3454
Sök

Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4

191 208 Visningar
Uppdaterades senast 21 januari
Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
9 augusti 2021
#101
Kul med skruvar som e dödade...
Hojta till med mått på den så kan jag också kolla lite, borde finnas något som går att ersätta med.
Om inte annat så finns säkerligen insex-skruvar med samma längd, gängstigning och hållfasthet att byta ut samtliga med så det ser likadant ut i alla fall 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

78 Inlägg
9 augusti 2021
#102
Jag kom på en sak nu när du håller på och gör original bromsarna fina nämligen att dessa är ju bara gjorda för att klara 340hk.. Audi bilarna med mer effekt har större bromsar.
Så om besiktningsmannen är kritisk så kan han anmärka på att det är för små bromsar för din turbo V8, för du måste ju ha bromsar från en bil som har den effekten du tänkt besikta denna bilen med och jag gissar att du måste ha minst 400hk för att det ska anses vara rimligt med turbo's på V8 motorn.
Så tex A8 V12 bromsar, eller som jag gjort bygga om för RS6 bromsar, men dessa kräver ju 18" hjul

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

345 Inlägg
9 augusti 2021
Trådstartare
#103
Cuefa, jo jag ska imorgon bitti (efter mitt nattskift) åka förbi Möller och se vad de kommit fram till. Plan B är Västerås delplock, det ska stå 2st Audi S8 där, den ena kanske har 2st skruv att låna mig 🤷‍♂️ Men jag kan kika storlek och skicka pm.

RS8, Audi är inte min starka sida men RS6 kör med Brembo 6-kolvsok va? (Är uppvuxen med Volvo och förra året köpte jag min första Audi bortsett från donatorbilen såklart.)
Att åka runt med riktiga RS delar hade vart kul såklart, nu kommer jag säkert låta jättegrinig men tyvärr har jag nog inte råd med det just nu, såg att en begagnad keramisk bromsskiva till frambromsarna låg på 23 000kr och okena runt 4000kr styck (bildelsbasen). En snabb kik på ebay var inte heller uppmuntrande.

Självklart förstår jag att ett bygge på detta sätt vid ett tillfälle skulle dra iväg när det kommer till pengar, men jag hade inte räknat med 50-100 000 på bromsar då jag tänkte att Volvons lägre vikt borde kompenserat för den högre effekten som bromsarna skulle hantera.

Men det kanske är så enkelt att jag kikar på fel delar eftersom jag inte har kunskapen om RS grejerna?

Däremot har jag funderat på Audi Q7 bromsar då någon för något år sedan sa till mig att det skulle passa, för de har väl också 6-kolvs ok med större skivor? Men jag har inte hittat något på "www" som stödjer detta. Det är ju trots allt en en SUV med tjänstevikt runt 2300kg, runt 500kg mer än en S8 och kanske någonstans 6-800kg mer än min Volvo beroende på hur mycket alla Audi delar väger i förhållande till Volvo delarna som är ersatta, 740'n vägde runt 1420kg från början iallafall (enligt uppgift, som tjänstevikt).

Däremot är bultmönstret fel om man ska använda sig av Q7'ans skivor, tror navet är fel diameter också.

18" fälgar hade jag tänkt att köra med som max men går helst inte över den diametern, jag tycker det blir för stort på en 740 annars. Oem fälgarna som kom med S8'an är 18" med 245 45 däck, tanken är att fräschas till något och gå som vinterfälgar istället till att börja med.

Om inte annat så har jag fortfarande min 3e reservmotor ståendes som är PT motorn (250hk), med laddtryck på 0.4 bar som i teorin ger 350hk. Vilket i sin tur med de vanliga 15kw blir det 1720kg bil, vilket borde vara inom toleransen för mina S8 bromsar då det kommer till både vikt och effekt. Om man skulle drömma lite och få en 20kw dispens blir det en totalvikt på 1290kg, men så mycket tvivlar jag starkt på att jag kan banta detta bygge.

Så enklaste vägen låter just nu som att fixa en uppsättning motorstöd till PT motorn som lirar med S8 ans framvagnsbalk, så kommer man runt risken att passera effektgränsen på karossen, effekten för katalysatorerna och eventuellt tillräcklig bromskraft.

