Tack för alla åsikter! Kul att höra så olika tankar.
Blir inte Eiker på denna i nuläget, dock så behåller jag fälgarna. Man vet aldrig...
Har haft en hel del och göra och en massa projekt som väntar i kö. Så vad gör man då? Påbörjar ett nytt såklart!
Utöver bilarna så tycker jag det är roligt att arbeta med trä. Är inte jätteerfaren, men har man bara viljan och intresset så kommer erfarenheten automatiskt. Har nyligen kommit över lite valnöt, som när det blivit oljat eller lackat är ett mörkt träslag med ett enormt djup och ådringar som nästan gnistrar i solen. Så en morgon när jag var ledig, solen sken och vårkänslorna var på max så fick jag feeling. Jag tog en stol, satte mig på gräsmattan och började tälja lite. Jag tänkte ge mig på att göra en växelspaksknopp.
Jag har inte mycket i form av specialverktyg, en svarv hade ju underlättat ett sådant jobb enormt, men det är okej. Att arbeta med trä är ett väldigt mysigt tidsfördriv, så det går ingen nöd på mig.
Här har vi utgångspunkten. Hade en gammal M47-spak jag använde som mall.
Valnöt är hårt, märkte jag rätt snabbt. Trots en skarp morakniv tog det tid. Men när jag började känna att det var dags för frukost började man känna igen formen iallafall.
Snart var det dags för lite jämnare former. Som sagt begränsat med verktyg, så jag improviserade lite. "If it looks stupid, but works..."
Blev sedan hål tvärs igenom. Gjorde foten lite väl smal märkte jag, men så är det. Pelarborren räddade dagen denna gång. Borrade med ett stegborr, 20mm i botten...
...Och 30mm ovanifrån. Hålet rakt igenom är 20mm.
Märkte att det var en liten spricka i en kvist mitt på knoppen. Jag tog lite av spånet från borrningen och blandade med trälim tills det blev en tjock pasta, och fyllde helt sonika i hålet. Sedan fick det torka, och så slipade jag ner ytan. Det finns spackel som har färgen av diverse träslag som man kan köpa, men gör man såhär så blir det ju äkta trä av samma träslag där också, inte spackel, vilket minimerar nyansskillnaden när det fått sin slutbehandling.
Såhär blev det alltså. Original sitter plastlocket isnäppt i knoppens gummi. Det funkar ju inte i trä, då det inte är flexibelt, så jag gjorde hålet i ovankant av knoppen precis lika stor som diametern av den synliga delen av plastlocket, med en liten läpp strax under som det kan vila mot så det inte glider ner för långt. Tanken är att slipa ner flärpen på plasten, så locket passar exakt i hålet.
Var ju tvungen att testa sätta den i bilen.
Jag ska limma in en plasthylsa med splines från en originalknopp i mitten av träknoppen tänkte jag. Splinesen på M47-knoppen var dock alldeles för slitna, så jag avvaktar tills jag hittar ett bättre donatorämne.