Kvällen efter den misslyckade garagevändan var det dags (igen) för att mäta soppatrycket. Jag började med att ta bort returledningen direkt på tryckregulatorn och startade bilen i ett försök att visuellt bedöma om trycket verkade vettigt. Otroligt nog kunde jag uppskatta trycket ganska exakt med blotta ögat - noll och ingenting!
Antingen är det fel på tryckregulatorn så att den inte släpper igenom något, men då borde bilen behöva varvas som sjutton för att kunna förbruka all bensin, eller också måste det vara fel på soppapumpen som gör att trycket inte räcker till - det alternativet känns rimligare med tanke på ryckningarna.
Jag bestämde mig för att riva ut allt ur skuffen (jobbigare än det låter eftersom jag byggt en stor trälåda / träkonstruktion i hela skuffen) för att mäta trycket direkt efter pumpen.
Den kommer upp i hela 1bar, endast 1,5bar under vad den ska ha - imponerande ändå
Det blev en tur till grannkommun för att göra ytterligare ett försök med en biltemapump, men denna gång inte deras billigaste. Det blev deras "040-pump" (likadan som deras "044" vilket är en kopia på en högprestandapump från Bosch, men 044 är gjord för att sitta utanför tanken och 040 är gjord för att sitta inuti tanken).
Så var det återigen dags att bygga om tankarmaturen och göra plats för en större pump!
Alldeles för bekant syn vid det här laget! Oklart vad det är för smuts, när bensinen hade dunstat syntes det inte längre till Undersidan på pumpen, inte SÅ farligt igensatt ändå!Tyvärr var det svårt att få av "ringen" från tanken och jag lyckades krossa kontakten, den får jag laga med snabblim och hoppas på det bästa.
Till höger i bild syns att kontakten spruckitDen nya pumpen fick inte plats i "originalburken" så jag var tvungen att hitta en ny lösning. En thinnerburk fick bli räddningen.
Version 3 av tankarmaturen är härmed färdig att testas!Tankarmaturen monterades och skuffen skruvades ihop, och sen var det dags för provkörning. Första fem milen gick bilen bättre än någonsin, jag skulle till och med kunna dra det så långt att jag kallar den för pigg - åtminstone för att vara en tegelsten på 2,5ton som drivs av 154hk. Men sen plötsligt tvärdog bilen och gick enbart på tomgång. Jag kliade mig i huvudet ett tag och bestämde mig för att stänga av den en stund, vilket fick den att gå normalt igen. Men problemet återkom gång på gång så det var bara att riva skuffen igen.
Jag kom överens med mig själv (vilket är en större procedur än vad man kan tro) att jag gjort två missar, dels hade jag inte gjort något hål i botten på burken så när nivån kommer under kanten kommer bilen inte längre att gå - bright! Och dels hade jag riktat ner returledningen i burken och min teori var att den skapade virvlar under pumpen som skapar problem.
Efter att ha åtgärdat dessa punkter gick bilen bra igen - i ungefär 15min.
Jag tog upp armaturen igen (för totalt sett sjunde gången, tredje gången på två dagar) och bestämde mig för att kolla filtret i botten på pumpen - men tack vare min briljanta konstruktion fick thinnerburken lov att slaktas. Pumpen gjordes rent med bromsrengöring, men det lilla kan inte orsakat så stora problem så felet måste finnas någon annanstans.
Bränslefiltret känns som nästa möjliga bov, men jag insåg samtidigt att jag inte kommer få tag på ett med en 3/4"-gänga tillräckligt snabbt så lösningen fick bli att skära av slangarna och ersätta filtret med ett avsett för Cadillac BLS eftersom det kunde monteras med vanlig slangklämma.
Efter att ha delat det gamla på mitten kunde jag konstatera att jag hittat orsaken till bilens problem, hel*ete vad igensatt det var! Förmodligen var det filtret som gjorde att den gamla pumpen arbetade ihjäl sig.
Iallafall, jag bestämde mig för att vänta någon dag med att montera tillbaka inredningen i skuffen för att vara säker på att jag inte skulle behöva riva det igen. Sagt och gjort, efter att bilen gått klanderfritt i flera dagar monterade jag tillbaka inredningen - nu vägrade bilen starta, soppapumpen gick inte! Efter lite mätande stod det klart att pumpens +matning var jordad - hur sjutton?! Ur med inredningen - IGEN (ca 1-1,5h jobb)! Tydligen hade en av skruvarna som håller fast inredningen mot golvet gått rakt igenom kabeln, så det var inte svårare än två klipp med avbitaren och en lödskarv och sen montera tillbaka inredningen - där fick jag för att jag inte ville montera den i onödan
Jag har äntligen fått en leverans från Xenonkungen, Osram Night Breaker Laser - helvete vilken skillnad de gjorde! Jag har bara jämförelsebilder i dagsljus men man ser ändå skillnaden ganska bra. Jag kan verkligen rekommendera dessa ifall du har halvtaskigt lyse, särskilt i kombination med ny strömmatning till lamporna.