AKH/AHC ventilkåporna passar på PT motorn, grenrörena har jag också testat, även fästet som ac/styrservo sitter på och generatorn går att flytta över utan problem. Insuget är nog inga bekymmer heller, så det borde vara ett lätt byte.

Eller är det den fega vägen att gå? 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

78 Inlägg
9 augusti 2021
#104
Keramiska skivor behöver du inte och då kollar du på en för ny RS6, vanliga 365x34 Zimmermann stål skivor för RS6 2003-2005 kostar typ 2k styck.
Men det var bara ett exempel, alltså det jag menar är att bromsarna måste komma från en bil som hade den effekten du planerar att besikta med sen spelar det ingen roll vilken bil modell det kommer ifrån, men en PT med turbo och 340-350hk lär ju fungera.
Men sen kanske dina bromsar duger ändå för 400hk beroende på vad besiktningsmannen tycker..

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

345 Inlägg
9 augusti 2021
Trådstartare
#105
Ja självklart, jag är tacksam att du tar dig tid och skriver/kommer med sån här input, säkert många andra som läser detta har också nytta/glädje av din erfarenhet. Så det är inte meningen att låta negativ när du kommer med informationen, även om det är tråkigt att få fakta på saker man kanske inte helt tänkt igenom 🙂

Jag googlade lite till och 2a generationens Q7 (2015-) har tydligen gått tillbaka till 5x112 bultmönstret, vilket skulle kunna vara något.
Däremot har jag inte hunnit kolla upp vad det är för ok/skivor på en sådan kärra.

Hade vart lite intressant hur en sådan skulle passa 🤔 Man kanske skulle ta sig en tur till Västerås trots allt och leka lite (de har även 2st Q7 där) så om man tar loss Q7ans ok och skiva, tar en promenad till ena S8an och testar hur de skulle passa 🤔😅 Förutsatt att grejerna sitter kvar på bilarna såklart.

Oavsett vilket, så har iallafall PT motorn funnits med från projektets start som backup ifall S8 motorerna blir för starka, vilket de säkerligen kommer att bli hur man än gör. Så för att göra det enkelt för sig så kanske det är lika bra att den flyttar in redan nu i motorutrymmet, så får man hitta på lite hyss efter besiktningen 😊

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
23 augusti 2021
Trådstartare
#106
Hej allihopa.

Har inte gjort så jättemycket på bilen sedan sist, inte så mycket att det känns värt att dokumentera iallafall. Jag har åtminstone varit iväg på Västerås självplockning och letat bra att ha delar. Sjuuukt utplockat i alla intressanta bilar tyvärr..
Jag kom åtminstone över 4st skruvar till en annan audis bromsok med "oförlorbar" bricka. Om man tar bort brickan så blir de rätt längd som jag behöver, men om man behåller brickan så borde väl ändå en 2mm kortare skruv inte göra jobbet sämre när de kommer till att hålla ihop oken?

Det stod även en Porsche Cayenne där med luftfjädring + alla tankar/pumpar kvar, blev bra sugen på att låta det följa med hem 😁 men tanken att modifiera allt ännu en gång för att få delarna att passa fick övertaget 😅

Hur som helst så har plånboken iallafall jobbat mer än kroppen, som tur är så är det snart lön igen 😁

Jag hittade en kopplingspedal och bromspedal som jag beställde via nätet 🙂 Så slipper jag mitt mindre bekymmer med min hemmagjorda pedal med bromsvåg 😅 7:1 förhållande i pedalerna för att inte behöva lika mycket benkraft vid inbromsning 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-70236290ff875d3b7aa57575d2f8c269.jpg
Enda bekymret var att bromspedalen var skadad när jag plockade upp den ur förpackningen 🤔 De är givetvis köpta från USA, men de verkade inte vara några bekymmer med en retur. Måste dock först skicka tillbaka min innan de skickar en ny, så de tar mer tid, det är allt. Inga bilder behövdes heller vid anmälan om skadan, kändes lite märkligt 🤷‍♂️ det är tre "gropar"/"inpressningar"  där färgen saknas i halvbågarna, måste hamnat i kläm någon gång, är ju trist med nya grejer som ser ut så, men de kommer lösa sig iallafall 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c56940acbb4767a9fed8c5262f3f3a9e.jpg
Tanken med en lös broms/kopplingspedal är att jag även kan mer välja vart jag vill ha alla pedaler, till höger/vänster om rattstången liksom. Det är ju som vanligt inte överflöd med utrymme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe509f3929eeea6dd9de8c3d4ad4742d.jpg

