2100
Sök

Tända bakljus ihop med Drl

1 224 Inlägg
13 mars 2020
Trådstartare
#21
Majoriteten av bilarnas automatik reagerar inte på detta. Undantaget är vad jag sett Volvos bilar och ett par bilar som kopplar om när torkarna är igång.

De flesta bilar fortsätter att åka med släckta bakljus. Därav anser jag att det är fördelaktigt med denna lösning som jag föreslår
Senast redigerat av Lowpass (13 mars 2020)

i-vtec Do you?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2020
#22
Lowpass skrev:
Majoriteten av bilarnas automatik reagerar inte på detta. Undantaget är vad jag sett Volvos bilar och ett par bilar som kopplar om när torkarna är igång.

De flesta bilar fortsätter att åka med släckta bakljus. Därav anser jag att det är fördelaktigt med denna lösning som jag föreslår

Jag håller helt med. Alldeles för många vet helt enkelt inte att den lånade företagsbilen inte har bakljus och åker runt kolsvart i mörkret. Det hjälper föga att de bryter mot lagen och borde veta bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2020
#23
Ivel skrev:
caromania skrev:
Lowpass skrev:
Majoriteten av bilarnas automatik reagerar inte på detta. Undantaget är vad jag sett Volvos bilar och ett par bilar som kopplar om när torkarna är igång.

De flesta bilar fortsätter att åka med släckta bakljus. Därav anser jag att det är fördelaktigt med denna lösning som jag föreslår

Jag håller helt med. Alldeles för många vet helt enkelt inte att den lånade företagsbilen inte har bakljus och åker runt kolsvart i mörkret. Det hjälper föga att de bryter mot lagen och borde veta bättre.

Vänta lite här nu, eftersom det är ett skit med bilar som åker runt med felaktig belysning, folk som inte slår på ljuset vid nedsatt sikt, så är TS tanke om att köra runt med just felaktig belysning något du tycker är bra?
Eftersom TS är medveten om att drl inte är rätt belysning vid nedsatt sikt så blir TS själv en del av det bekymmer av bilister som TS själv höll med om är "idioter" som det skrevs tidigare i tråden.

Hjälp mig, jag är djupt förvirrad här.

Förvirra sig inte för långt herrn.

Jag ser varje kväll jag kör på E4 i mörker, vilket är ett par kvällar i veckan, hur bilar framförs i 90-110km/h med total avsaknad av ljus bakåt. Ibland går det fortare och ibland upptäcker man plötsligt att man närmar sig ett väldigt långsamtgående fordon. De har med andra ord ingen aning om att de inte tänt lamporna, uppmärksammar inget pga att belysningen över vägbanan är så stark att de helt enkelt inte märker att deras halvljus är släckt. Jag menar då, konstigt nog, att det vore bra om bilarna faktiskt var utrustade med bakljus som var påslaget 'by default' oavsett väder, vind, tid eller förare. Om de var utrustade med ljusrelä som kände av att det var mörkt ute så det sköttes automatiskt vore såklart ännu bättre, men så är alltså inte fallet. Det har inget med TS bil att göra, men i grunden vore alltså det fetade synnerligen bra att; alla bilar åker runt med tända bakljus. Jämt. Dygnet runt. På sommaren, vintern, dagen, natten, långfredagen och mors dag. Jag anser alltså att en automatik är bättre än böter sällan utdelad av obefintligt närvarande konstaplar. Svar ja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2020
#24
Ivel skrev:
caromania skrev:
Ivel skrev:

Vänta lite här nu, eftersom det är ett skit med bilar som åker runt med felaktig belysning, folk som inte slår på ljuset vid nedsatt sikt, så är TS tanke om att köra runt med just felaktig belysning något du tycker är bra?
Eftersom TS är medveten om att drl inte är rätt belysning vid nedsatt sikt så blir TS själv en del av det bekymmer av bilister som TS själv höll med om är "idioter" som det skrevs tidigare i tråden.

Hjälp mig, jag är djupt förvirrad här.

Förvirra sig inte för långt herrn.

Jag ser varje kväll jag kör på E4 i mörker, vilket är ett par kvällar i veckan, hur bilar framförs i 90-110km/h med total avsaknad av ljus bakåt. Ibland går det fortare och ibland upptäcker man plötsligt att man närmar sig ett väldigt långsamtgående fordon. De har med andra ord ingen aning om att de inte tänt lamporna, uppmärksammar inget pga att belysningen över vägbanan är så stark att de helt enkelt inte märker att deras halvljus är släckt. Jag menar då, konstigt nog, att det vore bra om bilarna faktiskt var utrustade med bakljus som var påslaget 'by default' oavsett väder, vind, tid eller förare. Om de var utrustade med ljusrelä som kände av att det var mörkt ute så det sköttes automatiskt vore såklart ännu bättre, men så är alltså inte fallet. Det har inget med TS bil att göra, men i grunden vore alltså det fetade synnerligen bra att; alla bilar åker runt med tända bakljus. Jämt. Dygnet runt. På sommaren, vintern, dagen, natten, långfredagen och mors dag. Jag anser alltså att en automatik är bättre än böter sällan utdelad av obefintligt närvarande konstaplar. Svar ja.

