3143
Sök

KÖPRÅD: Vilken bil ska jag lära mig att skruva i?

1 Inlägg
3 januari 2020
Trådstartare
#1
Hej, ny på forumet här!
Jag har för första gången i mitt liv ekonomi nog för att köpa en skruttig bil i syftet att lära mig skruva.
Har inte ens bytt olja en gång, så mina kunskaper är obefintliga.

Söker en bil som är någorlunda "lättskruvad" samt att det finns gott om reservdelar, gärna billiga om det går att få ihop.
Detta ska inte vara en affär som jag går plus på ekonomiskt utan jag gör det bara för att lära mig.
Tips om div. böcker/videos för att underlätta uppskattas.

Alla andra ev. tips och råd som ni experter kan komma med tar jag såklart gärna del av.

Tack för er tid!

//
Grannis

5 686 Inlägg
3 januari 2020
#2
VW från 80-90-tal, tänker främst Golf/Jetta/Vento.
Billig i inköp och snorbilliga delar från Tyskland hos t.ex autodoc och väldigt enkla att mecka i.

Volvo 240/740/940 är ju en klassiker, dom börjar dock bli dyra, däremot något rostigt lik går säkert att hitta för under 5k.


Haynes-bok till den bil du köper är att rekommendera.

YouTube-videos finns i mängder, t.ex ChrisFix och EricTheCarGuy har bra och lärande videos men finns bra många fler.

Ett bra tips är också att Googla på det man vill veta, enklast då att hitta om man vet vilken bilmodell och komponent man vill läsa mer om.

Volkswagen har många självstudiehäften som går att googla fram i pdf-format.
Senast redigerat av simlar (3 januari 2020)


6 062 Inlägg
3 januari 2020
#3
En bmw med fyrcylindrig motor. De är gjorda för att rymma V8:or och raka sexor så när det sitter en liten fyrcylindrig där blir det gott om plats runt om. Det hjälper mycket när man skall lära sig skruva. Därtill trevliga att arbeta med och det finns mycket information på internet.

340 Inlägg
3 januari 2020
#4
Budget och vad vill du uppnå?

Köper du en bil för att fixa upp och sedan äga? Eller bara för att lära dig och sedan sälja?

57 Inlägg
4 januari 2020
#5
Första bilen jag hade var en volvo 142 epa, där började jag lära mig. Otroligt bra bilar att lära sig på då motorerna vilket brukar vara b18-b20 och dem är riktigt lätt att lära sig. Samt som han ovanför skrev 240, 740, 940. Lycka till!

1 146 Inlägg
4 januari 2020
#6
Valfri saab,
*billiga i reservdelar
*Arbetsmanualer finns tillgängliga online
*Lätta att lära sig trimma och hur turbo m.m fungerar

7 441 Inlägg
4 januari 2020
#7
Opel Kadett B, C & D, Rekord, Manta eller Ascona.
Volvo 140, 240 eller 740. (Pv och Amazon har blivit för dyra)
Ford Anglia 105E, Escort Mk 1 och Mk 2, tidig Mondeo.
Eventuellt - Mercedes Compakt, 123 och 124.
Till dessa finns Haynes service-/reparationshandböcker(på svenska).

Börja inte med att ge dig på annat än enkla motorer med stötstänger, till att börja med.
Även enklast med längsställda motorer och bakhjulsdrift samt växellådor som inte är integrerade med motorn (Saab m fl).
Snegla också på till vilka bilar/motorer det finns reservdelar och specialverktyg hos Biltema.

Köp en rejäl garagedomkraft som är stabil - inte möget för 200:-.Biltemas racingdomkraft är bra men dyr.
Pallbockar är ett måste, 4 st.

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 januari 2020
#8
Gammal Mercedes w124 kanske? Eller en 190.
Ingen med sexa i bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 062 Inlägg
4 januari 2020
#9
Varför lära sig på gamla 70-80-tals bilar? Stötstänger, förgasare och tändfördelare, det är inte kunskaper man har nytta av längre. Bättre att gå på en enklare modell av en mera modern bil. Just nu är bilar från omkring år 2000 som billigast, det är lagom att ge sig på. Sist jag hade en 80-tals bil började de bli svårt att få tag på delar, de hade utgått ur sortimentet.

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 januari 2020
#10
Svarte_Orm skrev:
Varför lära sig på gamla 70-80-tals bilar? Stötstänger, förgasare och tändfördelare, det är inte kunskaper man har nytta av längre. Bättre att gå på en enklare modell av en mera modern bil. Just nu är bilar från omkring år 2000 som billigast, det är lagom att ge sig på. Sist jag hade en 80-tals bil började de bli svårt att få tag på delar, de hade utgått ur sortimentet.

