3852
Sök

Hur lossa en envis torxskruv?

33 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
#1
Hej.
Jag var inne i "Gör-det-själv"hallen och skulle byta olja. När bilen väl är upphissad och jag är redo med torxnyckeln, så börjar det strula till sig - pluggen (T45 torx) sitter som berget! Jag försökte, killen i tvätten bredvid försökte - inget händer. Den gick inte att rubba! Det enda som hände var att bitsen gick av (dock inte i skruven)
Bilmeken vill ha 1000 kr för att byta olja (filtret är nytt och oljan har jag ju köpt) vilket känns onödigt för en skruv!
Hur kan man lossa den? Finns det några knep?
Tack på förhand.


158 Inlägg
1 november 2019
#2
Spärrskaft? Slagmejsel?


5 Inlägg
1 november 2019
#3
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

6 123 Inlägg
1 november 2019
#4
Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 november 2019
#5
Svarte_Orm skrev:
Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

Inte utifrån. Men förmodligen beror det på överdragen plugg så det kommer hjälpa föga.

Knack är nog lösningen. Inte segdra. Klipp till eller använd mutterknack. Man kan ju leka med kylspray och sådant innan om man vill.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

33 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
#6
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?


3 122 Inlägg
1 november 2019
#7
FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.


33 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
#8
viccoA skrev:
FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.

Tack för svar.
Det lät inte kul!
Jag avstår nog från oljesug-metoden.


292 Inlägg
1 november 2019
#9
Mutterknack får ju säkert loss på det, men har du en jävla otur så är det kanske gängpaj och så går inte pluggen i igen. Du kan ju testa dig fram, går säkert med en breakerbar om du inte har mutterknack, men risken finns ju alltid att gängen säger hejdå...

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

6 202 Inlägg
1 november 2019
#10
Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssnar. -Men du måste ha lång hävarm!
Senast redigerat av jaka54 (1 november 2019)


* Voff voff *
10 694 Inlägg
1 november 2019
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssar. -Men du måste ha lång hävarm!

Frågan är i vilken utsträckning man vågar värma/kyla/slå om det är aluminiumtråg (vilket jag inte vet om det är då trådskaparen inte skrivit vilken bilmodell det gäller). smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 642 Inlägg
1 november 2019
#12
Knacka med en ordentlig hammare rakt på pluggen.
Och ingen leksakshammare som väger 200gram

De/Dem

6 202 Inlägg
1 november 2019
#13
Hej!
Inga problem att knacka på en stålplugg som sitter i ett aluhus. -Så hårt behöver man inte slå...lite känsla måste man ha.


716 Inlägg
1 november 2019
#14
Gör som jaka54 säger,slå till oljepluggen med en hammare,inget kärringslag,utan en riktig snärtigt slag,rakt på ,,kan garantera att oljepluggen lossar....

7 478 Inlägg
2 november 2019
#15
Slagskruvmejsel.
Först ett slag åt "fel" håll.
Därefter slag åt "rätt" håll.

Hjälper inte detta kan du svetsa på en hylsa på skruven.
Av värmen lossnas skruven.
Du får dessutom ett bra nyckeltag.
Sen bara att köpa ny plugg, eller, om du har tur, kapa bort hylsan och torxskallen är intakt.

Har praktiserat detta på flera bilar.
Bl a på nivå-/påfyllningspluggen på växellådan hos en Geländewagen.
Pluggen som var näst intill oåtkomlig var runddragen av föregående ägare(eller mekaniker).

7 478 Inlägg
2 november 2019
#16
FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Har använt (Biltema:s) elektriska oljesug flera gånger med lyckat resultat.
Bl a vid oljebyte i automatväxellåda som saknar avtappningsplugg.
Man får kanske inte ut 100 % - men näst intill = bottenslammet kan bli kvar.
Bäst resultat med varm(lättflytande) motorolja.
Senast redigerat av torsen (2 november 2019)

33 Inlägg
2 november 2019
Trådstartare
#17
Tack för alla svar!
Det är en gammal Opel Corsa 1.2 -03.


1 021 Inlägg
2 november 2019
#18
FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Denna oljesugen från Jula använder jag med mycket bra resultat https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

VAG har världens bästa bilar.

6 123 Inlägg
2 november 2019
#19
Problemet med oljesugar är att de inte får med sig bottenslammet upp alla gånger. Större chans att det rinner ut ur en bottenplugg. Men å andra sidan stannar bottenslammet ofta i botten och stör inte motorns oljeflöden i alla fall.

7 478 Inlägg
2 november 2019
#20
Den som kör med Jeep Wrangler i skogen bör skaffa Biltema:s elektriska oljebytare.
Dräneringspluggen på oljetråget är lägsta punkten på bilen.
Har på 2 Wrangler (-05 & -06) tryckt upp pluggen så den inte gått att lossa p g a a den blivit "inbakad".
"Since 1941" har man inte lärt sig bygga terrängbilar.(och jag kanske inte att skogens fasta inventarier "försvarar sig")


Sök