3541
Sök

Råd om Audi 4.2 och 3.0TDI och köpråd

13 Inlägg
21 juni 2019
Trådstartare
#1
Går i tankarna att köpa en Audi A6 allroad med 4.2 liter motorn men hittar inte om den är lika drabbad som 3.2 med kamkedjan? Samt hur säker är 3.0TDI?

Har googlat men får inte riktigt något bra svar så vänder mig hit om råd.


Testkörde en Audi A6 allroad och blev förälskad i luftfjädringen och komforten så tar gärna emot råd och tips.

Sneglade på en Allroad från 2015 med 3,0TFI men priset va lite i översta laget 280k.

Budgeten är 120-220k kan sträcka mig lite högre om man får betydligt mer för pengarna.

4 261 Inlägg
21 juni 2019
#2
skulle inte ta risken me bensinarna, välj hellre dieseln, 2.0 eller 3.0tdi. inte hört om några problem med dom. Sköna bilar men skulle endå skippa luftfjädringen pga kan bli dyrt att laga sen om den pajar, a6orna är fett sköna att köra så som dom är utan special fjädringen endå. Men skippa bensinarna iaf, bara skrep.

193 Inlägg
21 juni 2019
#3
Om du inte kan meka själv så skulle jag nog undvika luftfjädringen. Är tyvärr ett återkommande problem med Allroaden och kan bli kostsamt att få fixat som ovanstående säger. Köpte min med icke fungerande. Kunde dock fixa det själv. Men de är väldigt sköna att åka i. Härlig komfort. Även de vanliga A6erna. Få slår de i den avdelningen. Men om du vill ha luftfjädring så ska du självklart köra på det smile
Senast redigerat av classexa (21 juni 2019)


4 261 Inlägg
21 juni 2019
#4
classexa skrev:
Om du inte kan meka själv så skulle jag nog undvika luftfjädringen. Är tyvärr ett återkommande problem med Allroaden och kan bli kostsamt att få fixat som ovanstående säger. Köpte min med icke fungerande. Kunde dock fixa det själv. Men de är väldigt sköna att åka i. Härlig komfort. Även de vanliga A6erna. Få slår de i den avdelningen. Men om du vill ha luftfjädring så ska du självklart köra på det smile

det hela beror på vad det kostar med arbete och material ifall det skulle paja, inget man direkt vill betala en verkstad för. har åkt skitmånga a6or och 7or och kan garantera att man åker i hur fint som helst i dom utan luftfjädring.

13 Inlägg
21 juni 2019
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
skulle inte ta risken me bensinarna, välj hellre dieseln, 2.0 eller 3.0tdi. inte hört om några problem med dom. Sköna bilar men skulle endå skippa luftfjädringen pga kan bli dyrt att laga sen om den pajar, a6orna är fett sköna att köra så som dom är utan special fjädringen endå. Men skippa bensinarna iaf, bara skrep.

classexa skrev:
Om du inte kan meka själv så skulle jag nog undvika luftfjädringen. Är tyvärr ett återkommande problem med Allroaden och kan bli kostsamt att få fixat som ovanstående säger. Köpte min med icke fungerande. Kunde dock fixa det själv. Men de är väldigt sköna att åka i. Härlig komfort. Även de vanliga A6erna. Få slår de i den avdelningen. Men om du vill ha luftfjädring så ska du självklart köra på det smile

Tittade runt på några A6 från olika tidslinjer med samma 3,0TDI men märkte att skatten skilde ganska mycket mellan bilarna dyraste 7662kr (från 2008), 5691kr (från 2011) och 3084kr (från 2015) Är det något mer som skiljer dem åt förutom olika tidslinjen som man behöver veta?

Tittar på 3,0TDI p.g.a kamkedjan för som jag har förstått det så sköter man servicen vart 1500mil så behöver man aldrig byta den som man behöver på 2,0TDI som har kamrem(?)

Tittar på Allroaden också p.g.a plastlisterna som sitter runt om som skyddar bilen lite extra. Har en bekant som har en vanlig A6 sedan som han har lackat om bakskärmarna 3ggr och rosten kommer alltid tillbaka p.g.a stenskott från hjulen träffar skärmkanten och skadar lacken och rostskyddet.

