Hej. Jag var inne i "Gör-det-själv"hallen och skulle byta olja. När bilen väl är upphissad och jag är redo med torxnyckeln, så börjar det strula till sig - pluggen (T45 torx) sitter som berget! Jag försökte, killen i tvätten bredvid försökte - inget händer. Den gick inte att rubba! Det enda som hände var att bitsen gick av (dock inte i skruven) Bilmeken vill ha 1000 kr för att byta olja (filtret är nytt och oljan har jag ju köpt) vilket känns onödigt för en skruv! Hur kan man lossa den? Finns det några knep? Tack på förhand.
Stort tack för alla svar. Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt. Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?
Stort tack för alla svar. Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt. Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?
Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.
Stort tack för alla svar. Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt. Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?
Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.
Tack för svar. Det lät inte kul! Jag avstår nog från oljesug-metoden.
Mutterknack får ju säkert loss på det, men har du en jävla otur så är det kanske gängpaj och så går inte pluggen i igen. Du kan ju testa dig fram, går säkert med en breakerbar om du inte har mutterknack, men risken finns ju alltid att gängen säger hejdå...
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :( Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Hej! Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen! Håll på så där till den låssar. -Men du måste ha lång hävarm!
Frågan är i vilken utsträckning man vågar värma/kyla/slå om det är aluminiumtråg (vilket jag inte vet om det är då trådskaparen inte skrivit vilken bilmodell det gäller).
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Gör som jaka54 säger,slå till oljepluggen med en hammare,inget kärringslag,utan en riktig snärtigt slag,rakt på ,,kan garantera att oljepluggen lossar....
Slagskruvmejsel. Först ett slag åt "fel" håll. Därefter slag åt "rätt" håll.
Hjälper inte detta kan du svetsa på en hylsa på skruven. Av värmen lossnas skruven. Du får dessutom ett bra nyckeltag. Sen bara att köpa ny plugg, eller, om du har tur, kapa bort hylsan och torxskallen är intakt.
Har praktiserat detta på flera bilar. Bl a på nivå-/påfyllningspluggen på växellådan hos en Geländewagen. Pluggen som var näst intill oåtkomlig var runddragen av föregående ägare(eller mekaniker).
Stort tack för alla svar. Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt. Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?
Har använt (Biltema:s) elektriska oljesug flera gånger med lyckat resultat. Bl a vid oljebyte i automatväxellåda som saknar avtappningsplugg. Man får kanske inte ut 100 % - men näst intill = bottenslammet kan bli kvar. Bäst resultat med varm(lättflytande) motorolja.
Stort tack för alla svar. Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt. Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?
Problemet med oljesugar är att de inte får med sig bottenslammet upp alla gånger. Större chans att det rinner ut ur en bottenplugg. Men å andra sidan stannar bottenslammet ofta i botten och stör inte motorns oljeflöden i alla fall.
Den som kör med Jeep Wrangler i skogen bör skaffa Biltema:s elektriska oljebytare. Dräneringspluggen på oljetråget är lägsta punkten på bilen. Har på 2 Wrangler (-05 & -06) tryckt upp pluggen så den inte gått att lossa p g a a den blivit "inbakad". "Since 1941" har man inte lärt sig bygga terrängbilar.(och jag kanske inte att skogens fasta inventarier "försvarar sig")