M123 skrev:
caromania skrev:
M123 skrev:
Har du en påse ekologiska morötter innehållande 100 morötter och har 100 kaniner som är hungriga kan du inte ge 50 kaniner 2 morötter och dom resterande blir utan för dom 50 har en elbil.
Det handlar om logik på riktigt inte något annat.
Så egentligen menar du att elbilsägarna borde betala lika mycket per mil som de som kör bensin/diesel? Jag trodde din åsikt i debatten handlade om att du önskade lägre kostnader på bensin och diesel?
Stat/kommun/företag kommer alltid subventionera eller rabattera varor i syfte att stärka eller begränsa varor/tjänster. En kommun som sätter ut laddstolpar inne i stan gör det för att de önskar att invånarna ska välja elbilen då den leder till bättre luft i närmiljön. En stormarknad sätter laddstolpar på sin parkering för att de vill att alla med elbil ska börja handla där. Det betyder inte att bensinbilsägaren får betala mer utan den kostnaden det medför läggs på allt och alla. Men i slutändan så kommer elbilsägaren göra av med mindre pengar.
Om elbilarna inte fanns skulle inte kostnaderna vara motsvarande lägre i slutändan för befolkningen generellt än vad den är för elbilsägaren idag.
Elbil=lägre driftskostnader. Fakta.
Fakta är att drivmedelsskatt inbringas inte till kommunen utan staten.
Laddstation, stolpar och ström tas inte utav statliga medel utan från kommunen och där finns inte samma ekonomi.
Det finns ingen logik någons att en kommun ska stå för ett drivmedel och försaka andra saker som lekparker, ramper för handikappade eller frukter för barn på dagis.
Det är inte gratis det en tar får en annan försaka, skatt och drivmedelspriser är en helt annan diskussion.
Sen om företag erbjuder något är det inte gratis heller dom hämtar hem den förlusten någonstans och är det en affär så blir varor i butiken dyrare.
Kommunerna ska inte erbjuda drivmedel och dom som tar emot detta får det inte gratis, det är som jag skrev på bekostnad av något annat.
Det finns publika laddstationer på kommunala parkeringar och på McDonalds o.s.v. Dom är ju gratis att ladda vid känns det som. Känns som jättegratis för mig om jag skulle ha haft en elbil. Naturligtvis ska allt betalas. Kanske det finns laddstationer på arbetsplatser och där kan det vara löneavdrag vid laddning. Eller så kanske det enskilda företaget har så stora vinster att de erbjuder sina anställda att ladda gratis.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!