SportPilot skrev:
Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha
Tjaa!
Visst har du rätt att även tangentbords- och slipsnissarna kan en del om bilar.
Men på de bilträffar jag varit är det allt för många som har "google-kunskaper".
Minns en träff för några år sedan där några sett på nätet att det gick att montera en differentialspärr på mindre än en timma.
Fram eller bak frågade jag?
Ingen skillnad fick jag till svar.
Tycker man förenar, ett visst, nöje med ekonomi då man gör oljebytesservicarna själv.
Hustrun framhärdar i att lämna in bilen till auktoriserad verkstad för oljebyte á 3.500:-.
Av det som ingår i servicen utför man inte mycket.
Brukar roa mig med att applicera en liten klick Tippex på ventilhattarna och nivåskruvarna på transmissionen(manuell växellåda + fram- och bakaxelväxel) för att se om något rörts.
Även lite Tippex på skruven som håller det uppochnervända reservhjulet(ja en bil av 2016 års modell som har reservhjul!!!).
Till egna bilar köper jag kvalitetsolja från LIDL, men original oljefilter.
Kupé- och motorluftfilter kollar jag bara och vid behov blåser av helt lätt med tryckluft.
Men alla har ju inte, som jag, ett 60 kvm varmgarage med fullständig verkstadsutrustning.