Hej!
Har själv en 2004 TT 3,2lit roadster som jag importerade från tyskland vintern 2010 och tycker som du att första modellen av TT är den snyggaste , med de klassiska art deco formerna (även om de senare versionerna har skönare stolar).
Min TT , som är en "sommarbil" har fungerat oklanderligt under de åren jag har haft den , men jag har bara kört ca 100mil varje sommar så den har ju inte slitits speciell mycket. Totallt har den gått ca 10000mil och jag har kört den ca 900mil.
Det som krånglat på min är två stycken ABS givare vid framhjulen och de bytte jag i höstas samt att kondensorn till AC:n behövde bytas förra sommaren.
TT:n känns som en gokart att köra och ligger väldigt stadigt på vägen men med de 18" fälgar /däck som sitter på min TT blir det lite stötigt. Med -17" däck blir det nog lite bekvämare!
Är man van att fixa de mest på en bil själv så fungerar även det bra för en amatör på en så pass modern bil som TT:n även om det är lite trångt i motorrummet. Att byta motorolja och filter och bromsar och bromsbackar är lätt men byta olja i den 6-växlade DSG lådan kräver dock att man kopplar in en dator för oljenivån ska kollas vid en viss temperatur för att man ska veta när lådan är full, så det har jag lämnat in till VAG.
DSG lådan fungerar perfekt så en sådan rekommenderar jag istället för manuell låda.-et är ju skönt att slippa växla! Men vill man det finns "paddlar" på ratten.
3,2lit motorn, V-6:a med cylindrarna i 15 graders vinkel lämnar 250hk och är bra mycket rappare än den raka fyran som sitter vi de enklare modellerna (180 resp 225hk) så får du tag på en sådan så slå till om allt i övrigt känns bra.
Rost ska man akta sig för men tack och lov var min TT som ny när jag köpte den,
-ingen rost med andra ord. Motorhuven är i aluminium men aluminium oxiderar även den. så det gäller att se upp med skador på plåten.
Audi TT med 3,2lit motorn är lite ovanligare än 180 resp 225hk TT då 3,2lit motorn satt i "top of the line" versionen av Audi TT. Det som bl.a skiljer modellerna åt är tankens storlek
resp bromsarna storlek bak.