ante123 skrev:
jag och tjejen
har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.
prisklass CA 200000-300000:-
Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV
bara ösa på med förslag/ider:)))
Observera att ts skriver NY bil.
Som inte ska ha gott så långt????? (Demobil då, eller)
Upplysningsvis för er som inte är så Volvokunniga men ändå rekommenderar V70 så tillverkas den inte sedan en tid tillbaka.
För att dra ett hästsläp eller bilsläp, som jag har erfarenhet av, bör man ha en 4x4-bil med lågväxel.
Helst ska 4x4-bilen med lågväxel har fördelningslåda med spärrbar mellandifferential eller torsen.
Uppställningsplatser vid stallar och offroadträffar brukar vara sönderkörda och leriga, speciellt efter regn.
Beroende på dragförmåga - räcker 1.490 kg - och man kan avstå från diesel och automatväxellåda så är Lada Niva prisbilligaste alternativet på svensksålda bilar som ryms i budgeten(men man riskerar att snabbt bli autodidakt bilmekaniker och bilelektriker).
Om jag är rätt underrättad så har inte Subaru någon modell med lågväxel längre. Annars bra bil.
Land Rover Defender har ett gap mellan gamla Deffen och den nya som ännu inte finns att köpa i Sverige. Gamla Deffen = före 2019 har jag ägt både Storm och Puma. Bra men okomfortabla.
Jeep tillhandahåller Cherokee och Grand Cherokee. Har jag också ägt och avråder inte från.
Nissan och Mitsubishi tror jag inte säljer sina Patrol respektive Pajero i Sverige längre. Även dessa har ingått i "vagnparken" och är driftsäkra bilar.
UAZ Patriot kan vara något för den som inte är rädd att för att hamna i blickfånget. Har jag inte ägt.
Mecedes Gelendewagen, som jag ägt och har erfarenhet av, har utöver ovan uppräknade utrustning även differentialspärrar fram och bak, och har därmed oslagbar framkomlighet på den leriga stallbacken. Har jag ägt och kan rekommenderas - men inte som nybilsköp p g a priset.
Återstår Toyota Land Cruiser, bilen som FN och de flesta räddningsorganisationer samt terrorister anser vara bäst. Varför skulle de annars förekomma i majoritet hos dessa organisationer. Har jag inte ägt.
Gå inte på att köpa någon bil med "låtsas4x4" som t ex Volvo, BMW, Audi ,VW, KIA och Hyundai m fl.
Straffar sig när ni sitter fast i leran på stallbacken.
Har själv f n Suzuki Jimny och Honda CR-V m fl (men inget bilsläp numera)
Jimny saknar mellandifferential i fördelningslådan och blir därmed "knixig" vid backningsmanövrer med fulla rattutslag.
Hondan saknar fördelningslåda helt men har det, för Honda, nya 4x4-driftsystemet som kom 2015.
Före 2015 var CR-V lika värdelös som Volvo, BMW, AUDI etc - ur 4x4-synpunkt.
Ja nu har jag öst på med förslag och synpunkter!
Grundade på 16 olika 4x4-bilar under den senaste 20 åren och bilstransportsläp, husvagn och båtvagn.