2801
Sök

Mazda MX-5 NA - uppfräschning

Från början skulle jag bara köpa glass. Nu bygger jag någon form av tracktoy och det blir säkert turbo eller liknande i framtiden.

15 153 Visningar
Uppdaterades senast 18 september 2020
158 Inlägg
28 maj 2019
Trådstartare
#1
I förra veckan inköptes en Mazda mista av årsmodell 1991, bilen är utrustad med en 1,6 liters motor med dubbla överliggande kamaxlar som presterade hela 113 Hk när den var ny.

Bilen är i bättre bruksskick och så gott som rostfri dock är delar av underhållet något eftersatt och det finns en del tvättrepor i lacken. Utöver standardutrustning finns det redan ett rostfritt avgassystem och bilstein stötdämpare.

Så här såg bilen ut när jag hämtade den. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a1ae5258698da2692f138d72d5a72879.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ae1d92b9b57e3b9c090ad1f274c2081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-480c41aa9c6dce1c3aaeb894e7bd6481.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9454a712bced52458a6b758b43eb1c1c.jpg


Tanken är att:
Tvätta (x)
Lägga i stenskott
Polera

Och att byta:
Kamrem
Vattenpump
En del packningar
Slangar
Torkarblad (x)
Ratt (x)
Växelspaksknopp(x)
Kylarlock (x)
Termostat
Tändstift
Tändkablar
Luftfilter
Backspeglar
Bromsskivor(x)
Bromsbelägg(x)
Däck(x)
Fälgar
Hasplåt
Stötdämpare
Framvagn

Samt att måla:
Ventilkåpa
Torkararmar

Därefter ska jag nog mest åka och köpa glass eller något.
Senast redigerat av ViktorHolm (12 juli 2019)


158 Inlägg
28 maj 2019
Trådstartare
#2
I dag bytte jag ut den gamla tråkiga ratten mot en Momo Prototipo, för att få fast ratten använde jag ett nav från Luisi. Det hela tog cirka 15 minuter och lyfte verkligen inredningen jämfört med tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5ce99840f33951a4e24ad7d65aa8bccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-116aaad0da526fe99fd6a565628e6a63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-50c446ec0e53101e4f70304b4aff157b.jpg


Tutknappen fixar jag imorgon, tjipp och hajk.


671 Inlägg
29 maj 2019
#3
Kul med fler frisörbilar här. Jag hade exakt samma plan.... slutade med helsmidd motor och kompressor wink
Senast redigerat av oscarmalmlund (29 maj 2019)

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847

158 Inlägg
29 maj 2019
Trådstartare
#4
Nu är bilen tvättad, clayad, polerad och vaxad.

Jag gick över den lite snabbt med ganska fint polish och roterande maskin, blev en hel del glans. Stenskotten och tvättreporna jagar jag till vintern när bilen ska stå stilla, nu är det fokus på att få den i ok skick inför sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-d64fe530329b131bb6dee1c46f29312b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-c0d2e67c6247d3d82a148322f17c9ca9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a2724531765f3718ad35c0ad317f324c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e6d528f9d09825a6ac3f641c0b5a722d.jpg

Bilen vaxades med "refraction" från wax planet, dörrgångar, insida av huv och bagage vaxades med meguairs ultimate.
Senast redigerat av ViktorHolm (29 maj 2019)


450 Inlägg
31 maj 2019
#5
snyggt. byta mätarna är kan bli ganska snyggt


158 Inlägg
31 maj 2019
Trådstartare
#6
I väntan på ett paket med aluminium grejor från Bulgarien tog jag tillfället i akt att tvätta av motorrummet, skrivandet blir mindre kladdigt då. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-55cab56f18df9b692cdd2acf5e88942e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-04f4e0e38f3eb0d95aafdedd8af57ad0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-15145309236ecb40d050be02c4047328.jpg

Idag var jag på Mazda och hämtade mitt nya lock till kylaren, tog ingen bild men bytet gick riktigt fort.


158 Inlägg
31 maj 2019
Trådstartare
#7
oscarmalmlund skrev:
Kul med fler frisörbilar här. Jag hade exakt samma plan.... slutade med helsmidd motor och kompressor wink

Jag ska försöka hålla mig.


