Blir så himla tjusigt bra jobbat 😃 kan du inte modifiera bromsklossarna istället för att pilla med oket? Eller är det något jag missar ?😋
Tackar tackar!
Nja, hade själv tänkt göra det i början (lägga en 2mm spacer bakom vardera bromskloss eller dyl, men kom fram till att det var en dålig idé. Anledningen är dessa bläck längst upp i bild Det är dem bläcken som hjäler hålla klossarna på plats och tar upp btomskrafterna när man bromsar (hindrar klossarna från att följa med skivan) Problemet med att sätta spacer t.ex. är att när klossarna blir slitna så finns det en risk att dem kommer för långt ut, förbi dessa bläck, vilket inte är bra alls
Det andra alternativet skulle vara att göra spacern i samma form som bromsklossen och svetsa fast den i klossen, så att spacern fortfarande skulle ligga emot bläcken och hålla kvar klossarna, men vill inte svetsa i klossarna så då fick det bli att ge sig på och smalna av oket istället 👍
Blir så himla tjusigt bra jobbat 😃 kan du inte modifiera bromsklossarna istället för att pilla med oket? Eller är det något jag missar ?😋
Det andra alternativet skulle vara att göra spacern i samma form som bromsklossen och svetsa fast den i klossen, så att spacern fortfarande skulle ligga emot bläcken och hålla kvar klossarna, men vill inte svetsa i klossarna så då fick det bli att ge sig på och smalna av oket istället 👍
Okej då förstår jag absolut med den konstruktionen som dom oken är uppbyggda med att hålla dom på plats. 😃
Hejsan svejsan, länge sedan sist. Blir inte like mkt till tjöt denna gången utan låter bilderna prata för sig.
Har flyttat Garage, dvs första gången den rullade sedan golvplattan kapades bort. Inte på egen maskin tyvärr men bebis-steg
Börjat bygga front. Hela fronten (motorhuv, front och skärmar) är något ner-pedade framåt någon centimeter eller två. Det är inget som syns mycket men tycker linjerna flödar bättre då👍
Ko-fångaren har fått sig en infästning till och med Utöver det har jag börjat med torpedvägg:
Flip-front-idéen fick jag ge upp på och det blir istället BMW-huv som öppnas framåt (lite för det är coolt men mest för att orginalgångjärnen inte får plats)
Kommer ej ihåg om jag skrev det innan men har fixat nya fälgar och däck med (245 fram och 275 bak) Centrum-emblemen var lite skabbiga så fixa till några bättre med gamla Volvo-Vn lite samdpappring och 2-komponentslim Ja, det och lite till antar jag. Men det blir till nästa gång👍
Har fått upp bilen på snurran igen sen sist, har också gjort om snurran så det går lättare att sno runt bilen utan att behöva ta av lika mkt grejer. Har även svetsat klart baljorna i hjulhusen bak och börjat forma skärmbreddare bak för jag hade tråkigt en dag och ville ha lite motivation 👍 Breddarna är inte dem slutgiltiga, men kommer använda dessa som mall när jag gjuter i framtiden om jah blir nöjd med dem. Just nu är den monterad ca 1.5 cm för långt bak men pallar inte ändra det just nu
Plats för dem andra fetare däcken och ser inte helt pjåkigt ut heller enligt mig👌
Jag kanske missat/glömt men är snurran helt ett hemmabygge? Har du lust att skriva/visa lite mer hur du byggt den? Ska göra något liknande för min amazon när jag får tummen ur, så kanske jag kan härma dig lite.
Jag kanske missat/glömt men är snurran helt ett hemmabygge? Har du lust att skriva/visa lite mer hur du byggt den? Ska göra något liknande för min amazon när jag får tummen ur, så kanske jag kan härma dig lite.
Jodå, helt hemmabygge av lite rör, balkar och dyligt som låg liggandes, har inte en hög med bilder till hands tyvärr men kan ta kort på den nästa gång jag är i garaget👍
Ytterligare lite gör om och gör rätt. Jag var ju dum nog att gå i fällan av att bygga rullbur innan förarstolen var monterad, men jag mätte så allt skulle passa, det jag inte tänkte på var avstånd mellan huvud och rullbur. Visade sig att jag bara hade 10-12 cm i sidled till mitt diagonal-rör vid B-pelaren. Inte bra om någon skulle smälla i sidan på en eller om man skulle drifta lite väl brett mot något som inte flyttar sig.... Ajaj Så fick bli att kapa ur dem igen samt väldigt väldigt försiktigt slipa bort all svets utan att gå in i bur-båge materialet Men jag behöver fortfarande något där att fästa säkerhetsbältet i när jag har flyttat bak stolarna från orginal Blev några kortare, bockade 25 mm rör istället för dem långa nästan raka 45mm rören som var där innan.
För att få ännu mer utrymme i sidan så böjde jag ut rören mot rutan, så nu är det lika långt till mitt lilla rör som till orginal B-stolpe👍 + nu har jag ett ställe att fästa mes-repet också😎
Det vore toppen! Gärna lite hints om vad som funkade bra och mindre bra, om du hade klarat dig på tunnare dimensioner eller tvärtom och sånt!
