simlar skrev:
Om du sätter 4ans växel i bakre lådan så blir det samma utväxling som att ta bort den helt.
1:1 utväxling i 4ans växel på M40.
M40 finns med två olika utväxlingar på 1ans växel, ena är 3,41:1 och andra är 3,13:1.
M47 -90 har 0,82:1 på 5ans växel. M47 90- har 0,80:1 på 5ans växel.
Sen får du räkna på utväxling.
Om vi säger att motorn varvar 6000rpm så får du då:
6000/0,82 =7317rpm ut från växellådan på 5ans växel.
Då har du detta varvtal in i M40-lådan spärrad i 1an.
7317/3,13 = 2337rpm ut från M40in.
Diffen chansar jag på 3,54:1.
2337rpm in i diffen ger:
2337/3,54 = 660rpm ut till hjulen.
195/65-15 däck förflyttar bilen 1,993m per varv.
660rpm förflyttar då bilen 1315m per minut.
dvs 1,315km/min *60min = 78,9km/h i toppfart om du har tillgång till 5ans växel på M47an och M40in spärrad i 1an.
Edit:
Skulle du nu ta bort M40in eller lägga den i 4ans växel får du en toppfart på 5ans växel på:
7317rpm in i diffen.
7317/3,54 = 2066rpm ut på hjulen.
1,993*2066 = 4117m/min = 247km/h om motorn orkar varva ut till 6000rpm på 5ans växel.