158 Inlägg
2 juni 2019
Trådstartare
#8
Idag var jag ute och åkte lite med bilen, passade även på att ta lite bilder.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-562118b804435a07fb8687e2515778c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-97ea41d72d801deb874952b71f3c5e12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e40dc884d88aa9b51c97051bb62a5c35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9b2fc544ed9b7047184d760f3976c86e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-102b8dffeb1e39e64116844aab0f835d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5db3aeb992ed92258ae5a9a2d71b48de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-dc00c73501545c881171af8c84b535be.jpg

Den observante ser att det hänger något under motorn, det är "det jävla skitplast skyddet" som är lite sprucket, får väl beställa ett nytt eller såga ut en riktig hasplåt i aluminium. Jag har även beställt lite nya bromsar och jag funderar på däck, är dock inte riktigt säker på om jag vill köra med 14 eller 15 tums fälgar.
Senast redigerat av ViktorHolm (2 juni 2019)


450 Inlägg
158 Inlägg
2 juni 2019
Trådstartare
#10
ifakiezz skrev:
snyggt. byta mätarna är kan bli ganska snyggt

Jo det är det verkligen, det finns ju en del mätartavlor att välja på, är inte riktigt säker på i vilken riktning som bilen kommer att gå än - så jag får avvakta.


450 Inlägg
2 juni 2019
#11
Ja då är det smart att avvakta


158 Inlägg
10 juni 2019
Trådstartare
#12
Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.
Senast redigerat av ViktorHolm (10 juni 2019)


158 Inlägg
10 juni 2019
Trådstartare
#13
ViktorHolm skrev:
Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen (läs var) avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.


158 Inlägg
4 juli 2019
Trådstartare
#14
Idag kom bromsarna. Passade på att byta bak. Fram får jag ta någon annan dag.

Fixade till oken och målade upp värmeskölden när jag ändå var där.

Tanken är att byta till lite racigare belägg sedan.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-bae02f68558c894dc6d3f3122249c68f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-888f4b7f8029633e674e30420b98c667.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-520dd1477bafe3b8b9e189e9014bb1a3.jpg


158 Inlägg
7 juli 2019
Trådstartare
#15
Så då, nu är även de främre skivorna bytta, fick ha isär ett ok då kolven hade röstat lite, nu är det fixat för stunden men det känns som att det är lika bra att byta oket. Jag tar det lite senare.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e0dc2b342eef965d8eaa7353e4e601ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-96341501c5ccb41051eb7ee0ab1d97ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-286af6e29feba42dd286fa3ce2487669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9c2e7e4a712b868a9a8dfb63bcf55ae8.jpg


158 Inlägg
12 juli 2019
Trådstartare
#17
Så nu har jag klickat hem mer eller mindre en helt ny framvagn inklusive länkarmar från skruvat.se när de hade rea på framvagsgrejor. Jag tänker att det är gött att byta allt när jag ändå har loss möget.

Idag på jobbet handlade jag lite på tyska Ebay, det blev fyra begagnade fjäderben enligt bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ed60066baf16bf79bca14d20700f03ea.jpg

Det är så kallade "Hard s" dämpare som suttit på en sen nb (mk2) som enligt uppgift har rullat runt 7000 mil. Priset var bra och jag hoppas att det duger så länge för dämparna som jag har nu ger en speciell kvalitet till bilen, det känns som att jag ska bryta ryggen hur fort jag kör över ett gruskorn. Förhoppningsvis blir detta en liten förbättring, om inte kanske det går att sälja vidare grejona.


9 Inlägg
12 juli 2019
#18
Trevligt projekt! Kommer förhoppningsvis köpa en mx-5 inom snar framtid för att börja köra banracing med.
Kul att följa!


158 Inlägg
14 juli 2019
Trådstartare
#20
InTheWhite skrev:
Najs fynd! smile

Är befintlig fjädring så hård, eller bara "stötig"?

Jag tror att befintlig fjädring är så kass att jag inte skulle märka om stötdämparna ersattes av solida stålrör.

Enda gången fjädringen gör något är i lite hastighet och då känns den både svajande och styltig, lite som en hoppstylta. Jag tror att fjädrarna är underdämpade antagligen beroende på att dämparna är slut.



Sök