Du kan absolut lägga in ett steg 1 "gratis" och få några hästar till på 98 oktan. På 9-5:an är det avgassystemet som är den första flaskhalsen för mer effekt (runt 240 häst). Därefter är det spridarna och därför kommer man inte speciellt mycket högre på E85 än med ett normalt aeroprogram (runt 230 häst på E85 och kanske 270 på BF98). Nästa flaskhals är turbon, (TD04HL-15t klarar runt 280 hästar). Vill man ytterligare högre så börjar det kosta pengar på riktigt.
Nu var detta ett litet sidospår eftersom att huvudfrågan var om man kunde göra detta gratis och jo det är väl en sanning med modifikation eftersom att du behöver en del prylar för att kunna trimma "gratis" och dessa prylar kostar ju en liten slant trots allt.
Det som behövs i hårdvaruväg är en dator, förslagsvis en bärbar sådan, ett interface för att din dator ska kunna kommunicera med bilens styrsystem (jag kör med en så kallad "combiadapter" som klarar att snacka både BDM och CANBUS) samt en del kablar med rätt kontakter.
Mjukvaran som behövs är dock gratis, programmet heter T7suite och kan laddas ned från Txsuite.org.
Nu kommer ju dock kruxet och det är ju att man kan ju inte bara starta upp programmet, skriva in "500 häst tack!" och sedan trycka på enter och så sker allt av sig själv utan man måste sitta med programmet ett tag och verkligen förkovra sig i hur man gör allt också. En bra källa till information är forumet Trionictuning.com där det finns kunnigt folk på både t5suite (ng900/9000/og9-3), t7suite (og9-3/og9-5) och t8suite (ng9-3/ng9-5) dock är det ett engelskspråkigt forum så för vissa enklare frågor är det oftast bättre att fråga på forum.saabturboclub.com istället. Man ska dock veta med sig att moderatorerna där är extremt nitiska så det gäller att formulera sig väl annars tar de bort tråden utan att man får veta varför.
Jag vet inte vad du har för förkunskaper i trimning sedan tidigare, kan du t.ex Tunerstudio (Megasquirt/VEMS) så är det nog rätt lätt att sätta sig in i "trionictänket" också.
Själv började jag genom att skaffa mig en Saab 9000 just för att lära mig grunderna (t5suite i det fallet då). Denna gjorde jag mig av med för några månader sen och den slutade på drygt 400 häst och knappt 600Nm men då var en hel del vitala delar utbytta naturligtvis och nu har jag börjat att lära mig t7suite istället och skaffade mig därför en 9-5. Största skillnaden är att T5 jobbar med laddtryck och T7 med luftmassa annars känner man igen sig ganska bra. Anledningen till att jag valde Saab var alltså egentligen inte så mycket för att jag är nån stor Saabentusiast utan mer av samma anledning som dig att jag ville lära mig grunderna i trimmning för att sen i framtiden kanske även kunna lära mig Romraider (Subaru) eller andra eftermarknadssprut.
Just det, en sak till.
Kablarna du behöver tar du enklast från någon skrotad 900, 9000, 9-3 eller 9-5 och sen bygger om dessa med rätt kontakter (9-polig D-sub) för att kunna kommunicera med boxarna.
Lycka till!