Du har ju givetvis rätt. Men om TS bara vill få skruvvana och känsla för grejerna så duger en 80/90-talsbil bra.

Vill han hantera framtida problem på ett framtida och dyrare bilinköp bör man nog köpa något med ECU och antisladdsystem osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
34 Inlägg
4 januari 2020
#11
Svarte_Orm skrev:
Varför lära sig på gamla 70-80-tals bilar? Stötstänger, förgasare och tändfördelare, det är inte kunskaper man har nytta av längre. Bättre att gå på en enklare modell av en mera modern bil. Just nu är bilar från omkring år 2000 som billigast, det är lagom att ge sig på. Sist jag hade en 80-tals bil började de bli svårt att få tag på delar, de hade utgått ur sortimentet.

Tänker precis likadant, och en nyare bil är inte direkt svår att skruva på heller.. vissa saker tar lite längre tid bara

Så vill du lära dig skruva så köp en bil du tycker om, annars blir det rätt tråkigt

* Voff voff *
10 591 Inlägg
4 januari 2020
#12
Jag tror vi som är lite äldre (70/80-talister) gärna framhåller 80-talsbilarna som både billiga och lättskruvade. Men har vi rätt...? Idag börjar objekten från 80-talet sina precis som tillgången på delar...

Som nämnts, köp någonting som idag är lika gammalt som 80-talsbilarna var då, när vi började skruva, så hamnar nog både möjligheterna och ambitionen på samma nivå. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2020
#13
Hur långt är ett snöre..?
Men jag kokar ihop det som sagt och spottar upp...

Volvo 850!

Min motivering är att de ofta dras med fel i framvagn och hjulupphängning, hyfsat pålitliga maskinellt men där vissa delar muppar och behöver byta. Tillika moderna nog att behöva förstå innebörden av eventuella felkoder i jakten på mekaniska fel under huven. Dessutom gamla nog att ha en del behov av kosmetik/bättring/plåtarbete.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 062 Inlägg
4 januari 2020
#14
850 är nog inget dåligt val. Men man får väl nästan tidiga S60, S80 och V70 för samma peng idag?

6 632 Inlägg
4 januari 2020
#15
Absolut lättskruvade bilarna är de nya, saker har inte börjat rosta fast än :^)

Ford Mondeo MK3, Ford Focus MK2 och Fiesta MK5 är inte så invecklade bilar, men det beror på vart tummen sitter i handen.
Lätta att byta lampor på iallafall, Fiestan är väl något svårare

De/Dem

7 441 Inlägg
4 januari 2020
#16
Ju nyare bil - desto mindre risk för fastrostade  skruvar och muttrar.

5 119 Inlägg
4 januari 2020
#17
Skaffa en bil du gillar för då blir det betydligt roligare att hålla på med :-)
Själv så är jag Mercedes frälst så gillar att skruva dessa privat även om jag har och har haft andra märken och även uppskattat att pyssla med dessa men roligare och lägga pengar på en bil man faktiskt har känslor för.

Sen tycker jag inte man ska vara rädd för lite teknik men man kanske ska skippa gamla lyxbilar likt S-klass och BMW 7 serien osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 062 Inlägg
4 januari 2020
#18
mb_pucken skrev:
Sen tycker jag inte man ska vara rädd för lite teknik men man kanske ska skippa gamla lyxbilar likt S-klass och BMW 7 serien osv.

DiagnoseDan har en bra youtubekanal för hur man fixar elfel. Vill man lära sig sånt är de nog bra bilar att skaffa.

7 441 Inlägg
4 januari 2020
#19
Lada Niva, kan det vara något.
Billig bil och billiga delar från Umeå Offroad.
Men, det är klart, då tvingas du kanske skruva mer än du mäktar med.
Köper du en Lada Niva, och håller liv i den själv, så är du fullärd bilmekaniker på rekordkort tid - förmodligen även kunnig bilelektriker.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2020
#20
Svarte_Orm skrev:
850 är nog inget dåligt val. Men man får väl nästan tidiga S60, S80 och V70 för samma peng idag?

Vet inte men en 850 hämtar man hem för fem lakan.

torsen skrev:
Ju nyare bil - desto mindre risk för fastrostade  skruvar och muttrar.

Äsch. Jag började med en amazon som bara hade 25 år på nacken. Det var en del svets- och lackjobb (en del!!) men enkel mekanik. Kul ändå att det var en del UNC där.

Sedan har jag passerat ett par andra offer men roligast vad gäller skruvar och muttrar får ändå mina Austinbilar från 30-talet ta på sig. Dels BSF och BSW men även BA och BSP-gängor. Intressant att ta isär. Fördelen med BSW är att man kan fuska lite med UNC faktiskt.

Men jag tycker TS ska plocka hem en 850.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök