Hej! På min Audi 100 Avant 2,0E från 89 (C3 modellen)så lossas den inre drivaxeln (den som sitter fast i växellådan) genom man bara pressar/bänder ut axeln. Två skruvar sätts i några av de fem hål som finns i drivaxelplattan och en stålplatta hålls bakom varje skruv,mellan drivaxelplatta och växellådan, skruvarna dras åt lite åt gången (de pressar mot stålplattorna) på det viset dras pressas axeln ut från växellådan.
På brorsans Audi 100 Avant Turbo från 91(C3 modellen) sitter den inre drivaxeln fast med en centrumplacerad 6mm insexskruv. Skruven lossas och drivaxeln dras bort. Innanför sitter packboxen. Har bytt på bägge bilarna och ska byta på min Audi TT 3,2lit roadster i sommar då den läcker på höger sida.
Antar man gör likadant på din Passat. Kolla här så ser du hur det ser ut på din bil. Länken nedan är till Audi 100 . Leta efter VW passat i registret så hittar du axeln och kan okså se hur den sitter fast. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 03-102000/
Medbringaren som drivaxeln sitter på är förmodligen fastskruvad med en större Torx-skruv så man behöver någon sorts hylsa eller bits som kan lossa såna. I övrigt brukar det inte behövas några specialverktyg.