viccoA skrev:
torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").
https://youtu.be/Pcn01JPAnpoTro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga, sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.
Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra 500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.
Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.
B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.
Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.
*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).