3013
Sök

Startmotor Renault clio III 2005

5 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#1
Hej!
jag har en renault clio 3 årsmodell 2005.
Den vägrar att starta, hörs inte ett ljud när jag vrider på nyckeln, så jag funderar på om startmotorn kan ha lagt av helt?

tänkte ta bort den för att kolla på den.
hur gör man det enklast?
det ser ju sjukt trångt ut när jag tittar i motorrummet kan bara skymta den. Har inte kunnat hitta någon bra video eller beskrivning när jag googlat. Tar man ut den uppifrån eller underifrån enklast?
någon som vet?

tack på förhand

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 mars 2020
#2
Man MÅSTE alltid börja med batteriet när man misstänker elfel.
Den ska visa MINST 12,5 , volt i vila.
Om det verkligen är startmotorn så verkar det lättast att ta den nedåt eftersom man knappt kan skymta den uppifrån..
Innan bytet så hade jag kortslutit dom tjocka anslutningarna FÖRST för att kolla att det verkligen är startmotorn som är dålig.
Senast redigerat av axxet (8 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#3
axxet skrev:
Man MÅSTE alltid börja med batteriet när man misstänker elfel.
Det ska visa MINST 12,5 , volt i vila.

Hej, det är redan kollat, har även för säkerhet skull provat med ett annat batteri också.

5 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#4
axxet skrev:
Man MÅSTE alltid börja med batteriet när man misstänker elfel.
Den ska visa MINST 12,5 , volt i vila.
Om det verkligen är startmotorn så verkar det lättast att ta den nedåt eftersom man knappt kan skymta den uppifrån..
Innan bytet så hade jag kortslutit dom tjocka anslutningarna FÖRST för att kolla att det verkligen är startmotorn som är dålig.

ok kortsluta de tjocka anslutningarna,
det har jag inte testat, provar det, hoppas bara jag kommer åt.

tack!

4 158 Inlägg
8 mars 2020
#5
Är alla jordanslutningar OK?

motor vs. kaross ?
kaross vs. batteri ?

mät spänningfall när motorn är på tomgång, bör ej överstiga ca 100-300mV

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 486 Inlägg
8 mars 2020
#6
Har du kollat med att från batteriets pluspol dra en ledning och "dutta" på startmotorns manöverkabel på solenoiden = den klena kabeln på startmotorn?
Prova även med att med kraftig skruvmejsel eller liten kofot "stöta" på startmotorn samtidigt som någon håller nyckeln i startmotoringreppsläge.


Sök