2795
Sök

Passat 1,8t problem

5 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#1
Tjena, har en passat 1,8t med motorkod Awt som jag har lite problem med.

Besiktade den för någon vecka sedan och fick nedslag på avgasvärden
Co 1,4 (-0,5)
Co 2500 varv 1,6 (-03)
Lambda 0,96 (0,97-1,03)
Hc värdet var bra.


Har bytt tändstift, luftfilter, gjort rent spjällhuset och Egr men värdena är fortfarande dåliga. Har testat med etanol men gjorde knappt någon skillnad. Om man raderar felkoder (även fast det inte finns någon) så går värdena ner till det godkända värdet men går upp igen efter någon sekund. 

Har även problem med motorlampa och felkoden är ”p0171 System too lean, bank 1". System för magert, cylinderrad 1.”

Har bytt vakuumslangar, bränslefilter och ett trasigt rör + en ventil under insuget till vevhusventilationen.

Bilen går bra på hela registret och man kan varva ur den utan problem.

Båda felen kanske hänger ihop så någon som har nån idé på vad det kan va?
Senast redigerat av 2002Passat18t (28 december 2019)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 december 2019
#3
granadadr skrev:
tror på 2 felkällor,, lamdasond(er) katalysator,

Precis vad jag tänkte på men du hann före! wink

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (28 december 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

399 Inlägg
28 december 2019
#4
Jag håller med både "granadadr - & - Vettemannen" Lambdan  är bara god för 160000 Km och som det inte står hur långt din bil har tutat runt, så kan det nog även vara dags för kisseKatten smile
Dock beror det helt å hållet, om det är värt att att byta katten eller inte, det kan nog bara du avgöra själv.

Lycka till.

TillLägg: Det finns ett SuperBra rengörings spray på Meko, som man rengör Maf/Spjällhus med
Tryck in 1 eller 2 burkar, där Lambdan sitter och låt bilen stå 20-30 minuter och starta och kör en sväng... Stå dock inte "harkel som jag gjorde" imot en garage vägg när du tuffar iväg, eller be barnen titta därbak... smile  smile
Senast redigerat av Greenhorn (28 december 2019)

452 Inlägg
28 december 2019
#5
Generellt när man har den felkoden så är det läckage i undertryckssystemet, googla på felkoden och 1.8t så finns det mängder med beskrivningar på detta, generellt är det inget fel på ”dyra” komponenter, utan felet ligger i undertrycksslangarna och dess ventiler,

Felkoden kommer gissningsvis tillbaka ungefär efter 5-8mil, men under mätvärden kan man direkt konstatera om ett fel finns, Man kontrollerar procentvärdet i block 32, det får inte gå över ett par procent efter en provkörning, och går den över 10% så tänds lampan,

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info

Där finns lite vettigt att läsa om denna händelse,
Det har bytts otaliga lambdasonder och LMM utan att det resulterat i någon skillnad, så kontrollera detta först!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
28 december 2019
#6
Myhran skrev:
Det har bytts otaliga lambdasonder och LMM utan att det resulterat i någon skillnad, så kontrollera detta först!

Är inte det lite Volvos fel rent historiskt...? - "Lambdalampan" lyser - jag måste byta lambdasonden - wink

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#7
Myhran skrev:
Generellt när man har den felkoden så är det läckage i undertryckssystemet, googla på felkoden och 1.8t så finns det mängder med beskrivningar på detta, generellt är det inget fel på ”dyra” komponenter, utan felet ligger i undertrycksslangarna och dess ventiler,

Felkoden kommer gissningsvis tillbaka ungefär efter 5-8mil, men under mätvärden kan man direkt konstatera om ett fel finns, Man kontrollerar procentvärdet i block 32, det får inte gå över ett par procent efter en provkörning, och går den över 10% så tänds lampan,

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info

Där finns lite vettigt att läsa om denna händelse,
Det har bytts otaliga lambdasonder och LMM utan att det resulterat i någon skillnad, så kontrollera detta först!

Börjar med att kontrollera det då, motorlampan kommer tillbaka efter ca 7 mil.

Trucker
1 418 Inlägg
28 december 2019
#8
Hade problem med vår gamla passat 1.8t 2001, samma felkod, var LMM som var kaputt, jag bytte den, sen lirade allt perfekt smile
Senast redigerat av zleepy (28 december 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

5 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#9
zleepy skrev:
Hade problem med vår gamla passat 1.8t 2001, samma felkod, var LMM som var kaputt, jag bytte den, sen lirade allt perfekt smile

Gick den dåligt eller nåt sånt när den va defekt för dig?

Trucker
1 418 Inlägg
28 december 2019
#10
2002Passat18t skrev:
zleepy skrev:
Hade problem med vår gamla passat 1.8t 2001, samma felkod, var LMM som var kaputt, jag bytte den, sen lirade allt perfekt smile

Gick den dåligt eller nåt sånt när den va defekt för dig?

Mjae den gick väl helt okej, dock motorlampa till och från, samt alltid samma felkod P0171, kanske
ryckte lite här och där men inget överdrivet smile

Jag rengjorde hela vevhusventilationen med alla nya delar osv, och tillslut så blev det en ny
LMM och sen dess inga felkoder eller nada inga mer problem smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

5 Inlägg
3 januari 2020
Trådstartare
#11
Hittade 1 backventil till vakuum systemet som inte riktigt höll tätt, böt ut den och åkte o besiktade den.
Avgasvärden blev godkända.
Co 0,1 (-0,5)
Hc 6 (-200)
Co2500 0,1 (-0,3)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Bara problemet med motorlampan kvar men det får vänta, den är iallafall besiktad nu.

452 Inlägg
3 januari 2020
#12
Släck felkoden och kontrollera i mätvärdesblock 32 så kommer du nog se att felet är åtgärdat,

Med vänlig hälsning,


Sök