3755
Sök

Astra GSI som gifte sig med en Saab Turbo.

Astra f GSI 16v som utrustas med Saab B204 turbo motor och allt pyssel därikring.

18 989 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2020
77 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#1
Hej och välkommen till mitt lilla hobby projekt!

Kom över en Astra GSI 16v i ganska fint skick då min bror haft den i sin ägo ett tag men den blev ståendes i en lada då han redan har andra projekt och hobbys att lägga tid på så jag fick köpa den till ett förmånligt pris så jag högg direkt utan att ha någon direkt plan.

Vad ska jag ha den till tänkte jag?
Det sitter ju en hyfsat potent sugmotor i med hela 150hk och den ligger riktigt bra på småvägar men efter ca 1/2 års ägande började man fundera, går det göra den lite roligare tro? jo det måste ju gå! cool

Kikade lite på turbokonvertering alt lägga i en Opel turbomotor från tex Opel Calibra men då det skulle bli lite krångligt att få den godkänd, dyr prislapp och svårt att få tag på grejer så började jag kika runt på andra håll, och det var då jag kom in på ett konstigt Engelska forum där dem lagt i Saab B204 motorn i en Opel Astra eller rättare sagt Wauxhall Astra. wink

Började läsa om Saab motorerna och det lät inte helt omöjligt att få ner en sån och regbesiktiga då lätt tryckaren ligger på 153hk och motorn passar rakt emot Opelns växellåda, som bonus går det även att chippa upp dessa motorer till lite över 200hk så det kändes perfekt!
Som av en slump så hade en Kompis 2st saab 9000 2.0t i varierande skick som skulle till skroten men ena är komplett motormässigt och gick att starta så köpte båda motorerna för skrotpris och släpade hem till garaget och börja smida planer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-91e37e470a1c45b122e0f74f55b382c9.jpg

Här är Astran som jag köpte den med nya fälgar och däck som ska på så det ser lite stiligt ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-87881aa45d5742b51fb24312ceeba764.jpg

Bara att sätta igång då så här är Opelmotorn påväg ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-14cd3d75ab4d9a64f1101bc9fbe30ed6.jpg

Ha det bra!
Senast redigerat av Borren (16 augusti 2020)

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#2
Tanken är ju att det ska vara ett budget projekt och då motorn gick bra vid urplockning så valde jag att inte röra innehållet i blocket som förövrigt såg väldigt fint ut i loppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6ceb5da33d36dca678fb1d03567e7b82.jpg

Blev däremot lite nya packningar och ny kamkedja samt balans kedja då motorn ändå är isär.

Borstat och slipat bort den värsta rosten och målat på lite ny färg så det ser lite roligare ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d84269e3de118a1f788b6d058883a1b1.jpg

tvättat av toppen ordentligt i våran deltvätt på jobbet och lagt på lite ny färg på ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5307c7ee1e69e7de3c8635ab1d80a03a.jpg

lite dålig med fotodokumentation men här är dem nya kedjorna, glidskenor, topplock och bröstkåpan monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3a3bc58837ba9d992698bced04e1a646.jpg

så måste man ju plocka ihop och se hur det blir med grenrör, turbo och ventilkåpa på plats. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-265d3075892195dc89c7acab318669ff.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#4
Ur med det gamla!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-530e11426a44e8587353cc3973ff3edd.jpg

Och i med det nya!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c80601ffad7dbf5f6b92e5989b20c10c.jpg

Trodde jag ja... Det man inte ser på bilden är att motorn sitter klämd mellan höger ramben och växellådan, jag fick kämpa ganska bra för att få den på plats och det finns inte plats för att ha någon form av remtransmission fram och oljetråget går emot subframen.

Det är alltså så att saab 900ng och 9-3og skiljer en hel del mot 9000 och har försänkt bröstkåpa.
Visar sig även att jag behöver byta ut: motorfäste, Insug, grenrör, turbo, generator, vattenpump, styrservopump, filterhus och oljetråg för att det ska passa så var skapligt less vid det här laget framförallt när generatorn är nyrenoverad och bröstkåpan är uppmålad och fin..

Som tur var kom jag i kontakt med en kille som hade en saab 9-3og med ett litet hål i blocket och allt jag behöver fanns ju bara att plocka så det var bara att packa lite verktyg, kasta sig i bilen och åka! big_smile

Så ur med motorn igen, bort med tråg och filterhus!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f71878e19c9c002c87ca3b28efbf8a07.jpg

Plockade port skvalpplåten och rengjorde silen då tråget kommer från en rasad motor, var endel skit där under så det kändes värt besväret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-80bac2d3b65131f0194f3ffe154a4494.jpg

Nu passade den som handen i handsken, till och med så motorfästet passar rakt i bulthålen för opelmotorns fräste i rambalken så det vart verkligen bolt-on som jänkarna säger. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e67838e84070e0942b90db37e344e9cc.jpg
Senast redigerat av Borren (4 juli 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!

