Bildbomb igen då
Jag har fått lära mig själv att svetsa aluminium med TIG'en, de var lite lurigt, blir inte jättesnyggt överallt direkt, många nybörjarmisstag osv osv, medans ibland flyter de på riktigt fint.
Hur som helst, förarsidans turbo hamnade lite för nära bakkant på motorn mot vad jag hade tänkt mig från början, men var tvungen att få den så långt in mot mitten av möjligt (mot centrum av växellådan) då dessa turbos var av intern wastegate typ men även så långt fram som möjligt pga att styrstången ligger ganska tätt bakom motorn (Mellan motorn och torpedväggen). När jag tog bort baksidan av turbon och inspekterade wastegaten så var jag inte jättenöjd med hur lite den öppnade och läste över internet att dessa har en tendens till en hel del boost creep. Så original WG kommer att stängas och de externa WG kommer att monteras istället.
Detta är när den interna WG har öppnat upp i max läge. Hålet är verkligen jättelittet, öppnar inte speciellt mycket och släpper ut avgaser endast från den ena sidan av twinentryn. Locket på baksidan av turbon saknas givetvis på fotot för att kunna visa hur lite den faktiskt öppnar. Jag kan lätt stoppa in ett finger och blockera hela hålet.
Tryckröret från passagerarsidans turbo kommer till förarsidans turbo under växellådan genom 2.5" rör.
På förarsidan av växellådan så möts båda tryckrören. Förarsidans turbo blir inte jättebra pga att det är lite trångt, så blir en rätt skarp 90° vinkel framåt.
Sedan blev det till att få ihop dessa två tryckrör till ett. Då den inre arean av ett 2.5" rör är 31,65cm² (2st blir därför 63,3cm²) så fick det bli ett 3.5" rör fram till intercoolern och vidare till motorn (62cm²). Original gummianslutning mot gasspjället får precis in ett 3,5" rör, perfekt!
Efter en hel del kapande, knackande, räknande, svetsande, kapande och svetsande igen så lyckades jag få till något som är rätt ok ändå. Hade givetvis vart kul att få samma finnish som proffsen, men är man nybörjare så är man
Istället för siliconslang att hålla i insugsröret till turbon (se tidigare inlägg) så valde jag att försöka mig på en snabbkoppling istället. I en ren chansning så köpte jag därför 2st 4" kopplingar i aluminium, kapade av toppen på insugsidan av turbon och VOILA, 4" kopplingen gled på hur fins som helst utanpå det som var kvar
Det hade jag inte räknat med, men satt verkligen som handsken
Så då gick jag vidare med att svetsa på röret till insuget på andra halvan av kopplingen och provmonterade det. Blev genast "mer" plats kvar till grenröret, även om det fortfarande är trångt.
Blev till att spinna vidare på insugsröret därefter, lite mäta, kapa, punkta, prova, ändra, punkta, testa osv osv innan de blev helt ok
Nu är tanken att insugsröret ska gå över rambenet ut mot skärmkanten, vilket jag är lite osäker på om jag faktiskt lyckats med. Men om de skulle vara så att de tar emot någonstans så blir det nog att massera rambenen lite, för mer vinkel än såhär kan jag tyvärr inte få till med de verktyg och kunskap jag har. När motorn blir provmonterad i bilen så ska de givetvis dit några fler vinklar å böjar för att komma dit jag vill med insuget.
Sen var det "bara" att sätta igång med insuget till förarsidans turbo. Trängre än passagerarsidan tyvärr, så fick modifiera röret på 2 ställen (mot motorblockets baksida och mot bakersta grenröret)
Denna vinkel på insugsröret hamnar tyvärr längre ner än på andra sidan, så här måste jag hitta på någon lösning för att komma över/förbi rambenet på ett bättre sätt.
Det börjar ju väga en del dessa pjäser, tanken slog mig att när grenröret blir varmt (och mjukare) så kanske dessa agg väger för mycket och börjar kröka grenröret, så jag slängde ihop varsit stödben som skruvas fast i växellådans infästningar
Slut för denna gång.