3126
Sök

Volvo xc90 07 som låter konstigt, nästan lite båttuffande på tomgång

5 Inlägg
19 december 2019
Trådstartare
#1
Den låter lite som båt tuffande, men så fort jag nuddar gasen och ökar varvtalet med 2 varv per min, ej märkbart på visaren så låter det normalt igen.
Funderar på egr ventil eller ventil lyftarna.
Försvinner det så fort man nuddar gasen om det är vipporna?
Eller någon som har något annan ide?

716 Inlägg
19 december 2019
#2
Går den på alla cylindrar?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 december 2019
#3
Jag tippar på att ju saktare en motor går, destu mer hör man..
Typ från ett gammalt ångdrivet lok..
Problemet bör lösas med en medioker varvtalshöjning, så öronen slipper höra eländet..smile
Senast redigerat av malus (19 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
19 december 2019
Trådstartare
#4
Jo den går på alla cylindrar. den är pigg och går och låter som den ska. förutom på tomgång
det konstiga är tomgång på 850 varv/min låter konstigt. nudda gasen och 852 varv per min och den låter helt ok igen?

22 Inlägg
20 december 2019
#5
Diesel eller Bensin?

5 Inlägg
20 december 2019
Trådstartare
#6
Det är en diesel

22 Inlägg
21 december 2019
#7
Jonnyxc90 skrev:
Det är en diesel

Ta av motorkåpan och känn om det blåser/fläktar från spridarna. Troligtvis kompression som läcker.
På min D5 så var alla skruvar lösa som håller spridarna och en spridare var lös.

2 250 Inlägg
21 december 2019
#8
Länge sen hade jag en 740.
Lät på tomgång i friläge ungefär som du beskriver.
Så fort man tryckte ned kopplingen eller gasade något, blev det tyst.

Volvotekniker beskrev det som "ångbåtsljudet".
Känt på redan helt nya bilar, vars motor hade ett för stort radialspel. D v s lagret som håller veven på plats i längsled, hade från fabrik ett något för stort spel.

- Konstateras med motorn avstängd och friläge. Ej nedtrampad koppling.

Sen drar man för hand ut vevaxeln genom att fatta remskivan.

Därefter puttar man in remskiva och vevaxel.

Det ska inte glappa särskilt mycket.

Finns mått i servicemanualer på detta.

Vill minnas att min vevaxel rörde sig ca 1.5 mm!

.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2019)

2 250 Inlägg
21 december 2019
#9
På min Renault MK2 var det, det sk VVT-drevet som lät under ca 900 rpm.
Ett mer knackande/rasslande ljud, från ena änden av ventikåpan. Går fint att lyssna sig till med ett stetoskope.

5 Inlägg
23 december 2019
Trådstartare
#10
Jag hade problem med en spridare på min andra volvo med d5 (frugans)
Men det låter inte så. Som.en korsning mellan ett läckande vakumrör och avgasrör som.slår emot bilen. Låter det konstigt?

5 Inlägg
23 december 2019
Trådstartare
#11
Om det hade varit läckage vid en spridarel så hade det väl låtit lite mer när man gasar?


Sök