26 augusti 2019
Trådstartare
En ny säkerligen inte populär reflektion. Om man tar "hänsyn" till garantitiden för respektive fabrikat i rapporten så har det bästa fabrikatet (Kia) förmodligen den längsta nybilsgarantin, 7 år eller 15000 mil. VAG har 2 år utan milbegränsning, Lexus har 3 år eller 10000 mil.
VAG (inkl Skoda & Seat) har enligt undersökningen ca 2.4 fel per 100 bilar. Kia har knappa 0.25 fel per 100 bilar. Lexus har knappa 0.5 fel per 100 bilar. Den tid som maskinskadeförsäkringen kan anses vara effektiv blir då 8 år för VAG, 3 år för Kia och 7 år för Lexus. Om man då räknar (ersättningsbara!) skador per 100 bilar och modellår blir utfallet annorlunda. VAG får då ca 0.3 fel per 100 bilar och modellår, Kia hamnar på 0.08 fel per 100 bilar o modellår medan Lexus är ledande med 0.07 fel per 100 bil o modellår, att Lexus är klassledande speglar nog sanningen bättre än att Kia skulle vara det, enligt min åsikt. Sannolikheten att råka ut för fel är alltså lägst om man kör Lexus, eller om man så vill det är drygt 4 gånger högre risk att råka ut för något med en VAG. Detta gäller tills bilarna är 10 år gamla, det kan finnas mycket kraftiga variationer mellan olika modellår! Hur det ser ut mellan 10-20 år kan jag bara gissa, något jag låter bli att göra.
Kontentan är ändå att sannolikheten är markant större för fel hos VAG än hos Lexus, ca 1 av 300 VAG ägare och modellår drabbas. i Lexus fall är det ungefär 1 av 1400 som drabbas. Nu säljs det betydligt fler VAG än Lexus, således är risken extremt mycket högre att just DU drabbas av problem med din VAG, än om du köpt en Lexus. Utöver detta kan man anta ett större statistiskt underlag ger ett säkrare utfall när det gäller VAG, det kan finnas statistisk osäkerhet i fallet med Lexus, dvs det kanske är snarare 1 på 2000 som drabbas av fel?
Det är alltså detta som är pudelns kärna, sannolikheten att råka illa ut, o där gör man bäst i att avstå VAG, VAG är sämre än medelbilen, hur mycket sämre får någon annan räkna ut (då med hänsyn till garantitider, vilka bör viktas med tanke på det markant varierande antalet bilar av respektive fabrikat).
Att påstå att det är en extrem risk att köpa en VAG (yngre än 10 år!) är att fara med osanning. Ja risken är extremt mycket högre än om man köpt en Lexus istället, den saken är biff. Men att precis alla går sönder är inget annat än rent önsketänkande.