3180
Sök

hjälp!!!!drivrem på saab 9-5?

538 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Nån som vet när den skall bytas och vad kostar den? är det farligt o köra om den går av?
förresten hur många månader garanti har jag på bilen,köpte den för ca 4 månader sen? bilen e ALLTID servad på saab och gått 13400 mil? täcker garantin detta?
Senast redigerat av Albertoo (21 januari 2007)

3 295 Inlägg
21 januari 2007
generatorrem menar du? saabarna har kamkedja om du inte visste det.. den går att köra tills batteriet tar slut om det är generatorremen du menar?

MVH Johan

538 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:
generatorrem menar du? saabarna har kamkedja om du inte visste det.. den går att köra tills batteriet tar slut om det är generatorremen du menar?

MVH Johan

japp, generatorrem. men det kallas drivrem oxå läste jag i instruktionsboken.jo jag vet att det e kedja på saab. aja hur som helst, det gick inte o svänga med bilen alls nästan,den driver servon oxå.
nån som vet om garantin jag nämde?

3 295 Inlägg
21 januari 2007
om den är fullservad så tycker jag att det är en reklamationssak. dom borde kolla upp remmen ifall den är ok är den inte det så ska dom ju byta den.. om nu kunden vill det..

MVH Johan

538 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:
om den är fullservad så tycker jag att det är en reklamationssak. dom borde kolla upp remmen ifall den är ok är den inte det så ska dom ju byta den.. om nu kunden vill det..

MVH Johan

fullservad som sagt samt att den skulle vara byt vid 11 000 mil, enligt service boken så ska den vaar bytt men man vet aldrig, mkt fusk!

3 295 Inlägg
21 januari 2007
det är bara att ställa dom mot vägen och fråga.. om inte annat så borde det var en reservdelsreklamation.

MVH Johan

538 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:
det är bara att ställa dom mot vägen och fråga.. om inte annat så borde det var en reservdelsreklamation.

MVH Johan

tro mig, jag kommer o försöka big_smile förresten vet nån vad dte kostar o byta?
tur att jag stanna bilen precis när den gick av!

3 295 Inlägg
21 januari 2007
inte en aning.. det är olika på verkstad och stad.. men det måste ju finnas en anledning till att den gick av?

MVH Johan

538 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:
inte en aning.. det är olika på verkstad och stad.. men det måste ju finnas en anledning till att den gick av?

MVH Johan

ingen anning varför den gick av, vi åkte i 70 km/h typ o hade åkt det hela vägen för det var snökaos jönköping-örebro,den gick av i motala. så jag har ingen som helst vad som hände :S

179 Inlägg
21 januari 2007
Albertoo skrev:
förresten vet nån vad dte kostar o byta?

Remmen har jag för mig att den går lös på ca 350:- hos saab, monteringskostnad vet jag inte riktigt, med den borde ligga runt 300-600 kr (vild gissning, borde inte ta mer 30-45 min och byta) dvs om man själv står för det.

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

5 710 Inlägg
22 januari 2007
Slave_joe skrev:
den går att köra tills batteriet tar slut om det är generatorremen du menar?

Det finns ingen "generatorrem" utan den kallas drivrem och driver AC-kompressor, vattenpump, styrservo, generator.
Just att den driver vattenpump gör det högst olämpligt att köra utan....

Ny rem kostar 300kr (på SP) men anledningen till att den hoppat kan ju vara trasigt brythjul eller dålig spännare och då blir det dyrare.

MVH Jonas
..............

Sök