3658
Sök

VW Golf 1,8t vs Seat Leon Cupra R

1 582 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Tjenare.

Jag vet att ni är jävligt trötta på sådanna trådar, men jag var bara tvungen att skapa en smile

Har bara lite funderingar kring dessa två bilar och även andra då, Om ni fick välja en utav dessa två, vilken hade ni valt och varför?

VW Golf 1,8t 180hk
Seat Leon Cupra R 225hk

Det stämmer va eller är jag helt ute och cyklar när de gäller hk?.

Har en Seat Toledo nu och det är inget jag skryter om då, den duger som första bil i allafall.
Visst gör Seat helt ok bilar eller ja jag har bara kört min och det är inte världens roligaste bil att köra då den inte har någon krut alls i motorn.

Vad jag vet och hört så har VW alltid gjort bra bilar så, sen så ingår ju Seat, Audi, Skoda i VW koncernen så det är positivt när det gäller Seat.

Skulle jag då välja golfen så har jag självklart planer på att trimma den hos dahlbäck.

Kom på en annan sak också, varför får man så otroligt mycket nm när man chippar en diesel bil? Kanske borde satsa på en sådan eller? Ja vet inte big_smile men ni får gärna svara på mina frågor.

Mvh Pappi

Majestas
1 319 Inlägg
23 januari 2007
Jag har ingen som helst erfarenhet av Seat,  men jag tycker att Leon cupra r är en rå bil! snygg.

Team VeboTrim

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Tjena.

Ne jag har inte häller så större erfarenhet utav Seat och deras nya modeller. Har en Toledo fast den kan man inte ens jämnföra i närheten utav Cupra R hoppas ja i allafall smile Fast bilen är ju rå snygg tycker jag också.

Wheel whore
215 Inlägg
23 januari 2007
Har inte kört nån GTi dock (men "vanlig" Golf IV).Jag hadde valt Seat Leon Cupra R utan tveka om de inte hadde varit för att de inte finns några som har hand om Seat här i stan.Fick prova en Leon Cupra R i sommras.Satan så rolig kärra.Denna hadde 19"are och större bromsar fram (Brembo 4kolvs).Men den gick som sagt ricktigt fint.Golf är ju ett "säkert kort" vid försäljning men man kan ju inte alltid tänka "säkert" wink

193 Inlägg
23 januari 2007
Jag har en Leon 20VT (top-sport) 180hk.
Har inte haft något stort problem med min, bytt blinkers lampa och
sådant som alla andra bilar.
Tjejen har en GOlf gti, tycker Leonen är mycket grymare bil.
Mycket snyggare, min är 6 växlad vilket jag värdesätter högt!
Och nu pratar jag om min, än LCR är ju mycket vassare än min.
Jag hade inte tvekat en sekund! Ta givet Leon Cupra R (LCR)
Angåande Seat tycker jag de håller lika bra som vw eller audi.
Pappa har en passat och mamma en Toledo v5 och tjejen Golf Gti som sagt
och jag en Leon 20 VT, de är egentligen väldigt lika allihopa men tycker
som jag sa att Seat är klart snyggare och vassare!
Skriv i gästboken om du har någon annan fråga som jag kanske kan svara på.

Mvh Kimme

Fartglad
336 Inlägg
23 januari 2007
Enligt mitt tycke så,

är Golfen för vanlig = tråkigt när man går till parkeringen och ser 5 likadana.
Men Golfen är ju en stabil bil och ganska tjusig sådan. smile

Fast LCR är ju så mycket snyggare och ganska ovanlig! Jag har absolut ingen erfarenhet av Seat men du får lita på XanderCage. wink
Har iaf inte hört något ont om den...

Alltså skulle jag valt LCR. big_smile

Power without Quattro is useless!

348 Inlägg
23 januari 2007
"Spanskt temprament, Tysk teknik"

Vad väntar du på? wink
Senast redigerat av BBR (23 januari 2007)

TSQ
23 januari 2007
BBR skrev:
"Spanskt temprament, Tysk teknik"

Vad väntar du på? wink

maniana alltså tongue

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar människor smile

Jo jag håller med att Golf är en väldigt vanlig bil, men den är som sagt säker också, angående LCR så tycker jag det är ganska ovanlig bil, finns ingen som har en sådan där jag bor.

Kvalitén borde ju vara ganska lika mellan en Golf och en Seat då båda bilarna nästan har samma reservdelar.

Tänkte även kolla om LCR har ESP och ABS, dum fråga egentligen men men, sen har jag kollat runt lite på olika hemsidor, tyckte inte det fanns så otroligt mycket styling till dom, och det är ett stort minus hmm

Sen angående bromsarna, så är det ju Brembo på LCR, är det Brembo på Golfen också eller? Åter tack för alla svar.

