Mont-Cenis, en 2000m liten kulle, men vi var lite skeptiska till om bilen skulle klara av backarna så vi bestämde oss för att runda de värsta bergen och ta Mont Blanc tunneln in i Italien och förhoppningsvis få lite tid att hänga i San Remo innan festen.

Inte den närmaste vägen till San Remo men det var helt sjuka utsikter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-a733bd8fc60ccc462d6be2aafcd75863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-f5394925b45a31ed678237087cccfaf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-60aeb4af7b463dc603ea1268f3c09bae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-00d15b06b8917ce5f7414fdd1451930e.jpg


Hade även hoppet om att vara först framme i San Rema för att få lite bragging rights och det såg bra ut tills precis innan vi kom fram då ett annat team startade upp Glympse precis när de kommit in till stan. Vi hävdar dock att vi var första in i medelhavet vilket alltid är något.

Våra medförare som körde upp i Alperna hade en fin resa upp men när de flesta tagit sig till toppen så slog ett ordentligt oväder till och majoriteten fick ta sig ner för för bergen i full storm där regnet tidvis var så hårt att folk fick stanna i tunnlarna för att det inte gick att se framför sig.

San Remo var en riktigt trevlig gammal “fin” europeisk stad men den kändes som att det nog var dags för en 20 års renovering av mycket. De flesta delarna av stranden var privata men det var lite hål här och där man kunde smita ner till vattnet. Väldigt trevlig strandpromenad och stadskärnan var trevlig med även fast det kändes som mycket fokus i stad låg på casinot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-a6941f8c7ee2da7e230c418c01b04cee.jpg
(Man ser stormen komma)

Kvällens fest var på en bar precis nere vid vattnet med en egen pool. Tyvärr var det rätt många team som fastnat i stormen så det var inledningsvis inte många på plats och när väl festen tog fart så rullade stormen in över staden med mycket åska och regn.

Ett gäng drinkar och ett vad där första kompletta teamet ner i vattnet fick 50€ senare så sparkade festen igång ordentligt och lokalbefolkningen på plats som tänkt att fira en lugn födelsedag fick en ny spännande upplevelse. Jag säger inte att barägaren mutade polisen för att inte få stänga ner men de fick besök minst två gånger under kvällen där det var mycket handskakningar och korta möten i bakrummet…

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-83a233a11ec9868ee06329930ab1fe26.jpg

Dag 3 var vidare till Arles via Monaco (Och Cannes & Saint Tropez för de som kände för det)

Vi och Zebrabilen slår följe till Monaco och efter lite inledande regn så ordnar vädret till sig och vi får sol igen.

Resan till Monaco är fin med lite slingrande vägar och det går rätt snabbt att ta sig dit.

Själva staden var inte så häftig tyckte jag, väldigt trång då de verkligen försökt klämma in hus överallt de kan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-5451becf1e7d514283a02118bb6d2b74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-11ff717037da5278b64cecae26827ff7.jpg

I Monaco hade vi två mål och det var att försöka hitta en bra plats i hamnen för utmaningen “Park like a twat” och raca längst formuletbanan förbi det stora Casiont.

Parkeringen lyckades vi bra med över ett övergångsställe från en av huvudgatorna ner till hamnen

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-160c28ba1ae3f3bcd424c929478e0592.jpg

Raca längs formel 1 banan gick det tyvärr lite sämre med. Vi fick en bra start längst hamnen men när det var dags att svänga upp mot casinot så hade vi ett litet missöde som min sambos facebook post får sammanfatta.

“Tänk dig att du befinner dig i Monaco och i en rundel precis nedanför Monte Carlo Casino, typ världens kändaste. Du är omgiven av Lamborghinis, Bentleys och andra galna bilar. Plötsligt hör du hur en superdyr sportbil (en av de där miljoner som finns i stan) kör förbi dig på högra sida och låter som sportbilar gör, wroooooooom &#128640;- typ. Fast så extremt högt att det vibrerar i DIN stol. Du blir impad av det höga ljudet och påpekar detta till den körande sambon som svarar dig kort och med ett allvarligt ansiktsuttryck: ”Nä, det där är VÅR bil”.
Fem minuter senare står du på en handikappsruta i ett skyhögt p-hus och väntar på sambons dom: ”Okej. Avgasröret är dött, den är av”.”

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-d3d13b875a2c2907542ff030694aa9b7.jpg

Avgasröret är av en cm innan första ljuddämparen och vi har inget att försöka laga det med utöver silvertejp vilket känns som ett bra sätt att sätta eld på bilen så efter en hel del krälande under bilen lyckas jag få dit röret tillräckligt över hålet på ljuddämparen att det låter lite mindre medan sambon letar efter en bilverkstad i närheten som har öppet en söndag.

Det enda som verkar kunna ha öppet var Pitstop Monte-Carlo som ligger precis i närheten ( https://www.pitstop-mc.com/en/ ). Vi tar oss dit men de är av någon anledningen inte alls imponerade av vår bil och förklarar vänligt att de har stängt. Att det var typ 8 anställda på plats och att vi kunde nöja oss med att köpa ett par rörklämmor av något slag hjälpte inte utan vi blev körda på porten.

