Idag var en speciell dag. Inte på grund av vädret, det varierade vilt men bestod mest av regn, som man kan förvänta sig. Nej, utan anhalten var Luleå, där vi skulle besöka TA Motor. Det blir första gången för oss båda, eftersom det ju är en liten bit att köra upp hit.
Så, mitt i en störtskur var vi framme!
Vi fick oss en guidad tur genom lokalen, man kände sig verkligen som ett barn i en godisbutik! ("Den vill jag ha... Och den... Och en sån där... Och en sån..." Genom hela turen.
) Det är ju ett fantastiskt jobb de gör, måste jag säga. Vi fick berättat lite grann om vad som görs var, en del görs på plats och en del lejs bort osv. Det är som ett spindelnät av kontakter över hela världen, och så knyts allt ihop här, vilket resulterar i ett enormt lager av både delar och kunskap om våra bilar, och det märks tydligt.
Passade på att inhandla några dunkar olja och lite filter, när vi ändå var här.
Efter rundturen överraskade de oss även med varsitt par sådana här. Full Size.
Det var ett riktigt trevligt besök, det märks att de brinner för det de håller på med, och man blev mäkta imponerad över både all kunskap och alla delar som fanns samlade under ett enda tak.
Men till slut fick vi ändå slita oss från lokalerna, satte oss i bilen och ringde ett samtal. Vi hade hoppats på att få komma in på ett gammalt bildelslager här i stan, uppköpt från en stor jänkebilsskrot för länge sedan, och nu visade det sig att han hade tid att möta oss! Så det var bara att hoppa in i bilen och blåsa vidare.
Och wow, alltså.... Wow. Här hade vi behövt flera dagar för att gå igenom alltihop. Den lyxen hade vi dock tyvärr inte, så vi fick blåsa igenom det så gott vi kunde. Killen som hade lagret var supertrevlig och berättade en del om hur det gått till - det var en historia för sig! Här var många timmars arbete nerlagt.
Tyvärr var både tiden och utrymmet i bilen emot oss, men till slut så hittade vi ändå var sin liten hög med grejer vi kunde köpa loss. Detta var min.
Vi fick även höra att det skulle vara en bilträff utanför stan idag, vid Gammelstads Kyrkstad. Det skulle vara den sista för säsongen dessutom. Så det kände vi att det fick vi inte missa!
Sagt och gjort, vi körde dit på kvällen. Skulle vända för att parkera... Och jag hör en explosion och ett snabbt pysande, och bakändan sjunker hastigt. Ridå...
Japp. Nog den andra dämparen som tagit skada av att köras utan luft så länge. Denna gång är det inte en "pyspunka", utan det har exploderat och även läckt ut en del olja. Hade väl försvagats till den grad att den inte pallade trycket. Jaja, inte mycket att göra. Nu är det ju då dessutom fel orsakat av mig (genom att köra utan luft) så det lär knappast gå på garantin. Det får vara stötigt resten av resan, helt enkelt, så får jag ta tag i det när vi väl är hemma.
Träffen var mysig iallafall.
Stannade dock inte speciellt länge eftersom vi ändå hade någon timmes körning kvar. Damerna var dessutom lite rastlösa efter att ha glott på bildelar hela dagen. Hur man nu kan tröttna på det..?!
Sovplatsen för natten blev vid Storforsen. När vi kom fram hade det dock hunnit börja mörkna, så vi beslöt oss att vänta med att utforska tills imorgon.
Den röda hade haft problem med vindrutetorkaren på förarsidan på sistone, den vek sig flera gånger och skål och allt sätt som det skulle. Så han körde utan torkade mestadels av vägen, trots regn. Han köpte en ny glidklack till torkararmen när vi ändå var på TA Motor. Vi passade på att byta ut den nu. Gissa om det behövdes..!
Lättlöst problem iallafall.