Här är några bilder på hur det ser ut👍
Väldigt enkelt kan man säga att den funkar på den väl beprövade tekniken av litet rör snurrar i större rör. Själva stativen är byggt som syns i bilden. Viktigt är att vikten överförs till stativet väl inom dess "footprint", dvs den trekant som formas av punkterna som nuddar marken. Annars så är det vanliga treangulerings-regler som gäller, dvs se till att inget får något böjade moment. Ang dimensionering så är det inte jättemycket jag skulle ändra förutom kanske lite grövre "lager-rör". Just nu drar jag lite m12 gängstång genom rören som back-up samt att det garanterar att dem inte glider ur varandra för mkt (minskar böjade momentet på "lager-rören". Dem är också svetsade fast i bilens konsol hela vägen runt vilket bör resultera i att den är lika stark oavsett vilken riktning bilen lutar.
För att få upp/ner bilen så är det lite mer konstigheter inblandade. Använder motorlyften + ett dragblock för att lyfta bilen på plats. Viktigt är att ha 2st lyft-öglor i varje konsol.
Både bak och framdelen lyfts upp samtidigt i konsolerna, bak med motorlyft och fram med dragblock. Sen ibstalleras bakre ställning och motorlyften flyttas fram och tar vikten av från dragblocket (anledningen till 2 öglorna), det frigör den främre ställningen som sedan då också kan puttas på plats. Sen är bilen uppe👍. För att ta ner den är det bara att göra tvärtom
Jag kanske missat/glömt men är snurran helt ett hemmabygge? Har du lust att skriva/visa lite mer hur du byggt den? Ska göra något liknande för min amazon när jag får tummen ur, så kanske jag kan härma dig lite.
Några till bra att tänka på saker:
Se till att rören som används är av hyvsad storlek, 50x3 mm t.ex.
Triangulara varje vinkel så det inte vrider sig. Även på konsolerna som fästs i bilens balkar
Se till att "lager rören" är fastsvetsade helt horisontellt och 90 grader på stativen och på modulen som fästs i bilen, annars så binder det sig när man ska vrida.
Avståndet mellan "lager röret" på konsolen och botten på bilen bestämmer balanspunkten. Ca 35 cm upp från botten av bilen resulerar i en hyvsat väl-balanserad bil, själv valde jag 25-30 cm ungefär vilket resulterade i en lite topp-tung bil (taket vill vara nedåt) men detta var bara en fördel för mig då jag kan styra vinkeln enkelt med dragblocket. Dock så måste öglan till dragblocket vara långt mycket högre på konsolen så inte bilen vill sno runt medan man lyfter den. Du behöver också lite avstånd mellan rotations-axeln och infästningen till dragblocket om du vill styra lutningen på detta viset och ha en topp-tung vagga. Jag skulle rekommendera 45-50cm från bilens botten för öglan på konsolen.
Då bilen är topp-tung kan det vara bra att ha några stop i 90/-90 grader så den inte snor runt helt, i detta fallet fungerar stativet självt som det (den rostiga fyrkantsprofilen på stödet som stöttar huvudröret på stativet tar i konsolen som monteras på bilen och hindrar bilen från att välta mer än 90 grader.
Har jobbat lite med insug och avgasrör o sånt. Har väll kommit halvvägs ungefär med det men tänker det kan vara skoj för dem som följer med.
Att klämma ner en alldeles för stor motor i en ganska liten bil och dessutom lägga till 2 snurror, ja, då krävs det att man är påhittig.
Ett av problemen var att flänsarna på turbosarna är 5 bult (dvs bult runt om) vilket gör det svårt att börja med en böj (som jag måste). Det fick bli att svetsa dit ett litet rör i böjen som sedan en gängstång läggs in i och håller fast downpipen
Orginal utlopp fron snurrorna hamnade också knasigt, så fick kapa upp kina-fläktarna, bygga upp ca 2cm material med svetsen på rätt ställe, forma och slipa tills jag fick en snygg övergång till den böj som krävdes. Sedan svetsades nya utloppen på. Dem blev lite långa till slut pga att jag inte ens har plats med en silikonkoppling. Det är ju värmetåligt och så men ska nog ändå inte krama grenrörrn.
Sen behövs zet kylas. Vill inte ha för stora tryckrör / intercooler då jag vill ha snabb respons. Hitta några formler online och räknade ut den storleken jag ville ha. Fanns ju inga sådana så fick sätta vinkelslipen i 2 mindre och bygga ihop en Sen monterade jag intercoolern på kylen och kylen på bilen. Använda några "drop in" fästen med gummipuckar från biltema och egengjorda hållare. (Ska fästas mer sen) Och som en teaser så får ni se början till ett avgasrör med👌
Svetsade klart turbosarna men sina nya utblås. Tävlingen för största turbos vinner jag då inte, men kanske tävlingen för längsta 😂. Fick bli så då jag inte ens har bra med plats för en silikon-koppling mellan fjädertornet, grenröret och motorn. Kan inte heller dra dom uppåt för där ska insugs-rören gå. Trångt med andra ord. Så här ser de ut på plats👍 Sen tog Argonen slut vid svetsning av intercooler (hade väll råkat komma åt klockan nån gång för den pumpade ut 15-17 l/m istället för 6-7 som jag brukar ha, inte konstigt det tog slut snabbt....
Så då blev det montera huv. Fick bli fel-vänd huv på denna modell. Orginal gångjärnen har jag inte plats för och har inget bra vis att sätta gångjärn pp den vanliga ändan. Men det blir la coolt antar jag? Ska hålla infästningen lätt så jag enkelt kan ta bort huven när jag ska skruva dock.. blev gångjärnen från BMWn då jag hade dem liggandes och de är små och fina Och ett litet lås: Har även börjat att lappa upp torpeden
Och klurat ut hir jag ska kunna använda min nya fina krängningshämmare med orginal-ish grejerna