5 119 Inlägg
3 juli 2019
#5
Kan bli en rapp rackare det där :-) följer med spänning:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

68 Inlägg
4 juli 2019
#7
Kul projekt! Håller tummarna för att du får allt att lira!

77 Inlägg
5 juli 2019
Trådstartare
#8
Generatorn delar sitt nedre fäste med ett stödlager för höger drivaxel på Saaben och då det ser lite annorlunda ut på Astran fick jag snickra ihop ett eget fäste. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5f0e2a30d01863edad216e7284ab45c1.jpg

Svetsat lite med tigen, inget proffs men lyckades kladda ihop det iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d546d73e5c03e81911ee522c760212a7.jpg

Provmontera och verkar passa bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-140633867242172a0c96e81a150bd92e.jpg

Resultatet blev bra tycker jag men återstår att se om generatorn hänger kvar. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-017afbba1d44e83bda0b646d987411d6.jpg

Saker och ting börjar ramla på plats på motorn så som insug och grenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-13ab533f0a5c40c68975870e85d6905a.jpg

Provade att sätta dit plasten och oljestickan. Det gjorde stor skillnad, ser nästan färdig ut. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d6550d23e60683fcd8ca5388e64b3421.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
5 juli 2019
Trådstartare
#9
något downpipe har jag ju inte så tänkte bygga ihop ett av ett 9000 downpipe och lite 2½" rör från Biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ed8442b856be5dec06c39b485a798702.jpg

Tyvärr fotade jag inte själva byggprocessen men resultatet ser ni här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-93d613cc23c8d4d649877428bcef309c.jpg

På plats på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ba38e6a1574b688b2f74398fcf655572.jpg

Byggde ihop röret med befintligt rör men det är litet 1½"rör ser det ut som så får åtgärda det senare. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f62f51529f61285e411c0738e2e1d76f.jpg

Måste passa på att hylla V-bands klämmor på avgasrör, kostar lite mera men gud så lätt att plocka isär och även justera avgasröret om det behövs, inget mera slå och värma för att få isär avgasröret på denna bil. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
6 juli 2019
Trådstartare
#10
Börjat pyssla ihop kabelhärvan samt gifta ihop dem nödvändiga in/utgångarna mellan motorkablaget och Astrans kabelhärva. Fick plugga elcheman och klura endel för att få till styrning till bränslepumps relä, motorlampa, varvräknare och hastighetssignal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a1466150a057077dabc66b0ce5abf122.jpg

Knåpade ihop en adapter för att kunna fibbla lite med boxen i T5Suite. Provade först att komma åt boxen och plocka bort startspärren i bilen men lyckades döda första boxen. Efter lite pluggande på div forum så visade det sig att boxen vill ha ca 15V vid programmering och då mitt gamla batteri som stod lite lagom urladdat bara gav 10½V så vart inte boxen så nöjd. blev att köpa en ny box på skroten och koppla in spänning från ett nätaggregat som levererar 15v och då fungerade det fint.
Detta möjliggör även framtida utvecklingsmöjligheter då man kan lägga i steg 1-3 och även mappa motorn med T5Suite.  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-343a2e8236e966493a343875b7ed24f2.jpg

Ni kan ju notera mina fina distanser till gasvajern. Blir att fixa sedan när bilen är startad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a78939615399e79b651442d6c63514bf.jpg

Saker och ting börjar sakta men säkert hamna på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d841137a0af6705451483566c7787133.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
6 juli 2019
Trådstartare
#11
It´s Alive!

Inhandlade nya kylarslangar och en Dd88 svart siliconsats till tryckrören. Väldigt tight att få dit kylaren som för övrigt kommer från en 9-3 och fick justera endel för att få plattas med intercoolern både på bil och front men dem hamnade på plats tillslut. Oljekylarkretsen är "byglad" så får klura ut ett lämpligt ställe att montera den senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-69e71eaeb2d6bceae9ca2118b9f54293.jpg

Jungfrufärden gick smärtfritt och motorn gick tyst och fint efter lite varmkörning men upptäckte en konstig sak, den över kylarslangen suger ihop sig framförallt när motorn är kall.
Blev såklart orolig för att det var något generalfel på motorn nu men efter lite översyn på slangar så inser jag att jag kopplat på en slang från expansionskärlet på en vakuumutgång så dem pluggades och fenomenet försvann!

motorlampan lös även den så kollade felkoder och den visade 2st koder:

Ena var temperaturgivare insugsluft.
Det hade jag en begagnad så kopplade in en så var den borta.

Den andra var Lambdasond.
började med att mäta labdasonden med en multimeter och den visade fel värde (fet), provade lambdan med en gasollåga och den reagerade som den skull. Provade att byta ändå utan resultat, jag och en kompis står och kliar oss i huvudet och förstår inte vad felet kan vara, börjar rycka i vakuumslangar och börjar byta och kolla dragning av dem för säkerhets skull men hittar inget fel, den går lugnt och fint på tomgång men lambdan visar fet och motorlampan lyser.
Till sist kollar jag närmare på kontakten och utgångarna är 4 och har bara 3st tåtar från lambdan.
Vad fan tänker jag vi saknar signaljord.. provar att jorda den i blocket och vipps så sjönk lambdavärdet och motorlampan slocknade! big_smile

Lite plast på fronten så ser det ut som en bil igen. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b7883264a6ac3fda3f90b4d63309f41b.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
6 juli 2019
Trådstartare
#12
CCRobin skrev:
Schysst, mer bilder och info åt folket cool

Jobbar på det cool
Senast redigerat av Borren (6 juli 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
6 juli 2019
Trådstartare
#13
mb_pucken skrev:
Kan bli en rapp rackare det där :-) följer med spänning:-)

Det är visionen, att den ska bli en liten rolig bil att glida landsvägar och eventuellt någon trackday med smile

Livet är för kort för slöa bilar!

