Här kan ni läsa projektes framgång om min 745 turbo Jag hade länge velat ha en 745, sedan berättade min kompis att hans farsa hade en 745 1988 tic ståendes, jag sa direkt den ska jag, han hade tänkt att ta motorn från den och... Visa mer
tanken är att jag ska gå igenom hela bilen o få den i utställnings skick, bilen skulle skrotas ner i delar för att motorn skulle sättas i en 760. var ute i sista sekunden.
Det första jag fick göra vara att byta yttre styrled, eftersom det var en 2a på besiktningen. Muttern satt som fan så vi fick ta vår gassvets o bränna som bara fan på den o då gick det bra att lossa den o sätta på den nya.
Det nästa jag gjorde efter att jag bytt styrled var även att byta stödlager på kardanen, det gick sisådär. Först o främst satt det som fan där på och sedan när vi fått på det nya så går det inte röra sig, det var helt stumt. Men då hade jag råkat köra in den för långt eller något; för vi slog loss det lite o då gick det runt(:
Ägaren innan mig berättade för mig hur han fick tag på denna bil. detta var cirka 3-4 år sedan, han var utomlands och sedan fick syn på denna på blocket eller liknande han ringde sin kompis och sa att han då skulle hämta den åt han. Han hade inte alls sett den eller vetat skicket på den. Då ville han sedan testa besikta den, och den fick ungefär 5 st 2:or. Det var inte dom farligaste felen men är lite rost som måste fixas. Dagen innan han skulle in till besiktningen såg han ett rosthål på förarsidans golv, då la ha någon typ av plåt och körde igenom med det så som en nödlösning. Efter det blev bara bilen ståendes och han hann som tur var aldrig ta ut motorn ur den i sätta i sin andra bil.
bilder nedan hur rosten är.
Här började jag att riva ur inredningen så at jag skulle se hur allvarligt rosten var
Här har jag fått bort alla mattor och detta är då plåten han skruvade dit, som jag självklart ska byta ut och svetsa dit nya plåt
När jag ändå höll på så rev jag andra sidans golv också å där var det mindre roligt, Där har någon lappat över ett rosthål med någon fyrkants plåtbit och sedan dragit silikon runt om, fyfan vad surt
Just nu står bilen så här, han hade då stått några veckor o sen när jag startade han gick han hyfsat, men senare på kvällen så gick han sjukt dåligt gick inte alls upp i varv och var jätte konstig, provade rengöra stiften utan vidare resultat. Sen provade jag att rycka ut sladden för lmm och då gick han bättre men fortfarande inte bra. så ska prova en annan o hoppas det är felet. hittade även ett hål i gummit på ett tryckrör som sitter på insuget. så får leta ny sedan också, ska börja inhandla massa epooxi o liknande så jag kan börja med rosten, man blir bara deprimerad så som den ser ut
trösklarna måste ju tyvär fixas också, men jag ger inte upp. Tänkte testa köpa en punktbläster från jula och se hur en sån fungerar att blästra bort lite rost med(:
Skall du lyckas att få den här i utställningsskick så tror jag att vi pratar om iaf 200k i kostnader, o då vill det till att du gör det mesta arbetet själv (gratis). Jag skulle sett mig om efter en så rostfri kaross som möjligt, den här karossen är dödsdömd i praktiken. Det borde inte vara omöjligt att hitta en fräsch 745 kaross, låt gå inte Turbo men det går ju att flytta chassienr, förutsatt att Turbo karosserna inte har specifika förstärkningar.
Skall du lyckas att få den här i utställningsskick så tror jag att vi pratar om iaf 200k i kostnader, o då vill det till att du gör det mesta arbetet själv (gratis). Jag skulle sett mig om efter en så rostfri kaross som möjligt, den här karossen är dödsdömd i praktiken. Det borde inte vara omöjligt att hitta en fräsch 745 kaross, låt gå inte Turbo men det går ju att flytta chassienr, förutsatt att Turbo karosserna inte har specifika förstärkningar.
haha nu ska vi väll ändå inte vara såna, man har ju sett otrolligt värre exemplar. plåt går ju att byta (: Jag tänker göra mitt bästa iallafall sen får folk tycka vad dom vill
Skall du lyckas att få den här i utställningsskick så tror jag att vi pratar om iaf 200k i kostnader, o då vill det till att du gör det mesta arbetet själv (gratis). Jag skulle sett mig om efter en så rostfri kaross som möjligt, den här karossen är dödsdömd i praktiken. Det borde inte vara omöjligt att hitta en fräsch 745 kaross, låt gå inte Turbo men det går ju att flytta chassienr, förutsatt att Turbo karosserna inte har specifika förstärkningar.
Äkta 740 Turbo växer inte på träd, och en bil i utställningsskick hade jag personligen knappt vågat köra med. En bil som har lite skavanker från brukande, så som något dörruppslag och någon repa, vågar man använda, och en bil kan bli fräsch och ge ett bra intryck trots att den inte är perfekt.
Sen är det säkert mycket jobb, jovisst, men det är ju det som är kul att se i sådana här trådar, hur en bil går från övergiven till tillfixad och brukad. Tycker jag iallafall.
Skall du lyckas att få den här i utställningsskick så tror jag att vi pratar om iaf 200k i kostnader, o då vill det till att du gör det mesta arbetet själv (gratis). Jag skulle sett mig om efter en så rostfri kaross som möjligt, den här karossen är dödsdömd i praktiken. Det borde inte vara omöjligt att hitta en fräsch 745 kaross, låt gå inte Turbo men det går ju att flytta chassienr, förutsatt att Turbo karosserna inte har specifika förstärkningar.
Äkta 740 Turbo växer inte på träd, och en bil i utställningsskick hade jag personligen knappt vågat köra med. En bil som har lite skavanker från brukande, så som något dörruppslag och någon repa, vågar man använda, och en bil kan bli fräsch och ge ett bra intryck trots att den inte är perfekt.
Sen är det säkert mycket jobb, jovisst, men det är ju det som är kul att se i sådana här trådar, hur en bil går från övergiven till tillfixad och brukad. Tycker jag iallafall.
Kan inte mer än att hålla med här gillar själv att plocka upp bortglömda bilar