Så, hur har det gått för mig tror ni?
Mja, inte sådär överdrivet mycket framsteg gjorda, som vanligt
Jag tog in bilen för att justera det främre bandet i växellådan (det bakre justeras inifrån, synd jag inte tänkte på det i höstas när jag hade tråget nere...
), inte så mycket för att jag egentligen förväntade mig någon skillnad på hur lådan beter sig, utan mest för att det troligen inte har gjorts på år och da'r.
Sagt o gjort, upp med bilen på 4-pelarn och in under å kika.
Tack, Jeep. För att ni har satt HELA BILEN i vägen för justerskruven... 🤬
Som dessutom är 4-kantig, för varför använda en sexkantig skruv så normala verktyg passar!
Ryktet har gjort gällande att en 8mm hylsa med 12-kant kan passa. Hade vi någon sådan på verksta'n tro? NEHEEEJ såklart inte! 8mm 6-kant gick inte på, 9mm tolvkant kuggade över. Jippie.
Nå, jag lossade ändå låsmuttern (det står att det ska vara motsvarande 17.46mm, men min var såklart 19mm. Riiiight...) och testade att vrida in justerskruven för bandet.
Den skruven gick att skruva in typ en miljon varv... 😲
Man ska skruva åt den med 72 inch pounds, dvs hiskeliga 8 Nm.
Nu var det ju inte alldeles enkelt eftersom hylsan jag fick använda kuggade över då o då, men jag drog åt till jag tänkte, det där borde vara 8 Nm. Ish....
Sen ska man lossa skruven 2 7/8 varv. Jävla amerikaner...
Sen försöka hålla emot justerskruven och samtidigt dra åt låsmuttern. I ett utrymme stort som en colaburk, där allting består av oljiga rester av en svunnen värld, och vassa kanter förgiftade med arsenik, typ.
Blev det någon skillnad då?
Mjaaa, svårt att säga. Det blev i alla fall inte sämre!
Men elektroniken i lådan måste bytas, det råder ingen tvekan om det.
Just ja, bilder på detta uteblev då ALLT var så oljigt att jag inte ens ville ta i min telefon.
Jag hade även tänkt ge mig på min styrväxel, men tiden rann ifrån mig så det fick utebli.
MEN! Någonting positivt i alla fall!
En snabb surfning på Tradera för några dagar sedan, resulterade i vinnande bud på följande godsak!
Ett till synes så gott som oanvänt K&N luftfilter passandes Jeep Grand Cherokee ZJ med V8!
Jo man tackar!
Så det gamla papp-filtret, som förvisso är i helt ok skick, fick vackert maka på sig till förmån för något som andas lite lättare
Mycket bättre 🥰
Det här kommer ju givetvis innebära att jag har fått säkert.... tja, 40-50hk extra eller så! 😇
Nåja, prestanda eller ej, det kan aldrig vara en dålig sak för motorn att kunna andas lättare.
Vad blev det vinnande (och enda) budet för detta filter då?
149kr + frakt. LÄTT värt det i mina ögon!
Om solen bara kan sluta steka så förbenat på himmeln så ska jag kanske göra ett försök att justera styrväxeln här hemma istället, det behövs ju ingen lyft för det direkt ^^
Jag återkommer när vidare framsteg har skett