2670
Sök

Kopplingsproblem BMW

7 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
#1
Imorse när jag skulle ta bilen till jobbet tog inte kopplingen. Så jag blev tvungen att starta bilem med 1an i. sen gällde det att inte stanna. Det skumma är att kopplingen tog perfekt när jag ställde ifrån mig bilen. Nu tar den ytterst lite sista cm innan den går i golvet. Man kan alltså inte stanna bilen med växel i. Snälla hjälp mig....

Bilen är en BMW 316 1990.
Vet inte om det är hydraulisk eller mekanisk koppling...
Red. Det är hydraulisk koppling!
Senast redigerat av Noll8an (30 januari 2007)

Man lever bara en gång!

102 Inlägg
24 januari 2007
#2
Läckage i slavcylindern ett vanligt bmw-problem

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 januari 2007
#3
Finns det kopplingsvätska i (bromsvätska) finns det så är det troligen huvudcylindern som inte vänder och "laddar" om med ny vätska vilket gör att den inte frikopplar, prova att lyfta upp pedalen och prova...


7 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#4
Tack för svaren!
Pedalen fjädrar tillbaka som den ska. Men den är lätt som en fjäder att trycka ner. Provade att lufta kopplingen och det fungerade ett par dagar. Men nu är den likadan igen. Nivån i bromsvätskebehållaren har inte sjunkit märkbart. Men jag misstänker att det kan vara som ni säger att slavcylindern läcker.

Är det någon annan som har några tips eller idéer om vad det kan vara?

Någon som vet vart man kan få tag på renoveringssats till slavcylindern? Eller ska man köpa ny eller kanske en beggad på skroten?

Tacksam för svar!

Man lever bara en gång!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 februari 2007
#5
Kolla på mekonomen eller din lokala bmw verkstad, låter som om den "drar" in luft vilket tyder på läckage...


7 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
#6
Problemet avhjälpt!!!
Det v ar slavcylinderns som hade packat ihop. Köpte renoveringssats för 150kr och gjorde jobbet på typ en timme. Den hade läckt bromsvätska in i kopplingshuset. Därför syntes det inte att den läckte. Men nu funkar det iaf... Fett skönt...

Man lever bara en gång!

125 Inlägg
3 februari 2007
#7
va gött då.. exakt så va de på min 325.a också i höstas..

MVH /// Grundberg

60 Inlägg
26 februari 2007
#8
antagligen packningen i slavcylindern som har sprungit läck...köp ny slavcylinder ...kostar ca 500 spänn på mekonomen


Dä ä bare o åk
798 Inlägg
26 februari 2007
#9
alpinestar325 skrev:
antagligen packningen i slavcylindern som har sprungit läck...köp ny slavcylinder ...kostar ca 500 spänn på mekonomen
Nödvändigt att lyfta en gammal tråd när han redan fixat problemet? Vikket folk det finns asså...


Sök