Nästa paket innehöll betydligt mycket fler grejer. 3.5" aluminiumrör och silikonslangar till tryckrören. 2.5" aluminiumrör till tryckröret under växellådan mellan turbona. 38mm aluminiumrör som ska bli till kylvattensystemet. Klämmor för att hålla ihop och skruva fast an-slangarna till oljekylarna. 2.25" avgasrörsdelar i olika vinklar till avgassystemet. Samt 2st olika stora värmeskyddsstrumpor med kardborrefäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-92d927da6b5809235dd6a22d6219a848.jpg
Nästa två paket innehöll en utbyteskatalysator och två nya huvudbromscylindrar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-55949962da4114bad352bffdcefa1528.jpg

Lite klippa å klistra har jag åtminstone hunnit med. Jag började med att försöka få ihop besiktningsavgassystemet så gott jag kan. Lite effektstrypande blir det säkert, men det är nog bara bra i mitt fall 😁😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71c5c5551bb893ac6a8c996010bba09b.jpg
Resonatorn hamnar ungefär exakt där den sitter på en S8, skillnaden jag fick göra var kröken åt sidan för att få avgassystemet att hamna i urholkningen där de ligger original på en 740, genom att göra så, så kom avgassystemet upp nästan 3cm extra från backen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1cd40f3a392715f9c9f4f5e5b3ad30df.jpg
Ett par 60gr böjar monterade för att få till böjen tillbaka in mot kardanstången igen, jag har även tagit original gummiupphängningens fäste och monterat ut till höger på bild, är nöjd med det och att fixa till upphängning under karossen borde inte vara några problem alls då det finns utrymme till övers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4701d51daeab69f87516ff92e85bafe7.jpg

I botten av avgassystemet ska ju ljuddämparen sitta, men helvete vilken klump.. Den väger bra mycket och är relativt platskrävande.
Är för tillfället osäker på om jag ska ha utblåset på vänster sida bak, eller om de blir original volvo på höger sida. Ljuddämparen är väldigt lång också, så det var något mer problematiskt än vad jag hade tänkt mig.

Katalysatorerna ska på plats, några snabbfästen ska införskaffas, infästningar i karossen, sen är avgassystemet nästan klart 🙂

Just ja, jag talade ju med en väldigt trevlig besiktningsman också. Vi var inte riktigt på samma sida i början av samtalet, men när vi väl förstod varandra så kändes det genast lättare att tala med han. Samtalet slutade i princip som så att jag ska fortsätta bygga med denna motor och inte bry mig allt för mycket än om vikt/effekt förhållandet. När bilen är klar, mappad och vägd så ska vi kika på det bekymret då. Han tyckte detta bygge var fränt och självklart skulle detta gå vägen, i princip, så det var ett moralhöjande samtal 🙂

Jag har även luskat fram att man i vissa fall kan få en 20kw/100kg bil dispens (272hk istället för 200hk per ton bil) vilket skulle ge mig 450hk på 1650kg bil.

Men, får se när man väl är där! 🙂

Mvh Timmy
Senast redigerat av _Shadow_ (23 augusti 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
345 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
#108
Tackar, jo de blir rätt bra ändå trotts allt 🙂

Audin är ju drygt 20cm längre och 13cm bredare än en 740, även hjulbasen är 11cm längre på audin. Så det är lite meck att få till grejerna, men det känns rätt ok ändå. Tanken är att få till ett grövre rostfritt system sedan då bilen kommer bekänna färg året runt 😊

