Cuefa skrev:
Välförtjänt, med tanke på arbetet Du lägger ner och hur slutresulatet kommer bli! 👌
Haha ja jo 🙂
De kommer kännas riktigt gott den dagen man sitter i stolen och vrider om nyckeln på riktigt 😁
Under tiden så har det kommit lite färg på samtliga bromsok, finns ju många olika färger att välja på, men jag vette tusan om något slår röda bromsok när de kommer till sportigare bilar 🙂 Kanske inte att just 740 klassas som sportbil, men det kändes som att det passade in iallafall 😁
Bak oken målade 2ggr på denna bild, blev så som många andra ok 4st delar när de togs isär
Här är bägge bak och fram oken på torklinan, de främre oken delades till 3 delar var, så totalt 10 delar då med bakre okena
Efter att ha torkat ett par dagar så blev det att plocka ihop dom igen, nya packningar och grejer runt om
Höger bak ok på plats, ny bromsskiva, ny bromsslang, ny handbromsvajer (ej monterad på bild) och nya belägg från brembo. Uppenbarligen använder sig vissa Alfa 164 och Fiat Croma denna modell av belägg, känns inte lika sportigt längre 😜😅
Kort efteråt åkte vänster på plats
Dagen efter monterades de främre oken ihop igen, även här med ny packningssats 🙂 Problemet här var bara att någon italienare (donatorbilen kommer ifrån Italien) vart på och skruvat på 2 skruvar man egentligen inte ska skruva på så xnz (?) skallarna är förstörda.. Därför har det högra oket i bild en låneskruv tills jag får tag i 2st nya skruvar, den andra är för närvarande på Möller bil i hopp om att hitta dessa skruvar, de finns nämligen inte listade som reservdel till okena..
Lite dålig bild men här syns skruven som tagit mest stryk, finns knappt något synbart alls kvar av de 12 kanterna som ska vara där, var lagom kul att få ur den ur oket.
Men till det lite roligare så är höger fram ok på plats 🙂 Även fram fick givetvis nya belägg, skivor och bromsslangar.
Vänster fram blev monterad med låneskruven, kändes bättre att ha 4st ok på bilen än 3 😅
De främre skivorna är 323mm i diameter och de bakre är 269mm. Här är ett par storlek 43 arbetsskor i jämförelse med ena framskivan för att få lite uppfattning om hur stort det är,
de är runt 4-5cm större diameter än den största oem 740 bromsskivan.
Jag lyckades även få fram audins avgassystem,
så nu blir det snart fart på att mäta/kapa/modifiera det så det får plats under 740n, även en ny katalysator ska vara på väg då min ena har cellerna gått sönder i (de skramlar rejält om den). På audin är avgassystemet på vänster sida, på volvon är det på höger sida. Reservhjulsbaljan är flyttad mer åt vänster på volvon från fabrik så jag ska försöka göra om detta system till att sitta på höger sida om möjligt då det inte finns tillräckligt med plats på vänster sida.
Och ja det mörka partiet på golvet till höger är vatten som syns på golvet, regnvatten, står ju i en carport och skruvar då jag saknar ett tillräckligt stort garage, det jag har är endast avsett från början att ha som parkeringsgarage (ej att skruva/röra sig i), så det börjar bli lite blött numera imellanåt när man ska greja med bilen 🙈 Kan tyvärr inte slå på täta väggar heller då massa regnvatten som kommer längs med en bergsknalle kommer att stå mot väggen isåfall 🤔 Får se om jag kommer fram till någon lösning på det någon gång 🙂
Men så är det ibland 🙂
Väntar fortfarande på att en firma i Karlstad ska få in lite grejer till sitt saldo så jag kan lägga beställning på vattenrör, tryckrör och lite andra grejer. Lite senare i Aug kommer ett paket från staterna med lite andra grejer i.
Sen behöver jag nog en ny huvudbromscylinder, räknade fel förut och fick en för liten till frambromsarna. En 0.875 ska vara rätt i kapacitet men har fått info om att en 0.75 skulle vara bättre då den blir starkare (mindre benkraft behövs). Blir nog att beställa en av varje så får man känna sig till vad som upplevs bäst.
Mvh Timmy