Larchaa skrev:
Hej igen! Jag ser på CARFAX att bilen nyss har genomfört en efterkontroll, vilket jag uppfattar som att det är något fel på bilen vid besiktningen som är tvunget att åtgärdas. Detta gjordes typ förra veckan. Varningstecken?
Nu ska man inte dra alla 2:or över en kam.
Vissa kan vara obetydliga som en skyltlykta ur funktion, men som ändå enligt EES renderar en 2:a.
Förr, inte alls så länge sedan, men innan politikerna "släppte lös" rätten för kreti och pleti (= utländska "investerare") att besikta fordon så hade ASB, den RIKTIGA bilbesiktningen, en policy att hjälpa bilister, utan att för den skull släppa igenom allt.
ASB hade något som kallades för VISNING, om någon kommer ihåg.
Förr betalade man ju besiktningen i förväg, och fick protokollet efter provkörningen.
Visningen innebar att, om bilen hade någon smärre anmärkning såsom defekt glödlampa el dyl "lätt" fel så fick man en viss tid på sig att åtgärda bristen.
Under tiden innehöll besiktningmannen/bilprovaren protokollet.
Det gällde att, i god tid innan besiktningsanstalten stängde för dagen, infinna sig och uppvisa fordonet ifråga med avvikelsen åtgärdad/justerad = glödlampan bytt eller vad det kan vara.
Därför besiktade jag alltid bilen på morgonen, även om jag var helt säker på att ingen anmärkning skulle tilldelas.
Denna generösa handläggning har försvunnit.
Men å andra sidan har fler företag givits förtroendet att "släcka 2:an".
Dock kostar det.
Visningen var ju gratis.
Så därför menar jag att besiktningsanmärkningen kan ha varit obetydlig.
(seriösa fordonsägare behåller protokollet för att vid behov visa vad anmärkningen gällde)