Hej allihopa.
Har inte gjort så jättemycket på bilen sedan sist, inte så mycket att det känns värt att dokumentera iallafall. Jag har åtminstone varit iväg på Västerås självplockning och letat bra att ha delar. Sjuuukt utplockat i alla intressanta bilar tyvärr..
Jag kom åtminstone över 4st skruvar till en annan audis bromsok med "oförlorbar" bricka. Om man tar bort brickan så blir de rätt längd som jag behöver, men om man behåller brickan så borde väl ändå en 2mm kortare skruv inte göra jobbet sämre när de kommer till att hålla ihop oken?
Det stod även en Porsche Cayenne där med luftfjädring + alla tankar/pumpar kvar, blev bra sugen på att låta det följa med hem 😁 men tanken att modifiera allt ännu en gång för att få delarna att passa fick övertaget 😅
Hur som helst så har plånboken iallafall jobbat mer än kroppen, som tur är så är det snart lön igen 😁
Jag hittade en kopplingspedal och bromspedal som jag beställde via nätet 🙂 Så slipper jag mitt mindre bekymmer med min hemmagjorda pedal med bromsvåg 😅 7:1 förhållande i pedalerna för att inte behöva lika mycket benkraft vid inbromsning 🙂
Enda bekymret var att bromspedalen var skadad när jag plockade upp den ur förpackningen 🤔 De är givetvis köpta från USA, men de verkade inte vara några bekymmer med en retur. Måste dock först skicka tillbaka min innan de skickar en ny, så de tar mer tid, det är allt. Inga bilder behövdes heller vid anmälan om skadan, kändes lite märkligt 🤷‍♂️ det är tre "gropar"/"inpressningar" där färgen saknas i halvbågarna, måste hamnat i kläm någon gång, är ju trist med nya grejer som ser ut så, men de kommer lösa sig iallafall 🙂
Tanken med en lös broms/kopplingspedal är att jag även kan mer välja vart jag vill ha alla pedaler, till höger/vänster om rattstången liksom. Det är ju som vanligt inte överflöd med utrymme.
Nästa paket innehöll betydligt mycket fler grejer. 3.5" aluminiumrör och silikonslangar till tryckrören. 2.5" aluminiumrör till tryckröret under växellådan mellan turbona. 38mm aluminiumrör som ska bli till kylvattensystemet. Klämmor för att hålla ihop och skruva fast an-slangarna till oljekylarna. 2.25" avgasrörsdelar i olika vinklar till avgassystemet. Samt 2st olika stora värmeskyddsstrumpor med kardborrefäste.
Nästa två paket innehöll en utbyteskatalysator och två nya huvudbromscylindrar 🙂
Lite klippa å klistra har jag åtminstone hunnit med. Jag började med att försöka få ihop besiktningsavgassystemet så gott jag kan. Lite effektstrypande blir det säkert, men det är nog bara bra i mitt fall 😁😅
Resonatorn hamnar ungefär exakt där den sitter på en S8, skillnaden jag fick göra var kröken åt sidan för att få avgassystemet att hamna i urholkningen där de ligger original på en 740, genom att göra så, så kom avgassystemet upp nästan 3cm extra från backen.
Ett par 60gr böjar monterade för att få till böjen tillbaka in mot kardanstången igen, jag har även tagit original gummiupphängningens fäste och monterat ut till höger på bild, är nöjd med det och att fixa till upphängning under karossen borde inte vara några problem alls då det finns utrymme till övers.
I botten av avgassystemet ska ju ljuddämparen sitta, men helvete vilken klump.. Den väger bra mycket och är relativt platskrävande.
Är för tillfället osäker på om jag ska ha utblåset på vänster sida bak, eller om de blir original volvo på höger sida. Ljuddämparen är väldigt lång också, så det var något mer problematiskt än vad jag hade tänkt mig.
Katalysatorerna ska på plats, några snabbfästen ska införskaffas, infästningar i karossen, sen är avgassystemet nästan klart 🙂
Just ja, jag talade ju med en väldigt trevlig besiktningsman också. Vi var inte riktigt på samma sida i början av samtalet, men när vi väl förstod varandra så kändes det genast lättare att tala med han. Samtalet slutade i princip som så att jag ska fortsätta bygga med denna motor och inte bry mig allt för mycket än om vikt/effekt förhållandet. När bilen är klar, mappad och vägd så ska vi kika på det bekymret då. Han tyckte detta bygge var fränt och självklart skulle detta gå vägen, i princip, så det var ett moralhöjande samtal 🙂
Jag har även luskat fram att man i vissa fall kan få en 20kw/100kg bil dispens (272hk istället för 200hk per ton bil) vilket skulle ge mig 450hk på 1650kg bil.
Men, får se när man väl är där! 🙂
Mvh Timmy