Tog ett ryck och tvättade av bilen ordentligt. Tog ett bra tag, skiten satt hårt. Men det blev rent till slut iallafall!
Efter att ha tvättat av bilen öppnade jag förardörren - och det stod vatten på golvet. Åh.. Visade sig att dräneringen från luftintaget var igensatt. Här stod det vatten..
Tog bort panelen vid fötterna också - och ut ramlade en massa skit. Genomblött skit. Här har mössen trivts, varenda centimeter av tomrum var fyllt av diverse musbo-material. Det förklarar också varför armen till värmereglaget är stum. Den har legat mitt i skiten (till höger i bild), så vajern kan inte rubba den.
Rengjorde iallafall mittkonsolen från allt mög, och smorde upp armen. Nu rör den sig fint igen.
Dagen därpå var det dags att ge sig på inredningen. Det var... Jag låter bilderna tala för sig själv.
Inredningen blev dock till slut riktigt fin, helt klart den finaste biten av bilen. Överdragsklädseln hade släppt en massa gammalt skumgummi så det dammade friskt när den drogs av, men efter en rengöring såg stolarna nästan nya ut.
Innertaket var absolut värst och tog längst tid med råge. Jag skrubbade och skrubbade med starkare och starkare dosering av medlet, som brukar ta väldigt bra även utsätt i normal dos... Efter säkert 10 skrubbningar såg det till slut ut så här - inte helt perfekt, men det duger gott.
Gav mig så på det första bromsoket, lika bra att börja med det värsta - höger fram. Fick efter lite pill loss båda bultarna till oket, och beläggens monteringsdetaljer togs loss, rengjordes och slipades. Dessa ok är lite kluriga då de har 4 kolvar, och de som sitter mittemot varann trycker gärna ut varann när man försöker trycka in dem. Normalt sett är det smidigast att plocka ut beläggen med oket på plats, och motionera ena sidan av killarna i taget medan det andra belägger sitter monterat och blockerar de motsatta kolvarna. Dock satt dessa kolvar alldeles för hårt för att göra så, så det fick lossas och motioneras med tving och tång. Oket var inte så mycket att ha, bland annat ser luftnipplarna ut att ha förlorat sin funktion för länge sedan, och damaskerna var inte helt hundra de heller. Så egentligen hade de väl behövt en renovering (eller bytas mot bättre begagnade), men vi får se. Smörjer upp det i första hand - iallafall inför besiktningen.
Tog längre tid än jag hade trott, men till slut gick alla kolvarna mjukt och fint. Skrapade rent stag och leder - som verkar ha klarat sig hyfsat - och lade på ett lager rostskydd. Skruvade sedan tillbaks oket och gick på andra sidan.
Kändes som att det satt lika hårt här, men här hade den övre bulten till oket tappat någon halv mm eller så, så 19-hylsan glappande rätt så rejält. Hämtade en 3/4" hylsa, bättre men inte bra. Så det fick bli en nödlösning för att minimera risken att runddra den.
Kändes lite bonnigt, men det funkade. Den satt hårt, men till slut så kom den.
Tog inga bilder från processen, men detta ok... Något skumt är det. Själva oket är väl sådär, damaskerna ser bättre ut än på högersidan men även här verkar luftnipplarna mest vara prydnad numera. De övre kolvarna släppte nästan direkt och gick mjukt och fint. Den nedre yttre krävde lite mer övertalning men lossnade sedan den också. Däremot den nedre inre... Wow, säger jag bara. Den var värre än högersidan med hästlängder.
Först så gav den med sig efter en del övertalan, men när jag sedan pumpat ut den igen så totalvägrade den, oavsett vad jag gjorde. Fick ta och skruva tillbaka oket och sätta ett mothåll mot navet och bryta med en kofot.
Tror ni inte att jag bryter av änden på kofoten?? Och kolven sitter hela vägen ute och bara flinar där bakom damasken. Så fick vrida hjulen åt höger så jag kom åt med den andra, kraftigare änden av kofoten. Det tog mig 45 minuters ömsom bändande och bankande på oket med slägga, men till slut - TILL SLUT rörde den sig med ett plopp. Efter det gick det att smörja upp även den normalt, och den gick aldrig riktigt lika lätt som de övre kolvarna men tillräckligt för att jag skulle nöja mig. Kan den ha satt sig lite snett, månntro, och därför totalvägrat så till den grad?
Nåväl. Bilen kommer förr eller senare behöva antingen renovera eller byta oken fram iallafall. Får se när det blir, och om det blir jag som gör det. För tillfället rör de sig rätt så fint iallafall. Rostskyddade även denna sidan och monterade ihop allt igen. Nu var det mörkt och jag var hungrig, så det fick markera slutet på den här dagen.
Och ja, det hade varit hundra gånger bättre, smidigare OCH mer tidseffektivt att bara byta ut oken. Men jag hade tyvärr inga på lager, och är man otålig så är man... Nåja.
Värt att notera - tomgången är som den ska nu, även i P och N. Grejerna verkar bara ha behövt användas.
Sen kanske lite ny bensin gjorde sitt också...
Vet dock inte hur mycket där var i, då tankmätaren inte funkar.