Polisen i Monaco hade redan eskorterat två bilar ut ur landet och verkade inte alls vara på humör så vi körde raka vägen ut ur Monaco mot Frankrike och självklart i alla backar och korsningar så hoppade avgasröret av igen så när vi väl (men inte särskilt diskret) tagit oss in i Frankrike igen så blev det att stanna för att fixera avgasröret igen och försöka hitta en mack som har tillräckligt med delar för att vi skall kunna spänna fast en uppklippt läskburk eller nåt runt röret och ljuddämparen men ingen har tillräckligt stora klämmor i lager så det blir att köra försiktigt och hålla rätt varvtal för minimalt med vibrationer (runt 130 på femmans växel)

Vi tar oss till hotellet i Arles (Dock inte först på plats i stan…) och lyckas få fast avgasröret tillräckligt för att det skall låta som ett hål i ljuddämparen istället för raka rör och kastar oss i poolen.

Planen var att stanna en dag i Barcelona efter målgången och sen köra hem igen men ingen av oss är särskilt sugna på att spendera den dagen med att hitta en verkstad som kan svetsa eller fixa avgassystemet så vi börjar luta åt att skrota bilen när vi kommer fram.

Kvällens fest blir rätt lugn med mycket skitsnack och lite quiz, de flesta verkar rätt slitna och sparar sig till målgången.

Dag 4 till Barcelona.

Sovmorgon och inga uppdrag för dagen så de flesta tar det väldigt lugnt på morgonen och drar sig mot Barcelona antingen via motorvägarna eller längs kusten ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-95e1113e77ed1ac3a869c3115346d6ea.jpg

Under resans gång så blir det svårare och svårare att peta till avgasröret så det låter acceptabelt och vid ett av stoppen för att fixa till det så hade vi en spansk Bandidos avdelning som granne när man låg till hälften under bilen och svor vilket kändes lite obekvämt.

Här bestämde vi oss för att skrota bilen och glatt skita i att den lät för jävligt så dags för plan B.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-117e1b869c08075b3bab504d42f65d25.jpg

Vi hade också gott sällskap så inget mer kunde gå fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-777ecebe3f9d3191a0f268a6f0c483e5.jpg


Vi träffade på ett par rally kollegor på en mack som lyckats låsa in båda nycklarna till sin Ford Ka i bagaget, servicekillen som kom ut lyckades inte få upp låset så det hade istället fått hjälp av trädgårdsmästaren på deras hotell som hade en brandyxa… De kunde nu få upp bagaget genom att skruva bort & i låset varje gång de behövde in där men deras öppning hade gjort att deras cab inte längre funkade.
(Kass bild tyvärr)
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-59d310f47acd1fb95c3317473e0ab654.jpg

De hade tänkt att köra hem efter rallyt men gav upp tanken att göra detta utan tak (Eller avgassystem med) men trevligt nog fick de en bil av ett team äldre gentlemen som tyckte deras bil var för fin för att skrota men som de inte ville köra hem.

Väl inne i Barcelona så kom vi lagom till köerna när folk skulle tillbaka till jobbet men efter ungefär en och en halv evighet senare så kom vi igenom stan och fram till skrotfirman. Tyvärr hade ett gäng redan hunnit dit och de slösade ingen tid att göra plats för fler bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-1a9be9db660461b79c921f480455eb93.jpg

Att skrota bilen var inga större konstigheter, denna firman används tydligen av flera rallyn och de hade koll på ungefär vilket pappersarbete som behövdes, eftersom Sverige alltid skall vara speciella så behövde vi lite mer än engelsmännen men kanske en kvart senare hade vi 50€ på fickan och hade fullt upp att lasta ur bilen och slita bort nummerplåtarna.

Skrotfirman skjutsade bort oss till närmaste taxistation och från det var det direkt till ett fint hotell, en snabb dusch och sen kasta sig i takpoolen och bara koppla av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-201bea6873796cfdc07bdf1e85324af3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-04843f1f9c7d38d63f7699104350ee3f.jpg

Rallyts avslutningsfest var nere på en av strandbarerna lite bortanför Casinot och tyvärr blev det dåligt med bilder därifrån då jag kört hela rallyt och då fått ta det lugnt på kvällarna vilket jag tog igen den här kvällen.

Det var mycket historier, lite prisutdelningar för bäst poäng för utmaningar, bästa/sämsta bilar etc etc. Vi tog inga priser men hade en riktigt trevlig kväll med folk som man antingen hängt med under rallyt eller som man inte sett till sen starten.

Ian Pilkington, arrangör av rally, såg till att alla hade det trevligt och tog hand om prisutdelningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-bba7101668d5c079f404345834f97fe1.jpg

Sista delen blir min sammanfattning av mina intryck av rallyt.


Sök