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
6 juli 2019
#14
Faan va coolt, gött att testköra va?? smile


68 Inlägg
8 juli 2019
#15
Kul! Snyggt jobbat!!

77 Inlägg
11 juli 2019
Trådstartare
#16
RoLi skrev:
Kul! Snyggt jobbat!!

Tackar!
turbonova skrev:
Faan va coolt, gött att testköra va?? smile

Ja den gör lite annorlunda ljud nu mot innan. min flickvän beskrev det vid första provturen efter motorbytet som: "det låter som en dammsugare och som att någon gubbe nyser i motorrummet"
Vilket jag tyckte va lite kul. Förklarade att det är dem ljuden som kommer få den att gå snabbare i framtiden! wink

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
11 juli 2019
Trådstartare
#17
Byggt en liten sensor station av Biltemas adapter för vattentempgivare och sate dit både givare till kylarfläkt och till vattentemperaturmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e16a892eb105d1a0c730988af6929308.jpg

Här ser man hur trångt det är mot kylaren men lyckades få plats med en kylarfläkt jag hade liggandes. Finns planer på avgasbandage på grenrör och downpipe i framtiden då det blir ganska varmt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b80a6f99acde6cc7895805a04080d27b.jpg

min installation av oljekylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-de274a82b069ab198a38d008ba3afe76.jpg

Svetsade dit som ett par vingar i aluminium som håller den på plats ovanför intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8d30c58dca2147e38c0c8a0fd668e03e.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

761 Inlägg
11 juli 2019
#18
Borren skrev:
Byggt en liten sensor station av Biltemas adapter för vattentempgivare och sate dit både givare till kylarfläkt och till vattentemperaturmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e16a892eb105d1a0c730988af6929308.jpg

Här ser man hur trångt det är mot kylaren men lyckades få plats med en kylarfläkt jag hade liggandes. Finns planer på avgasbandage på grenrör och downpipe i framtiden då det blir ganska varmt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b80a6f99acde6cc7895805a04080d27b.jpg

min installation av oljekylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-de274a82b069ab198a38d008ba3afe76.jpg

Svetsade dit som ett par vingar i aluminium som håller den på plats ovanför intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8d30c58dca2147e38c0c8a0fd668e03e.jpg

Riktigt fint bygge du gjort, lite av en dröm för mig att gör samma som du ^^

Jag skulle sätta på bandage rätt snabbt då du riskerar att bränna fläkten samt att när den ligger så pass nära kylaren så blir det ju strålvärme.
Skulle även sätta oljekylaren mer mot sidan än i mitten för att öka kylningen till kylaren. smile
Senast redigerat av Snurriis (11 juli 2019)


77 Inlägg
11 juli 2019
Trådstartare
#19
Hittills har jag bara åkt till jobbet och till den lokala glass kiosken men vart äntligen dags för en riktig roadtrip ner till Öland närmare bestämt Böda Sand på bilträffen European car meet vilket motsvarar ca 34 mil enkel resa från Norrköping.

Åkte tillsammans med CCRobin här på forumet som har en riktigt häftig Manta B med luftfjädring! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-0599783b8ce398b10f47d9b20639d976.jpg

Riktigt trevlig träff med bra stämning och härligt folk! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c20644b4845471e3ada0fcaaef3a65e3.jpg

Allt som allt gick resan bra och det enda problemet var när vi skulle över Ölandsbron och det var kö så gick Astran lite varmt så fick stanna till några minuter och kyla ner, har några teorier på vad problemet skulle kunna vara.
Kan vara strålningsvärmen från turbo och grenrör, vattenpumpen som börjar bli dålig (den för lite oljud och ska bytas ut) eller kylarfläkten som inte får in någon kalluft men får forska vidare i det senare.

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
11 juli 2019
Trådstartare
#20
Snurriis skrev:
Riktigt fint bygge du gjort, lite av en dröm för mig att gör samma som du ^^

Jag skulle sätta på bandage rätt snabbt då du riskerar att bränna fläkten samt att när den ligger så pass nära kylaren så blir det ju strålvärme.
Skulle även sätta oljekylaren mer mot sidan än i mitten för att öka kylningen till kylaren. smile

Tack så mycket! ja det är en bra ide med oljekylaren får kika på det, bandage kommer garanterat sättas dit framöver då det som sagt blir ruskigt varmt där när man står i kö och luften inte rör på sig så mycket och även vid inspirerad körning! wink

Livet är för kort för slöa bilar!


Sök