Ja, det är trevliga bilar faktiskt!
Skulle kommit lite text och bilder igår redan, men tiden rann iväg...
Först de roliga nyheterna.
Jag svängde förbi Jeep-nasaren på orten där jag jobbar (Hedin Bil i Uppsala) o frågade lite pris på reservdelar. Vet ni? Det mesta original till en Jeep är SVINDYRT i vårt avlånga land...!
blev ganska exakt 0% inköpta delar därifrån.
Det som var skoj var däremot utrustningslistan jag fick med mig.
Bland mycket annat konstaterades att bilen har en Dana 44a "Alu-klump" bakaxel med Trac-lok diffbroms vilket ju aldrig är fel.
Bilen är ju svensksåld men en sak jag inte insåg kring detta är det faktum att de svensksålda (faktiskt de flesta europa-sålda GC's) inte är byggd i USA utan i Österrike!
Jajamän, Chrysler Co. kontrakterade ut byggnationen av de europeiska Cherokee'erna till Steyr.
Dom har ju vana av att bygga grejer med kvalitet, och kanske är det därför denna jeep, sina 27000 mil till trots, känns förvånansvärt väl ihopskruvad och solid!
Så, hur har det gått med allt annat då?
Mja, ett steg framåt o två steg tillbaks, typ.
Jag rev ju av alla bromsar o lät bilen stå på pallbockar i väntan på nya delar till oken, samt nya ledningar till bakaxeln.
Vad händer sedan? Jo, sambon bestämmer att "i helgen ska vi måla huset! Jag har hyrt en Skylift...)
Sådär ja. Ingen tid att skruva bil med andra ord...
Fast jag fick min revansch när Skyliften fastnade bakom huset. Den hade hydraulisk drivning av hjulen men det systemet orkade inte med när hjulen sjönk ner 30cm i vår moss-sjuka gräsmatta.
Vad gör man då? Självklart skruvar man ihop Jeepen med endast handbroms, så man kan flytta på åbäket...
Med endast en något svag handbroms att få stopp på 2 ton bil, blir det ju inga längre åkturer direkt.
En liiiten sväng på en öde väg hanns dock med en mörk kväll, och jag har faktiskt alla 4 växlar framåt!
Däremot är den lite yxig när 2an ska i, den lägger i 2an, sen tillbaks till 1an en stund, sen smäller den i 2an så man är rädd att bilen ska klyvas på mitten...!
Vet inte hur jag fäller in en video här så det får bli en länk till en video istället.
https://www.garaget.org/video/155195Även när backen ska i är det lite sådär, det tar några sekunder o sen smäller den i backväxeln rätt hårt.
När lådan blir varmare blir dessa saker betydligt mindre allvarliga.
Det luktar lite bränt om växellådsoljan, så det ska i nytt filter och olja inom en överskådlig framtid.
Måste väl börja nånstans eller hur? ^^
Förutom dessa små saker går bilen riktigt trevligt! Förvånansvärt stabil på vägen, och hyfsat skrammelfri. Ett oljud från bakaxeln talar däremot om att jag troligen bör kolla och komplettera oljenivån även där.
Ok, nu börjar vi närma oss nutid.
Jag hade börjat försöka ta bort ena framfjädern när jag fick sätta ihop bilen igen.
Nu har jag åter igen ställt den på pallbockar och försöker fixa detta ännu en gång.
Dessvärre får jag inte bort fjädern utan att ta bort koppen som genomslagsgummit sitter i.
Självklart gick ju det gummit av när jag försökte lossa det, och resterna som sitter kvar döljer skruven som håller koppen på plats.
Ibland blir det inte som man tänkt sig...
Så, jag beställde och fick levererat renoveringssatser till bromsoken istället!
Struntade i nya kolvar då de gamla ändå bör hålla ett tag, och nya kolvar kostar fan massor med pengar!
Jag har börjat så smått med hjälp av min Clas-i-Sjön-"Dremel" att göra rent o putsa av oken så det går att montera tillbaks kolvarna med nya packningar.
Nedan följer en kavalkad av bilder på mina framsteg.
Jag tycker mig inte få in kolvarna så långt i varken det främre eller bakre oket, men det kanske beror på att man blir lurad när inte packningen sitter på plats?
Jag kan i alla fall inte se eller känna någon anledning till att kolven kärvar...
Borde kanske städa bänken lite men det är ett senare projekt
Ungefär så här långt in får jag kolvarna med lätt handkraft, trycker jag in dem längre får jag slå ut dem bakifrån, eller åtminstone ta i ORDENTLIGT för att kunna dra ut dem med fingrarna...
Nya luftnipplar med rätt gänga hittades faktiskt på Biltema!
Ungefär så långt har jag hunnit i mina äventyr, hittills. Det blir nog mest bromsrenovering i veckan då jag kommer hem så sent så eldrivna verktyg stör grannfriden. I helgen däremot kommer jag försöka mig på att dels få bort de där förbenade fjädrarna (vill helst inte behöva släppa ner framvagnen, men i värsta fall...) samt få dit bromsarna, åtminstone de främre oken!
Så, fortsättning följer!