Här är tre bilder på avgassystemet som det ser ut just nu

Bakre ljuddämparen är rätt lång och formad efter reservhjulsbaljan, den är även väldigt hög med avgasrörena in/ut i botten för att få bra markfrigång. Problemet är att om jag sätter den längre fram så kommer den bråka med bakhjulet, sätter jag den längre bak så kommer den att sticka ut bakom bilen. Slutrörena går att kapa av och korta ner, så vinner man några cm åtminstone.
Men här måste jag försöka hitta någon kompromiss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c2344022037d9f8104ea518b0cc08245.jpg
Mellandelen med resonatorn är jag riktigt nöjd över passformen, än så länge. De två bakre rören till ljuddämparen kommer kortas något för att passa min bil bara, de borde sluta straxt bakom diffens fäste. Man ser även att avgassystemet hänger med ett spännband fäst i de två krokarna avsedda för gummiupphängningen som jag modifierade lite på höger sida. Längre bak är det en spännrem eftersom det inte är klart än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7fc3855a96be531180969a7286f429c6.jpg
Här ser man mina båda downpipes men även mellandelen jag hängt där bak.
De två rören imellan med "H" delen behöver kortas av ganska mycket, för det är här katalysatorerna ska in, tanken är direkt efter flexrören med snabbskarv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0bd5ec9dd58e2467f917ff14e098543e.jpg

I övrigt så känns det nästan ganska lätt att få dit allt. Får se vad markfrigången säger sen 😅

Men, tanken jag har nu som jag funderar över är slutdämparen. Om jag ska behålla oem som jag vet fungerar och är anpassad för denna motor i NA utförande, eller om jag ska köpa på mig 2st nya ljuddämpare och ha ett utblås på vardera sida.

Alternativ två kommer säkert bli snyggast och bli lättast att få till, men jag vill heller inte lägga pengar på något jag  antagligen kommer använda en gång vartannat år typ 🤔

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

2 397 Inlägg
24 augusti 2021
#109
Rent estetiskt tycker jag du ska ha dubbla pipor på varsin sida smile
Om bilen dessutom bara kommer användas "typ en gång vartannat år" så behöver du ju heller inte prompt kosta på rostfritt. Svartstål kommer ju hålla väldigt många år, och är en skaplig slant billigare.
Det enda besiktningen bryr sig om är ju ljudnivån och att orginalkissen sitter där.


345 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
#110
Lucif3r skrev:
Rent estetiskt tycker jag du ska ha dubbla pipor på varsin sida smile
Om bilen dessutom bara kommer användas "typ en gång vartannat år" så behöver du ju heller inte prompt kosta på rostfritt. Svartstål kommer ju hålla väldigt många år, och är en skaplig slant billigare.
Det enda besiktningen bryr sig om är ju ljudnivån och att orginalkissen sitter där.

Jo, dubbla pipor är nice, och jag tror det blir lättare att få plats med två mindre dämpare än en stor.

Tanken är att avgassystemet kommer användas vid sfro bullerprov + regbesiktningen och framtida besiktningar, de rostfria används på övriga tid 🙂

Bilen hoppas jag kommer användas mer än en gång om året 😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

97 Inlägg
30 augusti 2021
#111
Jäklar va duktig du är, grymt imponerande smile kommer bli kanon det här smile

345 Inlägg
1 september 2021
Trådstartare
#112
Tack så mycket, det hoppas jag med 🙂

Det kommer vara lite klent med uppdateringar någon vecka framöver nu, har åtagit mig lite andra saker som måste avlutas innan vädret blir allt för dåligt, som inte kan skjutas på så mycket längre.

En update är iallafall att en ny Wilwood pedal för dubbla huvudcylindrar är på väg från USA, samt att jag tydligen fick den enkelcylindriga gratis då deras medarbetare var för snabb med att skriva retur på den istället för att lyssna på mig angående vilken pedal som var skadad 😄 En sån grej är ju alltid trevligt 🙂

2st turbomössor är på väg från en annan firma, så fort de får in dom i lager så ska de skickas, pga corona är det en aning försenat.

Med tanke på att kylaren fick ta plats i skuffen så kikar jag även på möjligheten att maximera kylaren denna gång, så att jag nästan kan ta det största jag hittar för att få ordentlig yta på kylaren för att få bästa kapaciteten. Även en Davies Craig är under inköp (den "stora" 150L pumpen) för att erhålla ordentligt med flöde och möjligheten att låta vattnet cirkulera även när motorn är avstängd, underlättar vid avluftning t.ex men även sänka motortemp när man parkerar och slippa "hotspots" inuti motorn som kan koka.

