3155
Sök

Nybörjare inom bilar!

12 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#1
Hejsan jag har fått upp bilintresset nu som 20åring och då undrar jag varför man ska skaffa sig en bättre koppling om man då har "trimmat" motor till några högre hästar. Jag förstår varför man gör det med bromsarna osv.

Tack på för hand!
/Kivu

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 mars 2020
#2
Hur mycket mer effekt pratar vi om?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

12 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#3
Detta är bara en teori fråga, jag vill bara veta varför man gör detta ^^

202 Inlägg
3 mars 2020
#4
Svårt att förklara, men om man trimmar motorn så att den får högre vridmoment så slirar kopplingen och då får man inte ner effekten till hjulen. Om man då byter kopplingen till en bättre variant som inte slirar så ökar prestandan till hjulen.

7 454 Inlägg
3 mars 2020
#5
Har praktisk, men gammal, erfarenhet av vad kopplingar tål.
Monterade i en VW 1200 en 1600 cc Porschemotor.
Kopplingen höll en kväll.
Därefter monterades en "transporterkoppling" som klarade effektökningen.

Har även praktisk, men nyare erfarenhet, av vad en koppling tål då man monterar mycket stora däck, även om man ändrar utväxlingen i fördelningslådan från 2:1 till 6,5:1.

Om man "trimmar" bör man/måste man på sikt montera en hårdare/starkare koppling.

Alla, eller i alla fall de flesta, kopplingar håller för måttlig effektökning.
Det beror helt och hållet på hur man behandlar kopplingen.
Men har man trimmat så...………..

12 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#6
Tack för svaren! Jag förstår lite mer nu!

Dock fattar jag inte så mycket med fördelningslåda vad det nu är!

Jag precis fått intresse bilar och det jag fattar hur bilen fungerar o så är Motorn,bromssystem,avgassystem. Vad tycker ni jag ska gräva mig in på här näst?

TACK SÅ MYCKET

202 Inlägg
3 mars 2020
#7
Kivu skrev:
Tack för svaren! Jag förstår lite mer nu!

Dock fattar jag inte så mycket med fördelningslåda vad det nu är

Jag precis fått intresse bilar och det jag fattar hur bilen fungerar o så är Motorn,bromssystem,avgassystem. Vad tycker ni jag ska gräva mig in på här näst?

TACK SÅ MYCKET

En fördelningslåda är typ vad det låter som. En "låda" mellan kardanen som fördelar kraften mellan hjulaxlarna på ett 4-hjulsdrivet fordon, för att få bättre grepp.

12 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#8
Tack för förklaringen! Tog hjälp av en kompis o en bild på google för att förstå lite mer!

Är det okej om jag frågar mer frågor här om jag undrar något?

202 Inlägg
3 mars 2020
#9
Kivu skrev:
Tack för förklaringen! Tog hjälp av en kompis o en bild på google för att förstå lite mer!

Är det okej om jag frågar mer frågor här om jag undrar något?

Självklart, fråga på! smile

12 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#10
Säg att jag ska köpa en 940 lr 740 som första bil, är det en bra bil o lära sig meka på?
Vad ska jag kolla in mer på tkr ni som är grunder i bilar?

6 079 Inlägg
3 mars 2020
#11
Volvo 940 är en ganska bra bil att lära sig skruva med. Tillräckligt ny för att ha insprutning och en massa annan styrelektronik men tillräckligt gammal för att allt skall vara simpelt uppbyggt.

12 Inlägg
4 mars 2020
Trådstartare
#12
Ja okej!
Men om det inte är 940 vad är en lätt mekad bil?
När ska man ta bort minuspolen eller båda poler när man jobbar m bilar?
Senast redigerat av Kivu (4 mars 2020)

23 Inlägg
4 mars 2020
#13
Kivu skrev:
Ja okej!
Men om det inte är 940 vad är en lätt mekad bil?
När ska man ta bort minuspolen eller båda poler när man jobbar m bilar?

Jag hade en bmw E36 som första bil och den tyckte jag va lätt mekad!
Du lär tex ta bort båda polerna om du ska koppla bort eller in airbagen i ratten.

12 Inlägg
4 mars 2020
Trådstartare
#14
Så det är bara viktigt att ta bort polerna när man håller på elektronik?

23 Inlägg
4 mars 2020
#15
Kivu skrev:
Så det är bara viktigt att ta bort polerna när man håller på elektronik?

det är typ bara om man håller på med airbags man behöver ta bort polerna, vid all annan elektronik räcker det oftast att du stänger av bilen.

Reservdelsnisse
192 Inlägg
4 mars 2020
#16
Kivu skrev:
Så det är bara viktigt att ta bort polerna när man håller på elektronik?

Eller om man svetsar på bilen. Då ska ena polen kopplas bort.


2 328 Inlägg
4 mars 2020
#17
Byte av generator eller startmotor kräver också bortkoppling av en pol.
Senast redigerat av Xebers76 (4 mars 2020)


12 Inlägg
4 mars 2020
Trådstartare
#18
Okey! Får bli en 940 till sommaren men nu ska jag försöka lära mig om bilar innan jag köper en. Någon som rekommenderar haynes böcker till en nybörjare eller finns det något annat?

Tack för alla svar

23 Inlägg
4 mars 2020
#19
Kivu skrev:
Okey! Får bli en 940 till sommaren men nu ska jag försöka lära mig om bilar innan jag köper en. Någon som rekommenderar haynes böcker till en nybörjare eller finns det något annat?

Tack för alla svar

bästa sättet att lära sig är att börja skruva;)

2 310 Inlägg
4 mars 2020
#20
Jo - alltså, Haynesböckerna är bra, men jag har personligen lärt mig mycket mer genom att läsa på nätet, kolla div youtube-videos och, framför allt, genom att skruva. För mig kom intresset med körkortet, hade ingen som helst kunskap innan, och jag lärde mig så mycket på självplocksskrotar, demonterade saker som jag ville montera på min egen bil och lärde mig hur allt var uppbyggt på just den modellen.

Sen hjälper det en hel del om du har kompisar som skruvar, så kan man hänga i garaget tillsammans och hjälpas åt med varandras projekt. Hade en erfaren kompis som var med mig typ varenda helg när jag beslöt mig för att riva ur och fixa till motorn och snygga till motorrummet, och det var GULD värt. Trevligt sällskap och någon att bolla idéer med eller be om tips och råd. smile
Senast redigerat av Mew (4 mars 2020)



Sök