Som de flesta andra har jag en drömbil. Eller ja, egentligen flera, men det finns en speciell modell som jag alltid haft ett speciellt band till ända sedan barnsben.
Cadillac -59. Redan som liten slogs jag av de enorma fenorna med sina eleganta bakljus längst ut. Det är en modell som alltid haft en speciell plats i den delen av mitt hjärta som är ockuperad av mitt bilintresse. Tyvärr är jag född några generationer för sent för att kunna komma över en sådan bil till ett överkomligt pris, och den har förblivit just det, en dröm.
Tills idag.
En bekant till mig har hållit på med dessa sedan innan jag var född. Han har två helrenoverade -59or själv, en coupé och en cabriolet, och har alltid hållit på att köpa och sälja bilar utöver de två. En dag när jag hälsade på visade han mig två av sina senaste fynd. Jag kom dock inte mycket längre än till den första bilen.
En Cadillac -59 flat top, originalbil från Californien. En ägare på andra sidan pölen, sedan importerades den 2003 och hittade till slut sin väg till det garage vi stod i.
Världen runt omkring oss försvann, det var bara jag och bilen.
Okej, riktigt så gick det inte till. Men jag fastnade för den direkt. Han nämnde att han tänkte sälja den igen rätt så snart, jag frågade om priset - och det var rätt så överkomligt.
Jag gick hem den kvällen och funderade en hel del. Om jag bara sålde av lite och sparade lite mer...
Några veckor senare träffades vi igen. Och skrev på några papper. Jag skulle bli ägare till en Cadillac -59 Series 62 flat top.
(Ingen hel tutring tyvärr, men det är väl snarare regel än undantag på dessa.)
Lite mer information om bilen då! Den kom som sagt från Californien till Sverige 2003, innan dess verkar det som att det är en äldre dam som bruksat den sedan ny. Har något gammalt ägarbevis från den tiden. Sedan kom den till en gubbe i Sverige, som renoverade taket in-och utvändigt, så taket är rostfritt och "nylackat" och inmertaket är nytt. Han bytte även ut golvmattan. Han har lagt en hel del på bilen enligt utsago, men av någon anledning ställdes den, och stod utomhus i 10 år fram tills han som jag köpte den av köpte den förra året. Då gjordes en snabbgenomgång av förgasaren och bromsarna och den gick igenom sin sista kontrollbesiktning. Båda dessa punkter hade dock varit bra att gå igenom mer noggrannt, med nya delar, fick jag berättat för mig.
Golvbaljan vänster bak fick samtidigt lite ny plåt, då det stått vatten i den under tiden som den har stått. I övrigt är golvet okej, golvet under förarplatsen ser lite tråkigt ut, men där är inga hål.
Så ett rullande projekt med bra utgångsskick!
Det första jag gjorde var (på rekommendation) att trycka dit vindrutetorkarblad från Volvo 240 (400mm). Originalen var dåliga, och det är inga problem att byta själva gummit på dem, men de är rätt "flimsiga" och det är inte helt okänt att de viker sig lite så kanten på den kromade metalldelen tar i rutan och repar den. Sparar självklart originalen, men tänkte "funktion före form" i det här fallet, så det fick bli 240-torkarblad ändå.
Sen slocknade ljuset i tid och otid. Det märkte vi på provrundan, körde på landsväg i mörker och vips så slocknade all belysning. Lagom spännande. Ljuset slocknade efter någon/några minuter, sen tändes det igen efter ett tag, slocknade igen osv. Det blev en del felsökning, vi tog ut ljusvredet/reostaten, slipade kontaktytorna och mätte upp med multimeter, men hittade ingenting.
Till slut testade vi ändå att byta ljusvredet mot ett löst som fanns på plats - och problemet försvann!
Det visade sig att det var någon form av kortslutning inuti ljusvredet som orsakade att det blev väldigt varmt och då lade av. När det hade svalnat fungerade det igen ett tag, och så höll det på så. Oklart exakt var det felade i nuläget, men det är väldigt skönt att kunna lita på lyset iallafall.
Vi plockade även av förgasaren , plockade ner den i beståndsdelar (nåja, nästan) och lade i ett specialbad. Där ska det få ligga och gotta sig en stund, så ska jag ta hem en renoveringssats och nya packningar.
Tankmätaren har sporadiskt lagt av också, funkar ibland, och ibland inte. Ska kolla jordpunkterna, tyvärr sitter en av dem väldigt dumt till mellan tanken och karossen/golvet, så för att komma åt den ordentligt behöver man ta ner tanken. Om man gör det bör man även passa på att byta ut flottören i tanken, som original är i kork och gärna blir dålig med åren. Tydligen funkar det bra att använda en flottör från -90-talets Fordar, typ Sierra etc. Ska leta rätt på en sådan, så får vi se när tanken åker ner. Har redan beställt alla packningar och skruvar till den, så det finns hemma.