Har även finulat lite på stötdämparsidan då jag upplever bygget något högt (xc740 som en vän sa retsamt) men även för att S8 dämparna inte är riktigt anpassade för denna bil. Även övre bärarmar i framvagnen kommer bytas ut mot ställbara för att kunna ställa in camber/caster.

Är även i viss jakt efter polybussningar (eller av liknande karaktär) för bakvagnen då jag ej hittar nya bärarmar bak (har en uppsättning fram liggandes) men är ev sugen på att byta bussningar fram för att få det lite mer styvt och stryktåligare på något sätt. Man vill ju ändå att de svarar och har en viss känsla när man tar en kurva 😃


Min far fick även se bygget för första gången härom dagen, öppnar motorhuven så han kan kika lite på vad jag gjort och hör ett "Oh herre gud", gav åtminstone mig ett leende 😁😅

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
8 januari 2022
Trådstartare
#113
Hej allihopa

Lite för längesen de var en uppdatering här känner jag. Men det har vart lite upp och ner.

Sedan senaste inlägget har jag lyckats fått ett nytt diskbråck som jävlats en del med mig. Läkarna ville 50/50 skicka in mig på operation men jag har än så länge tackat nej till det.

Sen kom ju vintern, vilket alltid är trevligt 🙂
Ända nackdelen med den är att bilen faktiskt står utomhus, så är ju inte fruktansvärt kul att ligga på en betongplatta i -10 med en dålig rygg.

Men, till de lite "roligare", så har det åtminstone spenderats massa pengar på bygget 😁

Då kylaren hamnar i bakändan av bilen, antagligen liggandes horisontellt (har inte hunnit kika riktigt än då pga allt som hänt) så köpte jag två av de värsta fläktarna jag kunde hitta på marknaden. Enligt specifikation har de kapacitet för att suga 3350kubik luft i timmen styck, vilket förhoppningsvis är mer än vad jag behöver. Tanken är att koppla in en två-steg termostat och fixa ett hölje med två kammare, så den ena fläkten startar vid lägre temp (88 grader) och den andra när de blir högre temp (92 grader). Trial and error, får se om de funkar men hoppas på det 🙂 Har kikat en del på Youtube där en kille som kör dragracing med en v8 turbo, hur han monterat sin kylare med rördragning osv, han kör bilen till/från tävlingarna likt våra "Street Week" deltagare gör, så de känns som att de kan gå vägen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-078d35f7d231b7f2461be0058b2e245b.jpg

Jag har även köpt en ny kylare, den är en av de större jag kunde hitta bland bildelar, jag misstänker att lastbilsgrejer dock är större 😜 Men 80x45x8cm är denne kylare med AN20 anslutningar som jag hoppas tillsammans med Spal fläktarna ska göra susen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a5e929c219722eb5968c7a67bfe6e74.jpg
Då kylaren just hamnar i baken på bilen så antar jag att oem vattenpumpen inte är helt ok med att trycka vattnet hela vägen bak och hela vägen fram igen, vi snackar ju lätt 6-8m extra längd tur/retur. Så en Davies Craig 150 med datorstyrning passade jag även på att lägga vantarna på. Hade jag dock vetat att de släppt en ny variant som var svart med ny display så hade jag köpt den, men man kan väl inte få allt man önskar sig, huvudsaken är ju att det ska fungera i slutet 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a77d5ffbe92a28f6038bc68f90d3ec42.jpg
Har även fått tag i en btr som klarar av nivåerna på laddtryck som jag vill ha samt även är byggd för att klara av E85
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ee182295160af392267a70a1e3ab2313.jpg

Lite småpill jag gjort iallafall är att jag har fått borstat/slipat lite på avgassystemet då de började få ytrost samt la på en färg som tål högre temperaturer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f7a41f3720dd8372e4add7314284ed32.jpg

Sen tror jag inte att jag lagt ut bilder på hur de blev med insugsrören då luftfiltrena är på plats? Då kylarsystemet inte är klart än så har jag inte startat motorn än, så är lite osäker på ljudnivån i dessa filter, kanske får se över det sen. Kvar att göra här är anslutningar till återcirkulationen av vevhusventilationen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b7e3e0d47d8e9f08455cd0c7d3fb852e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83893b010553734ff489d672004511d1.jpg

