4 februari 2020
Trådstartare
Hej!
Min Volvo v50 d2 -2012 var i förra veckan inne på service, 14000mila service plus byte av kamrem och vattenpump. Bilen hade vid den här tidpunkten gått 14800mil.
Allt gick bra enligt verkstan , men efter 2 dygn började "boka tid för service" lampa att lysa.
Jag ringde då verkstaden igen och fick igår komma dit för att de skulle släcka denna.
Hade undr dagen kört bilen 17mil utan problem eller missljud, och fråb jobbet till verkstaden i ca 7min utan problem.
När mekanikern pluggade in datorn i bilen tog det lång tid att släcka lampan, ovanligt lång tid sa han. Jag kikade lite över axeln och såg lite vad han gjorde och han klickade i flertalet program och öppnade och stängde flikar i datorn.
Han slog av och på tändningen flertalet gånger under processen.
När han väl fått lampan släckt och skulle starta så började motorn varva upp till 1500varv på tomgång för att sedan gå ner till normalt, men ett knackande ljud kom från motorn. Vi testkörde en vända och det lät mer vid gaspådrag.
Bilen blev kvar under natten på verkstaden och de ringde mig idag för att konstatera att 3 glödstift hade gått sönder på en och samma gång.. därav knackande ljuden enligt dem.
Jag undrar, kan programmering och släckning av servicelampa ha betydelse i detta fall? Eller hade jag extremt otur att alla 3 glödstift gick sönder samtidigt av en slump just där och då?
Verkstaden nekar att de skulle ha någon som helst inverkan på felet.
Försäkringsbolaget vill ha en skadebesiktning och kalkyl av verkstaden innan de går vidare.
Någon som har koll på om glödstiften kan gå sönder om man pluggar in en dator i bilen och kanske trycker på fel knapp så att säga?
Mvh Martin