Liknande trådar finns ju redan, exempelvis den 60 sidor långa tråd på AMS-forum. Först inlägget från 2013 låter jag få följa med till tråden här. Eftersom det redan finns många länkningar till källor runt om i de olika trådarna och det inte efterfrågas i denna så låter jag det vara olänkat.
Så, mina egna subjektiva erfarenheter då kring koncernen? Nej de finns knappt. Någon Passat och Golf från 70talet har passerat och farsan och brorsan hade Audi 100 från 87-89 plus en Audi 80 från 82. Det var bra bilar även om de gick sönder ibland. Själv skulle jag emellertid inte ta i en nyare bil från det hållet med tång. Detta baserat på min subjektiva uppfattning som tillkommit genom åratal av klagomål från andra, för mig både kända och okända människor. Och jag hatar verkligen inget bilmärke. Absolut inte. Jag kör ju för fan en drös engelska bilar som hobbykärror, så tro inte att jag är rädd för lite problem. I min värld existerar däremot bara "pålitlighet=spara pengar" när det kommer till bilen som används som familjebil/vardagsbil.
Nu till den där trådstarten från 2013:
"Taget från Alrik Söderlinds blogg på ams.
''Har VAG drabbats av framgångssjuka? Jag fick ett brev från en mekaniker som aldrig skulle köpa en VAG-bil. Har han rätt eller fel?
Läs och fundera, här kommer brevet:
"Årets motor" 1.4 TFSI t.ex, vi har haft 4 st VW Touran 2006-2007, även Golfar, där kamkjedjorna gett sig efter ca 60000 km körning, och det hjälper inte ens att strunta i "longlife" servicearna och byta olja oftare. Chefen har bla en Touran 1.4 TFSI 2006, som han köpte ny, den har han kört max 15000 km mellan oljebytena, och vad händer när bilen gått ca 59000 km, jo motorlampan tänder sig och bilen går lite dåligt, då är kjedjan sliten...
Och 1.8 T motorerna som koksar igen och tappar oljetryck, vet inte hur många vi har fått riva tråg mm o byta silar och pumpar och rengöra vevhusventilation! Och även dom nyare 2.0 T i A4 2007 koksar igen. Och där har Audi tagit fram en modifierad oljesil, där det sitter en extra sugledning med backventil, så när silen täpper sig så suger den oljan genom backventilen, och vart tar kokset vägen då? Upp´i motorn såklart och täpper igen nån annanstans. Känns som ett väldigt enkelt sätt att "undgå" problemet med vevhusventilaions problemen...
Och 1.4 motorerna i polo mm, där den lilla kamremmen mellan kamaxlarna sliter ut kuggarna på remmen, pga att vevhusventilationen fryser, (ena kamaxeln fryser fast av kondens och sliter ut kuggarna), med motorras till följd, finns inga begagnade sådana motorer att få tag på knappt.
Sen har vi problemen med framvagnara som glappar upp sig i länkarmarna väldigt fort på bla Passat och A4 A6, och drivknutsdamaskerna på alla VAG är fruktansvärt dåliga, det är nästan dom enda bilarna som det byts damasker på.
Och kopplingar inklusive dubbelmassesvänghjul som ger sig tidigt, med skrammel och vibrationer som följd, på framför allt Caddy 2003 och framåt, men även passat och för att inte tala om Ford focus/Volvo V50.
Och som det står att läsa i länsförsäkringars rapport, med dom vanligaste felen, diverse motorras, spridare kemkjedjor och kamremmar är jag definitivt inte förvånad över resultatet!"
Vad anser du? Har han rätt? Eller har alla märken lika stora problem?
För övrigt: sätt betyg på din bil så får vi svart på vitt om det finns fler problem på VAG-bilar än av andra märken. Här är länken:
auto motor & sport''
Alriks bilar - auto motor & sport"
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.