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Sover ni än alla Golf/Seat människor? big_smile

342 Inlägg
23 januari 2007
Med tanke på att jag själv ägen Seat då så kan jag ju inte svika =P  jag väljer ju Cupra R!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Hehe ok hitils har ju bara Seat folk utryckt sig så wink Vore lite kul om några Golf människor kunde säga sitt med så wink Men båda bilarna är ju riktigt fina så, undrar om Golfen är 6växlad som Seaten eller?

Båda är även ganska lika i försäkringen, Golfen kostar 28 000:- och Seaten 29 000:-

Fast jag tycker att VW känns mer kvalitéts bil än vad en Seat gör hmm Har nog fått dålig erfarenhet när det gäller Seat bilar.

358 Inlägg
23 januari 2007
Hej!

Har en Golf Iv 1.8T dock en -02 så det är "bara" 150hk.. är grymt nöjd med bilen hur go som helst, bra svängradie och aa du sitter grymt gött i den...

Kollade faktiskt på en cupra innan jag köpte min bil, cupran är lite ovanlig och ser aggresiv ut men golfen är så mycket goare !! big_smile

Och ja, golfen är 6-växlad. i allla fall den du kollar på smile
Senast redigerat av SwenssonGTI (23 januari 2007)

Fartglad
336 Inlägg
23 januari 2007
Det bästa egentligen vore om du kunde provköra båda bilarna. Det är ändå då du får en uppfattning om hur kemin mellan dig och bilen är. tongue

Sen finns det väl ganska gott om styling till Leon? Har iaf sett flera stylade. smile

Power without Quattro is useless!

2 751 Inlägg
23 januari 2007
Har själv seat.. kanske inte en cupra men iaf ja skulle tatt golfen
för de finns så mycket gräjjer till dom!!! R32 kjolar till en golf mmmm

Who Djaa bless no man curse

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Tack för alla tips folk, jo jag håller med att det bästa vore att testa båda bilarna då får man sig en uppfattning, men jag har inte den möjligheten ännu så hmm

Även skönt att höra att Golfen är 6växlad, undra även om Golfen har Brembo bromsar som Seaten.

Golfen är även lättare än vad Seaten är så det påverkar ju mycket, tycker att båda bilarna har sköna former i allafall så, fast det finns ju mer styling till Golf så det är mer positivt, visst finns det styling till Seat men det jag hittat har inte varit så jätte snyggt smile

Mvh Pappi

671 Inlägg
23 januari 2007
Pappi skrev:
Tjenare.

Jag vet att ni är jävligt trötta på sådanna trådar, men jag var bara tvungen att skapa en smile

Såna här trådar e askul smile

hade själv valt seaten...

angående styling så kan man ju säga att du mer eller mindre måste styla golfen för att sticka ut... men seaten räcker med orginal å e skit tuff i alla fall!

lycka till

Second is the first loser

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Hehe ok vad bra att en del gillar trådarna då big_smilebig_smile

Jo alltså båda bilarna är ju fina, visst set Seaten ut bra orglinal men  en VW är en VW så smile
Man brukar få det man betalar för, finns ju även oändligt med modifikationer när det gäller styling och trim till Golf, även Seat men ganska begränsat med styling big_smile

Men jag undrar lite angående Brembo bromsarna, är det bara Seat som har dom eller har även Golf det? tongue

51 Inlägg
23 januari 2007
"Men jag undrar lite angående Brembo bromsarna, är det bara Seat som har dom eller har även Golf det? tongue"

bara seat som har dom... inte ens R32 har brembo bromsar! lite dåligt eller!? wink

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
scirocco8v skrev:
"Men jag undrar lite angående Brembo bromsarna, är det bara Seat som har dom eller har även Golf det? tongue"

bara seat som har dom... inte ens R32 har brembo bromsar! lite dåligt eller!? wink

Haha är du helt seriös med mig eller big_smile

Fast Golf R32 lär ju ha bättre bromsar än vad Seaten har?

Tycker det är konstigt att Seaten har Brembo bromsar och inte Golfen hmm

Hittade förävrigt Brembo bromsar på http://www.dahlbackracing.se
Fyfan dom var inte billiga låg mellan 20 000 - 29 000:- ojoj sad

Kom även tänka på en annan sak, säg att jag köper ett sådant till på http://www.dahlbackracing.se eller http://www.ace-competition.com får jag då bara 2st bromsskivor, 2st bromsok och 4st broms belägg? eller får jag till både fram och bak?
Senast redigerat av Pappi (23 januari 2007)

Sök