Men kanske min inbillelse att plastlister runt om är bättre för att skydda mot rost på klassiska ställen?

6 112 Inlägg
21 juni 2019
#6
hellrix skrev:
Tittade runt på några A6 från olika tidslinjer med samma 3,0TDI men märkte att skatten skilde ganska mycket mellan bilarna dyraste 7662kr (från 2008), 5691kr (från 2011) och 3084kr (från 2015) Är det något mer som skiljer dem åt förutom olika tidslinjen som man behöver veta?

Att skatten är billigare på de nyare beror nog på att de har partikelfilter. Men det innebär också att du måste köra längre turer regelbundet med bilen så att filtret blir tillräckligt varmt så att det kan bränna rent. Annars blir det tätt och så får du en dyr reparation...

6 112 Inlägg
21 juni 2019
#7
hellrix skrev:
Men kanske min inbillelse att plastlister runt om är bättre för att skydda mot rost på klassiska ställen?

Min erfarenhet från såna där plastkåpor är att det hamnar sand, damm och annat bakom som suger åt sig vatten som bildar rost. Bilen kan se ganska bra ut men så plockar man bort plastkanterna från skärmarna eller trösklarna och det är helt upprostat under. Är det öppet rinner vatten bort eller torkar. Men visst kan det skydda mot stenskott om det sitter på rätt ställe.

13 Inlägg
22 juni 2019
Trådstartare
#8
Svarte_Orm skrev:
hellrix skrev:
Tittade runt på några A6 från olika tidslinjer med samma 3,0TDI men märkte att skatten skilde ganska mycket mellan bilarna dyraste 7662kr (från 2008), 5691kr (från 2011) och 3084kr (från 2015) Är det något mer som skiljer dem åt förutom olika tidslinjen som man behöver veta?

Att skatten är billigare på de nyare beror nog på att de har partikelfilter. Men det innebär också att du måste köra längre turer regelbundet med bilen så att filtret blir tillräckligt varmt så att det kan bränna rent. Annars blir det tätt och så får du en dyr reparation...

Hur långt/länge är minigränsen för att bränna rent filtret?

6 112 Inlägg
22 juni 2019
#9
hellrix skrev:
Svarte_Orm skrev:
hellrix skrev:
Tittade runt på några A6 från olika tidslinjer med samma 3,0TDI men märkte att skatten skilde ganska mycket mellan bilarna dyraste 7662kr (från 2008), 5691kr (från 2011) och 3084kr (från 2015) Är det något mer som skiljer dem åt förutom olika tidslinjen som man behöver veta?

Att skatten är billigare på de nyare beror nog på att de har partikelfilter. Men det innebär också att du måste köra längre turer regelbundet med bilen så att filtret blir tillräckligt varmt så att det kan bränna rent. Annars blir det tätt och så får du en dyr reparation...

Hur långt/länge är minigränsen för att bränna rent filtret?

Runt fem mil har jag hört, men det varierar väl lite mellan olika bilmodeller antar jag. Om du ändå inte tänkt köra mycket bör du inte skaffa en diesel i alla fall, då är bensin bättre

13 Inlägg
22 juni 2019
Trådstartare
#10
Svarte_Orm skrev:
hellrix skrev:
Svarte_Orm skrev:

Att skatten är billigare på de nyare beror nog på att de har partikelfilter. Men det innebär också att du måste köra längre turer regelbundet med bilen så att filtret blir tillräckligt varmt så att det kan bränna rent. Annars blir det tätt och så får du en dyr reparation...

Hur långt/länge är minigränsen för att bränna rent filtret?

Runt fem mil har jag hört, men det varierar väl lite mellan olika bilmodeller antar jag. Om du ändå inte tänkt köra mycket bör du inte skaffa en diesel i alla fall, då är bensin bättre

Tyvärr så är nya A6 Allroad nästan bara diesel samt *äldre* bensinare så går skatten på 3-4 tusen medans nyare diesel ligger skatten på 3tusen så det är inte lika stor skillnad längre mellan skatterna som det va förut.


Sök