Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar
Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på. Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.
Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar
Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på. Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.
Bränslefiltret sitter typ precis vid bakre passagerardörren (under bilen) Dock oftast vid bränsleproblem så blir det felkod i regel. Men efterwom du kör Etanol i bilen så kan det passas på att byta filtret då det behövs göras emellanåt, och kolla ifall bränslepumpen som sitter i pallar etanol.
Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar
Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på. Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.
Bränslefiltret sitter typ precis vid bakre passagerardörren (under bilen) Dock oftast vid bränsleproblem så blir det felkod i regel. Men efterwom du kör Etanol i bilen så kan det passas på att byta filtret då det behövs göras emellanåt, och kolla ifall bränslepumpen som sitter i pallar etanol.
Ahaaa, jo kollade en liten guide på youtube. Det blir och beställa en original saab tändkasett på måndag iaf! Ifall det inte hjälper så blir det nästa steg.
Snabb fråga grabbar, jag har bara kört etanol (E85) ända sen jag köpte bilen. Har nu ca 1/4 av tanken kvar och tänkte hälla i 98 också nu inför vintern osv, har hört lite skvaller om att etanol är sämre på vintern och etanolen vet jag ju ger mer effekt men nu på vintern så behöver jag inte den max effekten.
Så frågan är, vad tror ni? Kan det vara dåligt att hälla i 98 eller hur äre med att blanda?
Och nej bilen fungerar inte, tändkasetten kommer på tisdag! :
Jag tycker inte du skall byta bränsle förrän du fått igång bilen igen. För om den fortsätter krångla vet du inte om det beror på något fel eller om den inte tycker om bensin.
Jag tycker inte du skall byta bränsle förrän du fått igång bilen igen. För om den fortsätter krångla vet du inte om det beror på något fel eller om den inte tycker om bensin.
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej. Tid hos ford på måndag är beställd.
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej. Tid hos ford på måndag är beställd.
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej. Tid hos ford på måndag är beställd.
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej. Tid hos ford på måndag är beställd.
Var stiften blöta eller torra vid bytet?
Torra som sand.
Å du har kollat vakumslang? Tänker mellan insug och btr. Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.
Å du har kollat vakumslang? Tänker mellan insug och btr. Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.
Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?
Å du har kollat vakumslang? Tänker mellan insug och btr. Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.
Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?
Hoppar nålen på varvräknaren när du slår på starten? Om den inte gör det så beror det nog på vevgivaren.
Å du har kollat vakumslang? Tänker mellan insug och btr. Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.
Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?
Hoppar nålen på varvräknaren när du slår på starten? Om den inte gör det så beror det nog på vevgivaren.
Jo läste om det att ifall den inte går upp så är det vevaxelgivaren men vet inte, 'nålen' går upp iaf
Bilen fick fel värden och för lite bränsle 'systemet' skickade bara 9% bränsle , han behövde lura systemet för att skicka mer typ 70% så gick den igångdirekt utan problem. Kan kanske ha fuckat upp värdena då jag sköt bort avlastningsventilen från tryckröret. Problemet fixat o löst iaf.
Tusen Tack till alla som hjälpt till osv Ni dämpade min ångest. <3