Sen har jag även köpt två rullar med aluminiumrör för dragning av sopparör samt kopplingar till de, även lagt en beställning av aluminiumrör som ska användas till kylarsystemet, köpt en till katalysator (då jag endast köpte en förut för att testa med) och inhandlat resten av rören för att få klart avgassystemet, kvar fattas infästning mot bilen.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
16 januari 2022
Trådstartare
#114
Då var det en liten uppdatering till då 🙂

Jag har gjort mig en liten lista, där jag tänkte att inte överarbeta ryggen allt för mycket, men om jag följer listan så är bilen körklar till sommaren 🙂

En kortfattad variant av listan så är det detta att göra: avgassystemet, kylvattensystemet, bränslesystemet, broms/kopplingspedal med inkoppling av huvudcylindrarna samt stötdämparfäste bak 🙂

Men, denna veckas uppdatering får iallafall innehålla detta:

Lite 6mm rostfritt rör kröktes till och blev givetvis lite fel, så fick kapa å svetsa lite men resultatet blev iallafall tillräckligt bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7040b8c6c73b7b4afc7c2869ff822570.jpg
Tillsammans med en 3mm platta och ett 15x15rör så blev det tillslut dessa två, höger
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87085baf6a6b71edbec633eeafbc71e0.jpg
Och vänsterhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-612cc45a5096534fa2769cf1fa2eca28.jpg
Monterade på plats så blev det såhär på höger sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa673874fa25ce4edfd8b53e57025285.jpg
Och på vänster sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dfe5a24ef140320de1d54945fd4f2583.jpg
Inte helt centrerad i hålet, men det ligger tillräckligt bra för att gå fritt från alla hörn, hål, kanter, bakaxelklumpar, kardanstänger och div infästningar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1abc2f6837cd476565fd94a4786e9be1.jpg
Såhär ser avgassystemet ut just nu, det är målat med en värmetålig spray, som jag skrev om i förra inlägget då det hade börjat på att rosta för mig
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf7905eb6578d2b7ab1581203fc80c42.jpg
Avgassystemet ligger för närvarande på varsin sida om reservhjulsbaljan, men den kommer att kapas bort snart när det blir dags att fixa infästningar till kylaren som kommer att bli monterad här bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff71cfc2fee125c2428d7cfe252e547f.jpg

Nästa vecka ska jag försöka att få till två ljuddämpare, en på varsin sida, samt att koppla ihop allt detta med downpiperna där fram, sen fixa till 3 eller 4 gummi upphängningar till på avgassystemet, så det hänger där det ska, får se hur det går 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
24 januari 2022
Trådstartare
#115
Hej alla nyfikna 😊

Har gjort om vinkeln längst bak då det hamnade lite för nära golvet, fick inte riktigt plats med sista ljuddämparen, så ett par 30gr vinklar fick kapas ner en bit och hitta till sina platser 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-15f483ada0c2f5c9486c019ec57f42b7.jpg
Bägge katalysatorerna är även iordninggjorda och dessa sitter med V-band. Främsta anledningen till detta är att innan motorn är mappad av firma, så vill jag EJ riskera att förstöra dessa genom att köra för fet blandning eller vad som helst som kan orsaka problem
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-75a61607d37d754e789cbd67fcdd3273.jpg
Därför har jag även dessa rör som kommer att vara monterade tills motorn är mappad, pch sedan montera tillbaka katalysatorena till sfro och besiktningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-267aa6ce2bf20143b2007516fbc5c65f.jpg
Bakåt så är det såklart tajt, resonatorn ligger närmre bakaxelklumpen än original, men det var väl inget nytt 🤷‍♂️ Även handbromsvajrarna har hittat till sina fästpunkter så de hänger fritt från avgassystemet. Är inne på att göra två nya fästen för dessa då de hänger lite mer än på en S8.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg
En bild på kröken mellan katalysatorerna och resonatorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg

Hela biten av avgassystemet som är på bilderna är färdigsvetsat, jag var tydligen lite dålig att ta bild på när det var klart bara. Det enda som saknas är de sista ljuddämparna och 3st gummiupphängningar (en vid katalysatorerna och en på vardera sista ljuddämpare). Men för att få dit sista ljuddämparen på rätt plats, så måste jag fixa kofångaren bak, så jag vet vad jag ska sikta efter.

