Ja, så efter att ha förlängt lyftoket för motorn med 10-15cm nånting (så lyftkedjorna inte klämmer åt så som de tidigare gjort) så hamnade ju motorn till slut på ett par hjul 😁 Lite små dock och lite knepigt att få till drivning osv, men framåt (bakåt åtminstone) tog den sig ut ur mitt mycket trånga garage 🙂
Väl där ute i carporten hade jag rensat så gott de gick så man skulle klara av manövern att sänka i motorn i karossen 🙂
När fronten på bilen är borta så ger det gott om plats att lyfta i/ur paketet ☺ Tack vare det nya styrstaget med styrstång monterad så gav det ändå lite prövningar att få i allt. Men när jag tog bort växellådans kuddar ifrån subframen så gick det smidigt att skjuta in den och sänka till plats 🙂
När motorn väl var på plats så började inpassning av diverse delar. Hade tänkt mig en hyfsat centrerad tajt cirkel runt oljefiltret, kanske inte blev jättetajt, men de sitter på plats åtminstone 🙂 Passade även på att montera dit sandwichen med inbyggd termostat, så det "bara" är att haka på oljekylaren sen, därav de lilla oljekladdet 🙂Maskeringstejpen och kopplingarna är där för att de inte ska komma in något främmande i systemet 😅
Passagerarsidans turbo hamnar här, precis intill / lite ovanför rambenet som jag tänkt mig (ja, den tog i lite på vägen in i motorutrymmet 🙈)
Å den på förarsidan sitter här såklart 🙂
Här är passagerarsidans turbo sedd ovanifrån, de lilla man ser
Och här är förarsidans turbo sedd ovanifrån, det lite mer man ser
Men, ingen lycka utan motgångar va?
Givetvis blev det för tajt vid växellänkaget där förarsidans wastegates avgassystem är.
Lösningen för tillfället är hammare, har gjort det mer platt (så det blev bredare) så länkaget går att röra fritt just nu åtmionstone.
Även mina böjar i bakkant av wastegaterna var på mitt styrstångsfäste, så den bortre kunde inte ens sitta kvar när jag försökte lyfta i motorn. Får byta dessa två till en annan vinkel eller gå banjo
Dessutom får inte mina snorklar plats till båda turbonas insug 🙈
Men i övrigt så tycker jag att motorn sitter rätt nice där den är 🙂
Finns utrymme lite varstans för olika saker som måste in under huven, spolarvätska, styrservo, expansionskärlet osv.
Här är en lite mer helhetsbild, där större delen av fronten på.
Har modifierat kylarplåten lite i bakkant mot motorn, så att kamremskåporna är helt fria.
Tanken är även att ha denna plåt löstagbar för att underlätta eventuella framtida i/ur lyft av motorn. Med växellåda monterad så måste jag lyfta i/ur allt horisontellt som beskrivet ovan.
Utrymmet som är mig givet för IC, kylare och kondensorpaket till ac'n. Ser inte jättelovande ut tyvärr.
Avslutar detta bildrika inlägg med en lite roligare bild åtminstone 🙂
Jag är bra sugen på att få på min 850R front igen, men med full 850 så fattas det 4cm mellan strålkastarna och toppen av kofångarplasten.
Är lite inne på S90R kofångare 🤔
Aja, får se får se, tid och ork 🙂
Har varit i kontakt med SFRO angående modifiering av rambenen, så jag får plats med mina snorklar, än så verkar det lovande 👍
Mvh Timmy