Tack, jag trodde du halsat en massa hostmedicin med rödtjutet eller ngt.
Det är nog därför, inte hostmedicin utan snöppeljönsars oförmåga, som gjort att exempelvis Volvos bilar alltid har tända baklyktor. Folk rent generellt är ju faktiskt inte så intresserade av bilens funktioner så länge dom kan streama sin spellista och glänsa över grannen är allt frid och fröjd.
Men, ständigt detta men, jag vidhåller att TS blir en del av problemet om modifieringen genomförs och TS kör som TS tänkt i dålig sikt med endast drl framåt, då syns TS väldigt dåligt jämfört med om TS slog på sitt förpillade halvljus medveten om att då syns TS även bakifrån som TS önskar. TS har ju sikt framåt även med endast drl, men de andra i trafiken, de som TS önskar uppmärksamma TS bakifrån lär ju inte göra det framifrån. Lite snävt tänkt tycker jag åtminstone att man önskar bli sedd på ett vis men inte ett annat.
Slut rant.

Njaaaeeeeeee. Ts verkar veta var spaken sitter och vrider nog på den när det behövs utan att vara trafikfarlig, även om han kanske ibland bryter mot lagen. Kanske står de där konstaplarna då där på rad och tar honom? Inget fel i det även om det vore bättre ifall de plockade hjonen som åker runt med släckt bakstam.

Förresten tror jag aldrig jag sett ett svar med så många TSi förutom möjligtvis någon VAG-tråd. Cred på den Ivel!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 701 Inlägg
14 mars 2020
#25
Huu,  vilken tråd-  antar att det hela går ut på att man vill att bakljusen ska vara tända konstant när bilen e´igång ?
Ett relä o lite sunt förnuft löser detta.. -  Lycka till o Skål /husse

1 224 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#26
Jag förstår fortfarande inte pratet om den olagliga ljuskombinationen. Volvo kör med denna kombination. Vid skymning så tänds halvljus.
Drl syns mer på dagen än ett halvljus. Jämför själv.

Tack för svaret angående ett relä. Det var ju det praktiska hela tråden handlade om.
Skulle du mata bakljuset konstant när tändning dras på?
Får läsa på lite hur det går till

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#27
Vid det du kallar nedsatt sikt så tänds halvljus och bakljus. I autoläge.
Jag talar om sekunderna man åker in i tunnlar. Innan autoläget slår om. Då vill jag redan ha bakljus. I skuggpartier mitt på dagen. Då vill jag ha mina bakljus. När det har varit lokala regn och vägbanan är full av  vatten och det sprutar bakom bilarna men solen fortfarande skiner. Då vill jag ha bakljus.

i-vtec Do you?

62 Inlägg
14 mars 2020
#28
För att försöka mig på ett någorlunda svar till TS om att skarva in sig till bakljusen vilket kan fungera, gjorde en liknande grej på min mitsu. Är lite småpill och kollande så man inte bränner säkringar eller eldar upp bilen. Ett tips är att göra så du kan återställa det utan allt för mycket besvär.

Där klippte jag kabeln till lampan och istället skarvade in en ledlist (pga felkoder på ljuset), borde fungera med ett motstånd eller något annat som simulerar en lampa.
Tjuva sedan ström (förslagsvis via ett relä) från något som startar när tändningen är på typ 12v uttag i bagaget och koppla in den till bakljuset.

Detta borde fungera utan att du får ev felkoder på bakljus och de startar så fort tändningen är på.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

1 701 Inlägg
14 mars 2020
#29
Acobra skrev:
För att försöka mig på ett någorlunda svar till TS om att skarva in sig till bakljusen vilket kan fungera, gjorde en liknande grej på min mitsu. Är lite småpill och kollande så man inte bränner säkringar eller eldar upp bilen. Ett tips är att göra så du kan återställa det utan allt för mycket besvär.

Där klippte jag kabeln till lampan och istället skarvade in en ledlist (pga felkoder på ljuset), borde fungera med ett motstånd eller något annat som simulerar en lampa.
Tjuva sedan ström (förslagsvis via ett relä) från något som startar när tändningen är på typ 12v uttag i bagaget och koppla in den till bakljuset.

Detta borde fungera utan att du får ev felkoder på bakljus och de startar så fort tändningen är på.

Hupp, precis så ja menade,  man behöver inte vara raketforskare för att fixa detta. Och jag tycker att bakljusen ska vara tända så fort man startar bilen. Om EU har problem med det..så FUCK  EU.

mvh./Husse


Sök