2779
Sök

Byta topplockspackning hyundai elantra 1997

48 Inlägg
7 november 2019
Trådstartare
#1
Hej
Frågan gäller byta topplockspackning hyundai elantra 1997 eller vad kan va fel ?

Bilens tempmätare pendlar , ibland upp på rött , bilens motor blir varm , den trycker upp kylarvatten i exp kärlet .

Värmen i bilen pendlar likaså
, från varmt till kallt omvartannat .

Provade fylla på direkt i övre kylarslsangen, då försvaret problemet i ca några dagar ,kortare körning bara på några km

Bytt termostat .

Är felet topp packningen ?
Fått tips om även vattenpumpen kan va kass .

528 Inlägg
8 november 2019
#2
Ett par funderingar: Om toppen är dålig borde väl vattnet inte tryckas ut i expensionskärlet?
Brukar man inte kunna se en dålig topp med komp-prov? Försök låna en och prova. Det kostar ju inget.
Så här på vintern skulle ju annars ett problem kunna vara ispropp..?

48 Inlägg
8 november 2019
Trådstartare
#3
Bilen står alltid i varmgarage , så ispropp är det inte .

Har en kompprovare, ska testa det .

7 441 Inlägg
8 november 2019
#4
Instämmer med Rensvinf.
Börja med ett kompressionsprov.
Är du absolut säker på att du luftat kylsystemet fullständigt?
Många naturlagar verkar sättas ur spel vid luftningen av en del bilmotorer.
Vissa bilar ska parkeras i brant uppförsbacke, andra i dito nedförsbacke vid operationen.
Andra luftas vid värmeradiatorn. (du har väl full på värme vid luftningen?)

48 Inlägg
8 november 2019
Trådstartare
#5
Oljan ser bra ut , inga glykolrester i oljan.
Ska testa kompprov .
Hur luftar man systemet på bästa sätt ?

48 Inlägg
9 november 2019
Trådstartare
#6
Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

7 441 Inlägg
10 november 2019
#7
Caddy68 skrev:
Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

Som jag skrev tidigare så är vissa bilar svåra/hopplösa att lufta.
Endera i mycket brant uppförsbacke, så att luften förhoppningsvis letar sig fram/upp till kylaren.
Eller så tvärt om, så att luften letar sig fram till motorns högst punkt i bakkant.
Kanske då lufta genom att lossa lite på slangen mellan motorn och värmeelementet?
Som jag skrev tidigare - glöm inte FULL VÄRME PÅ vid luftningen.

Ovanstående rent generella råd, kan inte Elantra.

Ägde för många år sedan en Opel 2100 D som endast kunde luftas genom att termostathuslocket demonterades så att man där kunde fylla kylarvätska.

48 Inlägg
10 november 2019
Trådstartare
#8
Tack så mycket för svar ..
det luktar avgaser i expkärlet , så risk topp packningen farit .

48 Inlägg
10 november 2019
Trådstartare
#9
Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

6 062 Inlägg
10 november 2019
#10
Caddy68 skrev:
Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

Slangen till värmepaketet är ganska liten och om det forsar vatten kan du sätta tillbaka den. Det är ju eventuell luft som skall ut.

48 Inlägg
10 november 2019
Trådstartare
#11
Tack
Senast redigerat av Caddy68 (10 november 2019)

48 Inlägg
12 november 2019
Trådstartare
#12
Börjar ändå tvivla på topplockspackningen .

Det försvinner ingen vätskenivå , och ingen glykol i oljan .

Nu bli det plocka bort stiften och köra motorn , kolla om det kommer vätska . Sen ta kompprov .
Fler tips att utesluta packningen / toppen . ?

Vad ska kompen ligga på i kG ?
Misstänker forfarande luft i systemet .


Sök