jaka54 skrev:
Det är så här! Alla bilbatterier är blybatterier! Sen finns det olika sätt som tillverkarna har byggt upp batterierna innuti, men det är fortfarande "blyplattor" innuti!
"Vanliga" moderna bilbatterier är helt inkapslade och har antingen lös syra i eller en syra i geleform. "Gammaldags" bilbatterier hade plastkorkar vid varje battericell som gjorde att man kunde fylla på vatten om batteriet hade "kokat" och förlorat vätska. -Sådana batterier säljs nästan inte längre utan i dag är alla moderna bilbatterier helt slutna (Går inte att fylla på vätska i dessa).
Så när man väljer batteri så välja ett bilbatteri som passar i batterihållaren i bilen...konstigare är så är det inte!
AGM batterier (Forfarande blybatterier) är uppbyggda med glasfibermattor" indränkta i syra "mellan" blyplattorna, vilket gör att de ska tåla vibrationer bättre än "vanliga" batterier, men de är inte "bättre"än vanliga batterier bara dyrare eftersom de har en uppbyggnad som är mer raffinerad.
Regeln för att ladda ett blybatteri är att man som mest laddar (Vi pratar ampere här)med tiondelen av batteriets kapacitet vilket betyder att ett 70A batteri mest laddas med 7A men...det här är inte något man behöver tänka på eftersom moderna laddare klarar av detta automatiskt åt oss.
Detta om blybatterier.
När det sedan gäller modernare batterier som Life och Lipo batterier (Lipo sitter t.ex i nästan alla elbilar och i alla telefoner) så fordras det specialladdare till dessa. Dessa batterier innehåller mycket mer "kraft" och kan lämna betydligt mer "kraft än vanliga blybatterier. Men dessa används inte (ännu) i vanliga bilar.
Du har rätt i mycket av det du skriver, men jag vill hända att AGM är överlägset ett vanligt batteri och kan därför motivera det dyrare priset.
Ett AGM batteri kan laddas ur till ungefär 70% utan att ta skada, DVS du kan nyttja mer utan dom AH batteiet är på. Ett "vanligt blött" batteri är 30-50%.
Ett AGM batteri klarar ungefär 50% fler laddcykler innan det är förbrukat, dvs ett AGM batteri håller 50% längre.
Har man tex en dieselvärmare som drar mycket ström eller kör mycket korta sträckor under veckan och kanske en längre tur på helgen så batteriet laddas upp så är AGM bättre.
Skall man bara ha bilen en kortare period i ett år eller 2 så är det kanske ingen ide att lägga pengarna på AGM men i det långa loppet lönare det sig om man tänkt behålla bilen ett längre tag.
Till TS, följ Vettemannens råd.
Mät höjd bredd och djup och notera batteripolernas position.
Köp sedan ett batteri med samma dimensioner.
Vill du ha ett batteri som håller länge så köper du AGM.
VIll du ha ett billigt batteri som funkar några år så köper du ett vanligt billigt batteri.