Enligt naturlagarna är energin/massan oförstörbar.
D v s det kostar lika mycket att förflytta en massa/ett föremål/en bil.
Egentligen bara i vertikalplanet - inte horizontalplanet - i teorin.
Att förflytta bilar kostar lika mycket oavsett vilket energislag man utnyttjar.
Elbilar är endast ett sätt att förflytta utsläppen.
Från t ex stadskärnor.
Ju tyngre en massa är, desto mer energi krävs.
En tom lastbil förbrukar mindre än en som är lastad med t ex 12 ton.
Samma sak med elbilar.
Ju större batteri/vikt, desto större mängd energi går åt.
Leder till att, med nuvarande utveckling, elbilarna blir allt större energiförbrukare = negativ miljöpåverkan.
Ett energislag som allt mer faller i skymundan är etanol.
Enligt uppgift släpper en etanolbil ut cirka 80 % mindre koldioxid.
Etanol är dyrare att framställa än andra fossilbränslen.
Framställningen av etanol är f n subventionerad.
Men inte lika mycket som elbilar om man räknar de olika bidrag och skattesubventioner som elbilar får.
Nu är jag ingen miljökämpe.
Men av olika uppgifter i skilda massmedia framstår det, för mig, som att elbilar är kejsarens nya kläder.
Om vi ser på Asien i allmänhet och Japan i synnerhet så har de till stora delar mött kraven på minskade skadliga emissioner genom att verka för mindre bilar genom skattelättnader.
Så finns där s k Kei Car, vars dimensioner och vikt samt motorvolym är begränsade.
Flera Kei Car säljs redan i Sverige, men då är de utrustade med större motorer och "påbyltade" större bumpers fram och bak samt svulstiga skärmbreddare.
Tänk om vi kunde börja importera fler Kei Car men utrusta dem med etanolkonverterade motorer.
Då skulle vi teoretiskt sänka koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 90 %.
På köpet skulle även utsläppen av de skadliga och cancerogena kvävedioxiderna minskas.
Äääääven om myndigheterna inte anser det angeläget att reducera cancerogena utsläpp.
En av mina käpphästar, sedan många år tillbaka, är utsläppen av isocyanater och flatater i bilars inredingar.
Men det är en heeeelt annan fråga - om man inte ser till de sammanlagda skadliga emissionerna.
Därför kör jag inte elbil utan i stället, bl a, en Kei Car(som på importörens begäran "försvenskats" med större motor och lull-lull som tynger och fördyrar/ökar bränsleförbrukningen och emissionerna).