Därför har jag lagt sista biten av avgassystemet lite på is och börjat lite på nästa kapitel. Jag vet att det kanske inte är helt optimalt, men jag har tagit bort bägge bakre skärmar och baklämmen (där bakljus och regplåt är monterade). Anledningen är att jag ska bredda hjulhusen bak och behöver komma åt de som finns bakom, när jag gjorde det så var baklämmen väldigt lös, så för att inte skada den för mycket tog jag bort den också
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20344dec948d2ed6901f5ca8325f375e.jpg
Vänster på denna bild är framåt, de streckade horisontella linjerna är balkarna i genomskärning underkant/överkant (minus förhöjningen i framkant) och den översta streckade linjen är förhöjt golv i skuffen (från 945/965). Om jag vart tillräckligt duktig med alla mått och tänkt rätt, så kommer kylaren ligga 15cm från marken (med möjlighet att höja upp 10cm till från marken, maximalt 25cm från marken) och samtidigt få plats med bensintanken på 60l framför/ovanför.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1716ac049d0242740858c33b445c3b71.jpg

Får se vad jag hinner med i veckan 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
26 januari 2022
Trådstartare
#116
En liten mitt i veckan uppdatering då 😊
Jobbade två nätter nu och såg över min ritning och insåg att jag givetvis gjort fel 🤦 De 40cm jag trodde att jag hade är ju från underkant balk till backen, så jag har i verkligheten minst 15cm mindre utrymme än vad jag först trodde, sicken tabbe. Med en snabb korrigering och en liten minitayrmodell utskuren så ser det ut som bilden här under, vilket i sin tur gör att bränsletanken kommer inkräkta mer i skuffen än vad jag hade tänkt då den ska upp 15cm (3cm på ritningen/6st rutor)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6e4a99fcc881b1f3a853896af91217a.jpg

Jaja, lyfte iallafall fram bränsletanken och kollade efter lite möjligheter, ett alternativ är under hatthyllan, men då kan jag inte tanka från tanklocket i skärmkanten. Så den kommer antagligen hamna i ena sidan eller mitt i skuffen helt enkelt. En sak vet jag, det är att jag måste få dit kylaren innan jag bestämmer mig helt hur detta blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b8eeb645f2fd0bfdf8f983413577f1e2.jpg
Började tillverka fästen till kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7efa9b043d5e6e8c74eb569197f8b930.jpg
Lite fixering så de inte rör sig allt för mycket när jag svetsar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-551a0cd7b6ab1ae3615bde719928d3a5.jpg
4st fästen klara. Nu ska de kapas till lite 90gr vinklar som kylaren ska vila på och införskaffa en tunnare gummilist som ska vara mellan vinkeln och kylaren, så de inte blir metall mot metall. Blir nog lättare att förstå när jag fått ihop det så jag kan visa bilder 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-edfb639b0e7d0b2aa8d62a905d66d7ea.jpg

Ha de gött där ute i coronavärlden! 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

97 Inlägg
27 januari 2022
#117
Lätt hänt att räkna o tänka fel med alla mått o vinklar men det där tror jag du löser galant smile

345 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
#118
Veteranaren skrev:
Lätt hänt att räkna o tänka fel med alla mått o vinklar men det där tror jag du löser galant smile

Haha ja, så kan det säkert vara 😊

Slängde på lite vinklar som det är tänkt att kylarens gavlar ska ligga och vila på, sen lite grundfärg på det. Har även köpt gummilist som ska klistras fast på dessa ytor innan kylaren monteras, så att det inte blir metall mot metall. Lite justering av vinklar behövs uppenbarligen, men det är ett mindre bekymmer i detta läge
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0089b5a9a8c3affa649ea4361feba8b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b0004ae5ba181f8bef0013edac9b32eb.jpgI kartongerna är det inget jättespännande, det är en billig kantvik och rörbock för större rör, så att jag kan skapa en fläktkåpa samt göra mindre (under 30gr) vinklar på kylarrören som ska från motorn bak till kylaren 😊

