Har fått problem med att bromsarna vibrerar kraftigt vid inbromsning speciellt i lite högre hastigheter. Man känner kraftiga vibrationer i pedalen.
Det började efter att jag fått en 2a dålig bromsverkan på handbromsen och jag fick smörja upp samt byta en fjäder på oken för att få igenom handbromsarna. Det blev ett litet hål i ena damasken på ena oket , men det kan väl knappast ha gjort att bromsarna börjar vibrera?
Jag tog även lös glidpinnarna iaf på bakaxeln och smorde upp rikligt med kopparfett. I övrigt är det precis som innan, inga nya skivor eller belägg.
Är det något man kan göra för att felsöka utan att behöva byta massa delar? Oken och skivorna är ju inte direkt gratis, så hade ju helst sluppit att bara "testa" mig fram genom att byta dessa då bilens värde inte är alltför högt
Har fått problem med att bromsarna vibrerar kraftigt vid inbromsning speciellt i lite högre hastigheter. Man känner kraftiga vibrationer i pedalen.
Det började efter att jag fått en 2a dålig bromsverkan på handbromsen och jag fick smörja upp samt byta en fjäder på oken för att få igenom handbromsarna. Det blev ett litet hål i ena damasken på ena oket , men det kan väl knappast ha gjort att bromsarna börjar vibrera?
Jag tog även lös glidpinnarna iaf på bakaxeln och smorde upp rikligt med kopparfett. I övrigt är det precis som innan, inga nya skivor eller belägg.
Är det något man kan göra för att felsöka utan att behöva byta massa delar? Oken och skivorna är ju inte direkt gratis, så hade ju helst sluppit att bara "testa" mig fram genom att byta dessa då bilens värde inte är alltför högt
Tänk på att det viktigaste på en bil är att få stopp på den så bromsarna är viktiga.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Slår det i ratt och pedal vid inbromsning? Om det slår i ratten så byt skivor och belägg fram först och främst, det kan även vara fel i bromsarna bak. Men slår det i ratten är det åtminstonne fel i fram,
Slår det bara i pedalen borde felet bara ligga i bak,
Har du en trasig damask så se till att renovera denna! Och kolla visuellt skicket på skivor! Lägg gärna upp bilder på hur bromsskivorna ser ut på in resp utsida,
Har skivorna "härdfläckar = punktvisa blåanlöpningar? Kan innebära att materialet slits mellan härdfläckarna så att skivorna blir ojämnt tjocka. Härdfläckar uppkommer vanligtvis efter överbelastning eller anliggande bromsar. Går inte att svarva bort. Måste slipas bort.