Börjar med de mer roliga.
Jag hällde kranvatten i mitt kylsystem (jag har en hund, så om de läcker så slipper hon få i sig glykol, ska bytas ut sen) så den elektriska vattenpumpen fick jobba en del medan jag grejade med övriga delar på bygget. Jag är lite osäker om jag fick ur all luft, men med tanke på mängden vatten så var det åtminstone inte långt ifrån och det lät inte som att det låg luft någonstans och skvalpade omkring när vattnet flödade runt. När jag fått i allt vatten så fyllde jag än en gång systemet med tryckluft, efter ett dygn så hade det sjunkt 0.25bar vilket jag mestadels chansar på är tack vare den exklusiva mätutrustning jag använda och dess kopplingar. För de fanns inget vatten någonstans alls, så kylsystemet (minus värmepaketet) är åtminstone enligt mig tillräckligt tätt 🥳
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d909c99994f8109c8152bf1bc57bb151.jpg]()
När jag monterade audins rattstång i bilen tillsammans med framvagnen, så hamnade den ju en del över volvons position (de lilla hålet under som syns bättre i nästa bild). Även så försvann ju ett av hålen till bromsservot i samma veva.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-def5c3b879a071b178ee5ad187a1ca97.jpg]()
På insidan så ser man att rattstången är väldigt långt åt vänster i jämförelse med volvons som är mer rak
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe509f3929eeea6dd9de8c3d4ad4742d.jpg]()
Detta i sin tur har ju skapat bekymmer när de kommer att få bromspedalen att sitta monterad där den "ska vara". Här är med volvons original bromspedal, men bak och fram (givetvis om någon missar det 😁) för då gick den nämligen fri från rattstången då den sitter utanför centrum på infästningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2251ebfe8f89d396a29e8ff29169dffd.jpg]()
Sen testade jag att modifiera audins bromspedal, med 5mm tjocklek så vågade jag böja den en del i sidledes, men jag var ändå inte riktigt nöjd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0847e4573595b0b7354f8ca301bd2dd8.jpg]()
Det var därför jag köpte på mig dessa för ett tag sedan som ni kanske minns, för jag hoppades på att en uppsättning mer fristående pedaler skulle göra susen 🙂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-70236290ff875d3b7aa57575d2f8c269.jpg]()
Det var då jag satte igång medan vattenpumpen var i full snurr och började måtta på lite reservplåt jag hade liggandes, hur formen är på min torpedplåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fce0eef1a006a8e6643b71f3b86013ff.jpg]()
Sen förde jag över alla mått till en slät plåt och borrade hål för bromspedalen samt svetsade fast denna på min torpedvägg. Jag passade även på att göra två nya hål där kopplingspedalen ska sitta, så även den kan få sin plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5e847dcb92673182345a2c91284c0d87.jpg]()
Så nu har jag tre pedaler i bilen 🥳
Ja, de kanske inte sitter där de är placerade original (mer än gaspedalen såklart) och de egentligen finns lite önskemål om att kunna grupera ihop dom igen så som de faktiskt sitter original, så är jag med omständigheterna rätt nöjd ändå faktiskt. Bromspedalen är monterad så nära rattstången som möjligt utan att ta i den när man bromsar och kopplingen är ju där den är helt enkelt. Bromspedalen hamnade något högre upp från golvet än kopplingen, men det beror på att jag gjorde den nya torpedplåten helt rak med vattenpass, så att de skulle vara lättare att se rätt nivå i burkarna. Kopplingspedalen sitter med en viss lutning och då gör att den fotplattan hamnar något längre ned.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d761f866867ea780d3e3ddd156f3e0ec.jpg]()
Ljuset i tunneln började skina så jag pep iväg och köpte en dunk bensin, fyllde i min fuelcell och startade upp pumpen i tanken. Tvärdöd. Så fick snabbt ta mig till stan igen och inhandla en ny pump innan de stängde. Fräste igång den nya pumpen och fyllde catchtanken utan bekymmer, allt var som de skulle. Medan denna pump gick så drog jag igång en av primärpumparna och hörde hur den byggde tryck och pissade bensin, hade missat att dra åt en koppling 🤦 aja, dra åt den, torka upp all bensin och på't igen å bygga tryck, hörde hur pumpen byggde tryck och orkade inte helt så jag tog bort strömmen och såg att min btr visade inget tryck alls, stod bara på 0 🤔 Började leta varför, hade kopplat fel med rören under bilen, så matningen hade blivit retur under motorhuven så soppan försökte komma till motorn via bakvägen på min btr 🤦 byta sida lite snabbt för att starta pumpen igen, men innan jag gjorde det så märkte jag att de droppade mer bensin under bilen. För att komma åt ordentligt så är jag givetvis tvungen att ta bort avgassystemet, kardanen, handbromsvajrarna, bromsrören till oken bak osv osv, sen var jag även tvungen att släppa en slang till kylaren så nu är även det systemet halvtomt igen 🤦
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cccc608261fdbb46b09706687ee19280.jpg]()
Plockade isär kopplingen och upptäckte att oliven hade satt sig på sniskan 🤦 detta var runt middag på söndagen, så då blev det gameover och plockade ihop för dagen då jag ändå inte kunde få tag i nya delar. Åkte och kikade på hus till salu med fin-fina garage istället 😊
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-daa81851d992c4253edd93ba8b337aff.jpg]()
Så nu står bilen där utan bakvagn och väntar på delar, hade vart så gött att vrida igång motorn i helgen, men det kommer väl en dag då jag kan göra det på riktigt. Ska bara få tag i en ny oliv och en skarv då bränsleröret nu är för kort med ca 2cm
Aja, shit happens 😊
Mvh
Timmy