Ska fixa till en "midja" (ca 40mm över de stag jag redan gjort) med fästöron på så att man kan skruva fast kylaren i fästena som är svetsade på toppen/botten
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5cf7b4e430fc6e3ad799d24cb8bad9e5.jpg

När fästet är helt klart och provmonterat så kommer även något form av galler/skydd ses över, så att man styr undan en del skit/sten från kylaren så att det blir mer skyddad. Den sitter säkert mer skyddad än en frontmonterad (i avseende på stenskott, fåglar och allt annat möjligt man kan få in genom hålen i fronten) men vill ändå vara säker på att man slipper punktera den de första man gör 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
#119
Fixade till två stag för att binda ihop vänster och höger sida för lite stadga och även för att få till fästöron för kylaren. De hamnar lite längre ut (framåt/bakåt) än resten pga kylarens utforming, men det är väl bara att tänka på att vem mer än en själv och besiktningsgubben kommer att se det? 😁 Å ni som läser förstås 😅
Halvbågarna i ramen är också pga kylarens utforming, de sitter lock för anslutning av vatten in/ut som jag var tvungen att göra plats för. Kommer säkert att klarna i framtida uppdateringar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b359fec9422f9d1f11a80e8745a581c6.jpg
Fyra fästöron tillverkades och de fick sig ovala hål, mest för att jag givetvis vet vilken höjd kylaren kommer att hamna i 😁 Men, tanken är att ha lite gummi mellan denna ram och kylaren, så lite spelrum kan vara bra beroende på hur mycket gummit kläms ihop 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e52b6b75313b879400eb43ed6be7e994.jpg
Punktad på plats för att testa, och för bildtagning såklart 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed698cc69b000f71b508328afe089b9d.jpg
Grundmålad och svetsad på plats, även belastningsprovad! 😉
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96f3e21e1c9a208ba3ba48ef5c8a5d88.jpgKanske lite överdimensionerad, men nu vet jag iallafall att kylaren på 4.5kg + kylarvätska kommer att sitta på plats vid alla tänkbara kurvtagningar 😊

Nu ger vi oss på fläktkåpan härnäst! 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1e2a85897e72eb5f6f3141f8b16e91b4.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#120
Började med plåten som var med i förra inlägget och måttade ut det jag behövde
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b8eadd6e992f2b745d28a4d9a7fd4fc.jpg
Efter att ha bockat alla kanter och sedan hamrar en hel del så svetsades gavlarna ihop, inte de lättaste 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b93f33eb0b8121cfcea983da63463246.jpg
Fram med måttbandet, vinkelhake och en pdf med mått för fläktarna och börja mäta ut för dessa 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f2e918ea1b80d2a853a2227812c2a155.jpg
Borrade hål för fläktarna och skickade i ett gäng popnut/blindmuttrar (såna som man klämmer fast i plåten)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-61ce58b06b8d632342708ce2610aa72f.jpg
Å då sitter fläktarna på plats 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a413e037cf8a03658f26060461683593.jpg
Bild från insidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d45399cd3fdc5e7d399b9ae4a97a11f1.jpg
En provliggning på kylaren och allt ser bra ut. Det ska dit lite gummilist så det tätar till ordentligt bara
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b7194826eef35aac12b7e295cfe09967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-596c40cf082040dcb8e43639abc609cb.jpg

Så härnäst blir det att starta upp denna maskin och se hur den fungerar, tanken är att fixa en pinne/hållare och sätta fast i centrumhålet man ser på bild 6 i detta inlägg och sedan helt enkelt rotera och samtidigt låta maskinen skära ut hålet för fläktarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e551e531475371f0e3fe6c7a28b1fbd7.jpg

Kvar att göra är som sagt de två stora hålen för fläktarna, sedan 4st fästöron så kåpan sitter fast mot kylaren men jag funderar även på en avskiljare mellan fläktarna, tanken är att ena fläkten går på "låg" och om temperaturen fortfarande stiger så kickar fläkt 2 igång så bägge går samtidigt och skapar ett "hög" läge. Tanken då med avskiljaren är att om bara den ena fläkten går så kanske den suger luft genom hålet för den andra fläkten som står still och inte genom kylaren liksom 🤔

Idéer tyck och tänk angående detta?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)


Sök